Відповідно до частини 1 статті 8 Бюджетного кодексу України бюджетна класифікація використовується для складання і виконання державного та місцевих бюджетів, звітування про їх виконання, здійснення контролю за фінансовою діяльністю органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, інших розпорядників бюджетних коштів, проведення фінансового аналізу в розрізі доходів, організаційних, функціональних та економічних категорій видатків, кредитування, фінансування і боргу, а також для забезпечення загальнодержавної і міжнародної порівнянності бюджетних показників. Бюджетна класифікація є обов’язковою для застосування всіма учасниками бюджетного процесу в межах бюджетних повноважень.
Наказом Міністерства фінансів України «Про бюджетну класифікацію» від 14.01.2011 № 11, зокрема, затверджено економічну класифікацію видатків бюджету, що структурована за відповідними кодами, які ми звикли називати КЕКВ. Ці коди є одним із ключових елементів планування та здійснення публічних закупівель. Вони використовуються для деталізації напрямів використання бюджетних коштів відповідно до їх економічного змісту, тобто що саме закуповується: товари, роботи, послуги, оплата комунальних платежів, капітальне будівництво тощо. Відповідний КЕКВ обирається замовником при формуванні річного плану закупівель, під час реєстрації закупівлі в електронній системі, а також використовується при подальшому обліку зобов’язань і витрат.
Правильне визначення коду економічної класифікації видатків дозволяє забезпечити відповідність цільовому призначенню бюджетних коштів, запобігти порушенням фінансової дисципліни та уникнути потенційних зауважень з боку контролюючих органів.
Тобто КЕКВ є не лише елементом бухгалтерського обліку, а й інструментом, що напряму впливає на обрану процедуру закупівлі, підставу для її проведення та подальше звітування про використання публічних коштів. Саме тому замовникам важливо не лише правильно застосовувати коди, а й розуміти їх зміст та практичне значення.
Щодо ролі та нюансів застосування КЕКВ у публічних закупівлях наш перелік корисних посилань на публікації порталу RADNUK.COM.UA.
- «Застосування кодів економічної класифікації видатків (КЕКВ) у бюджетному процесі», яка показує нам мету застосування таких кодів.
- «Планування однієї закупівлі за декількома КЕКВ», що стосується нюансу використання декількох кодів під час здійснення однієї закупівлі.
- «Помилка в КЕКВ: як бути?», де автор наводить рекомендації стосовно дій у відповідних ситуаціях.
- «Торги по КЕКВ 3110, однак за результатом аукціону закупівля підпадає під КЕКВ 2210: дії замовника», у якій описано ще випадки під час застосування КЕКВ.
У рамках щотижневого опрацювання розміщених зразків документів за різними категоріями редакцією порталу опрацьовано категорію «Примірні договори» розділу «Договори та додаткові угоди». За результатом опрацювання встановлено актуальність таких зразків.