Публічна закупівля — придбання замовником товарів, робіт і послуг у порядку, встановленому законодавством у сфері публічних закупівель. Джерелом фінансування таких закупівель можуть бути бюджетні кошти, кошти власного бюджету, кредити та інші джерела. Переважну частку закупівельників становлять державні органи, органи місцевого самоврядування, інші юридичні особи, які є підприємствами, установами, організаціями та їх об’єднаннями, які забезпечують потреби держави або територіальної громади, що, своєю чергою, здійснюють закупівлі саме за бюджетні кошти.
Бюджетні кошти або кошти бюджету в розумінні Бюджетного кодексу України — це належні відповідно до законодавства надходження бюджету та витрати бюджету. Центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику у сферах казначейського обслуговування бюджетних коштів, є Державна казначейська служба. Саме з територіальними органами Казначейства такі замовники пов’язуються при здійсненні закупівель чи виконанні договорів. І не завжди зрозуміло замовнику, як поводитися чи які передбачати дії в тій чи іншій ситуації.
Трапляється, що у деяких випадках регіональне казначейство може мати одне бачення в тій чи іншій ситуації, тоді як інше регіональне казначейство має протилежне бачення. Також здебільшого замовники повинні іти на поводі Казначейства, щоб належним чином виконати фінансові зобов’язання за договором.
Щоб краще зрозуміти алгоритм дій у певних випадках, що стосуються використання бюджетних коштів, пропоную розглянути перелік корисних посилань на статті порталу RADNUK.COM.UA щодо нюансів здійснення закупівель та виконання договорів за бюджетні кошти.
- «Тимчасовий кошторис та як у договорі про закупівлю передбачити оплату товарів, робіт або послуг на період його дії», у якій автор визначив, яким чином можна здійснити закупівлю, коли ще немає постійного кошторису, та які моменти визначити у договорі про закупівлю.
- «Обмеження для граничних сум витрат за бюджетні кошти: вимоги законодавства та як їх прописати в тендерній документації», де наведено обставини обмежень у граничних цінах щодо предмета та як такі обставини використовувати при проведенні закупівлі.
- «Договір про закупівлю укладено на 500 тис. грн, але кошторисом виділено лише 250 тис.: зменшувати обсяги чи є інші варіанти?», що показує нам, як бути в ситуації, коли закупівлю здійснено на суму більшу, ніж виділено кошторисними призначеннями.
- «Плановий аудит виявив нераціональне використання бюджетних коштів: огляд ситуації», у якій наведено огляд ситуації нераціонального використання бюджетних коштів.
У рамках щотижневого опрацювання розміщених зразків документів за різними категоріями редакцією порталу опрацьовано категорію «Протоколи по ВТ» розділу «Зразки замовникам за Особливостями». За результатом їх опрацювання встановлено актуальність таких зразків.