Постанова № 1266 — новий підводний камінь публічних закупівель?

Наталія Чабан
4449
20 Березня 2021
Постанова № 1266 — новий підводний камінь публічних закупівель?
4449
20 Березня 2021

Майже усі замовники бюджетної сфери уже встигли розібратись із запровадженими постановою Кабінету Міністрів України  від 16.12.2020 № 1266 «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 1 серпня 2013 р. № 631 і від 11 жовтня 2016 р. № 710» (далі — Постанова № 1266) додатковими заходами підвищення ефективності використання державних коштів та налагодили організацію роботи з їх виконання за допомогою статті «З 19.12.2020 Уряд посилює вимоги щодо прозорого та ефективного використання коштів» на порталі RADNUK.COM.UA. Водночас залишається відкритим питання щодо наслідків невиконання нововведень Постанови № 1266 та чи слугуватиме це підставою для притягнення до адміністративної відповідальності за статтею 16414 КУпАП. Оскільки перевірка дотримання вимог Постанови № 1266 проводиться під час здійснення заходів державного фінансового контролю Державною аудиторською службою (далі — ДАСУ) (пункт 5 Постанови № 1266), пропонуємо розглянути уже наявну  практику даного органу з цього питання на прикладі  висновку моніторингу закупівлі за № UA-M-2021-01-22-000041.

Оголошення:UA-2021-01-18-005481-a
Інформація про закупівлю: ДК 021:2015:09320000-8: Пара, гаряча вода та пов’язана продукція

За результатами моніторингу встановлено: «…що замовником в порушення вимог пункту 41 постанови Кабінету Міністрів України від 11 жовтня 2016 року № 710 «Про ефективне використання державних коштів» (зі змінами) не оприлюднено обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі шляхом розміщення на власному вебсайті (або на офіційному вебсайті головного розпорядника бюджетних коштів, суб’єкта управління об’єктами державної власності, що здійснює функції з управління суб’єктом господарювання державного сектору економіки) протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення конкурентної процедури закупівель або повідомлення про намір укласти договір про закупівлю за результатами переговорної процедури закупівель».

Висновок про наявність або відсутність порушень

За результатами аналізу питань оприлюднення інформації про закупівлю встановлено порушення пункту 41 постанови Кабінету Міністрів України від 11 жовтня 2016 року № 710 «Про ефективне використання державних коштів» (зі змінами).

Коментар редакції

Відповідно до Постанови  № 1266 головним розпорядникам бюджетних коштів (розпорядникам бюджетних коштів нижчого рівня), суб’єктам господарювання державного сектору економіки доручено, а органам місцевого самоврядування, Пенсійному фонду та фондам загальнообов’язкового державного соціального страхування рекомендовано з метою прозорого, ефективного та раціонального використання коштів забезпечити:

  • обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі;
  • оприлюднення обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі шляхом розміщення на власному веб-сайті (або на офіційному веб-сайті головного розпорядника бюджетних коштів, суб’єкта управління об’єктами державної власності, що здійснює функції з управління суб’єктом господарювання державного сектору економіки) протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення конкурентної процедури закупівель або повідомлення про намір укласти договір про закупівлю за результатами переговорної процедури закупівель.

Для органів місцевого самоврядування, Пенсійного фонду та фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування нововведення Постанови носять рекомендаційний характер.

З розробленими фахівцями журналу «Радник в сфері державних закупівель» зразками обґрунтувань знайомтесь на порталі RADNUK.COM.UA у статтях «Як обґрунтувати закупівлю електричної енергії», «Як обґрунтувати закупівлю послуг з розподілу електричної енергії» та «Ділимося цікавими обґрунтуваннями закупівель».

Рекомендації щодо виконання вимог Постанови № 1266 та що потрібно пам’ятати замовнику під час оприлюднення відповідних обґрунтувань:

  1. для виконання вимог Постанови № 1266 в частині обґрунтування очікуваної вартості предмета закупівлі замовник може скористатися примірною методикою визначення очікуваної вартості предмета закупівлі, затвердженою наказом Мінекономіки від 18.02.2020 № 275;
  2. технічні та якісні характеристики предмета закупівлі — на підставі реальних потреб замовника та з урахуванням вимог законодавства щодо якості аналогічних товарів, робіт або послуг;
  3. забезпечити оприлюднення у встановлені строки на власному вебсайті допоможе покладення відповідних обов’язків на працівників замовника. Документально оформити такі обов’язки допоможе стаття «Два варіанти організації виконання Постанови № 1266 (оприлюднення обґрунтування)» на порталі RADNUK.COM.UA;
  4. у разі відсутності на момент оприлюднення у замовника власного вебсайту слід шукати альтернативу, зокрема, скористатися вебсайтами головних розпорядників, а підприємствам — вебсайтами органів з управління об’єктами державної власності;
  5. головні розпорядники, у яких відсутні власні вебсайти, можуть ініціювати перед місцевими радами питання виділення коштів для їх створення;
  6. Постанова № 1266 не зобов’язує замовника оприлюднювати жодне із обґрунтувань під час проведення спрощених закупівель та закупівель за договором, укладеним без використання електронної системи закупівель. Проте замовник зобов’язаний підготувати такі обґрунтування та зберігати їх;
  7. невиконання нововведень Постанови № 1266 не є підставою для притягнення до адміністративної відповідальності за статтею 16414 КУпАП, проте може бути підставою для притягнення до дисциплінарної відповідальності керівника чи інших посадових осіб замовника за наслідками результатів проведених ДАСУ ревізій чи перевірок.

Тим, хто ставить під сумнів законність виконання замовниками Постанови № 1266, для пошуку нових аргументів стане у пригоді стаття «З 19.12.2020 Уряд посилює вимоги щодо прозорого та ефективного використання коштів» на порталі RADNUK.COM.UA.

Моніторинг закупівель

Публікації щодо здійснення органом державного фінансового контролю такого виду контролю як моніторинг закупівель, зокрема, новини моніторингу, приклади, коментарі, особливості, судова практика щодо моніторингу

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО