У соцмережах «гуляє» думка, що замовник може здійснювати перевірку учасника як такого, до якого застосовано санкцію у вигляді заборони на здійснення у нього публічних закупівель товарів, робіт і послуг згідно із Законом України «Про санкції», за допомогою «єдиного державного реєстру спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)» за посиланням. Чи дійсне таке твердження? Ви будете здивовані.
Під час здійснення закупівель відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) замовникам необхідно враховувати вимоги Закону України «Про санкції», у тому числі рішення Ради національної безпеки і оборони України «Про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)».
Відповідно до пункту 7 рішення Ради національної безпеки і оборони України від 14.05.2020 «Про застосування, скасування і внесення змін до персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)», уведеного в дію Указом Президента України від 14.05.2020 № 184, Кабінетові Міністрів України було визначено завдання щодо внесення змін до законодавчих актів України стосовно удосконалення процедури застосування, реалізації і моніторингу санкцій, що передбачало, зокрема, запровадження єдиного державного реєстру спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) та визначення центрального органу виконавчої влади, відповідального за ведення такого реєстру.
Відповідно до пункту 11 частини 1 статті 17 Закону замовник приймає рішення про відмову учаснику в участі у процедурі закупівлі та зобов’язаний відхилити тендерну пропозицію учасника або відмовити в участі у переговорній процедурі закупівлі (крім випадків, зазначених у пунктах 2, 4, 5 частини 2 статті 40 Закону) у разі, якщо учасник процедури закупівлі є особою, до якої застосовано санкцію у вигляді заборони на здійснення в неї публічних закупівель товарів, робіт і послуг згідно із Законом України «Про санкції».
Крім цього, відповідно до частини 5 статті 17 Закону замовник не вимагає документального підтвердження публічної інформації, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації» та / або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним, або публічної інформації, що є доступною в електронній системі закупівель.
Тобто замовник самостійно перевіряє учасника процедури закупівлі щодо застосування санкцій у вигляді заборони на здійснення у нього публічних закупівель товарів, робіт і послуг згідно із Законом України «Про санкції», у тому числі згідно з рішеннями Ради національної безпеки і оборони України. У разі наявності у вашій закупівлі учасника (юридичної особи), який є в санкційних списках, а саме: до нього застосовано заборону здійснення публічних та оборонних закупівель товарів, робіт і послуг у юридичних осіб — резидентів іноземної держави державної форми власності та юридичних осіб, частка статутного капіталу яких знаходиться у власності іноземної держави, а також публічних та оборонних закупівель у інших суб’єктів господарювання, що здійснюють продаж товарів, робіт, послуг походженням з іноземної держави, до якої застосовано санкції згідно з цим Законом чи інші санкції, що відповідають принципам їх застосування, встановленим цим Законом, то замовник зобов’язаний відхилити такого учасника процедури закупівлі.
Зважаючи на розповсюдженість думки, що єдиний державний реєстр спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) доступний за посиланням, редакція журналу «Радник в сфері державних закупівель» звернулась з відповідним запитом до Ради національної безпеки і оборони України за підтвердженням такого факту.
Листом від 13.05.2021 № 604/22-01 Апаратом Ради національної безпеки і оборони України повідомлено, зокрема, що:
«‟Інформація про фізичних та юридичних осіб, проти яких введено санкції” (далі — Портал), про який йдеться у Вашому запиті, не є єдиним державним реєстром спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій).
Інформація на цьому Порталі доповнюється та оновлюється після прийняття РНБО України відповідних рішень, а також у разі виявлення неточностей та помилок у інформації, яка вже міститься на Порталі.
Після завершення строку дії обмежувальних заходів (санкцій) щодо фізичних та юридичних осіб відповідні записи з Порталу не вилучаються».
Зважаючи на те, що станом на травень 2021 року тільки триває реалізація запровадження єдиного державного реєстру спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) та визначення центрального органу виконавчої влади, відповідального за ведення такого реєстру, рекомендуємо використовувати портал «Інформація про фізичних та юридичних осіб, проти яких введено санкції» лише як допоміжне джерело для перевірки учасників, допоки не буде прийнято відповідного законодавчого акта.
Слідкуйте за оновленнями порталу RADNUK.COM.UA, з нами ви будете в курсі усіх «свіжих» закупівельних подій! Додатково читайте:
Для швидкого переходу на портал «Інформація про фізичних та юридичних осіб, проти яких введено санкції» користуйтесь інструментом «Пошук по рішенням РНБО». Більше інструментів щодо статті 17 Закону про закупівлі — на порталі в розділі «Інструменти»: