Як правильно зазначити спосіб підтвердження переможцем пункту 12 частини 1 статті 17 Закону?

Наталія Чабан
2958
6 Березня 2021
Як правильно зазначити спосіб підтвердження переможцем пункту 12 частини 1 статті 17 Закону?
2958
6 Березня 2021

Однією з нових підстав Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) для відмови в участі у процедурі закупівлі є: службову (посадову) особу учасника, яку уповноважено учасником представляти його інтереси під час проведення процедури закупівлі, фізичну особу, яка є учасником, притягнуто до відповідальності за вчинення правопорушення, пов’язаного з використанням дитячої праці чи будь-якими формами торгівлі людьми. Факт відсутності такої підстави підтверджується відповідною довідкою. Отже, для замовника процедури закупівлі виникає необхідність сформулювати таку вимогу в тендерній документації, для учасника / переможця — виконати її. І тут, як завжди, питань стає тільки більше, на практиці виникає кілька можливих варіантів та нюансів виконання даної вимоги, з якими спробуємо розібратися на підставі висновку Держаудитслужби.

Оголошення:UA-2020-06-18-006469-c
Інформація про закупівлю: ДК 021:2015:14820000-5: Скло

Проведеним моніторингом встановлено: «…що замовник у пункті 2 таблиці 4 додатка 2 до ТД визначив спосіб надання переможцем торгів документального підтвердження відсутності підстави, передбаченої у пункті 12 частини 1 статті 17 Закону у вигляді довідки в довільній формі, яка містить інформацію про те, що фізичну особу переможця процедури закупівлі / службову (посадову) особу переможця процедури закупівлі, яку уповноважено учасником представляти його інтереси під час проведення процедури закупівлі, не було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення правопорушення, пов’язаного з використанням дитячої праці чи будь-якими формами торгівлі людьми.

Проте суб’єкти господарювання не є розпорядниками інформації про притягнення фізичних осіб до кримінальної відповідальності, відсутність (наявність) судимості або обмежень, передбачених кримінально-процесуальним законодавством України та, відповідно, довідка у довільній формі не є документальним підтвердженням відсутності підстав, передбачених у пункті 12 частини 1 статті 17 Закону.


Так, відповідно до пункту 2 наказу Міністерства внутрішніх справ України ”Про організацію доступу до відомостей персонально-довідкового обліку єдиної інформаційної системи Міністерства внутрішніх справ України“ від 29.11.2016 № 1256 (далі — Наказ МВС № 1256), зареєстрованого в Міністерстві юстиції України за № 800/32252 від 10.07.2018 довідки про притягнення до кримінальної відповідальності, відсутність (наявність) судимості або обмежень, передбачених кримінально-процесуальним законодавством України, фізичним особам надає Департамент інформатизації МВС та територіальні сервісні центри МВС.

Така довідка включає відомості щодо притягнення особи до кримінальної відповідальності чи засудження за будь-якими статтями Кримінального кодексу України, у тому числі і статтями 149, 150, 150-1 Кримінального кодексу України (правопорушення, пов’язані з використанням дитячої праці чи будь-якими формами торгівлі людьми).
Умови, підстави та процедуру надання відомостей з інформаційної підсистеми ”Оперативно-довідкова картотека“ єдиної інформаційної системи Міністерства внутрішніх справ України, що містить відомості стосовно осіб, яким повідомлено про підозру в учиненні кримінального правопорушення, та осіб, яких засуджено за вчинення кримінального правопорушення, права та обов’язки суб’єктів, що є учасниками зазначеної процедури, визначено Порядком доступу до відомостей персонально-довідкового обліку єдиної інформаційної системи Міністерства внутрішніх справ України, який затверджений наказом МВС № 1256.

Отже, на порушення частини 3 статті 17 та пункту 2 частини 2 статті 22 Закону замовником у тендерній документаціїне було встановлено способу документального підтвердження згідно із законодавством щодо відсутності підстави, передбаченої у пункті 12 частини 1 статті 17 Закону для переможця».

Висновок про наявність або відсутність порушень

За результатами аналізу відповідності вимог ТД вимогам Закону установлено порушення частини 3 статті 17 та пункту 2 частини 2 статті 22 Закону.

Коментар редакції

Проаналізувавши норму законодавства, доходимо висновку, що для підтвердження відсутності підстави, передбаченої пунктом 12 частини 1 статті 17 Закону, замовник, по суті, має сформулювати дві вимоги: подання довідки в довільній формі на етапі подання тендерних пропозицій та подання довідки, виданої Міністерством внутрішніх справ України, переможцем тендеру.

Витяг із Закону

Спосіб документального підтвердження

Учасник процедури закупівлі в електронній системі закупівель під час подання тендерної пропозиції підтверджує відсутність підстав, передбачених пунктом 12 частини 1 статті 17 Закону 

Частина 3 статті 17 Закону не має згадки про надання інформації в довільній формі, а тому практика вимагати довідки в довільній формі щодо відсутності підстав для відмови  в участі у процедурі закупівель мала б відійти в минуле. Однак Мінекономіки в листі від 03.06.2020 № 3304-04/34835 «Про застосування статті 17 Закону» пропонує замовникам, як і раніше, вимагати в учасників деякі довідки в довільній формі, стверджуючи наступне: «Замовник встановлює вимогу у тендерній документації щодо необхідності підтвердження учасниками процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції відсутності підстав, встановлених пунктом 12 частини першої статті 17 Закону, при цьому підтвердження таких підстав може бути передбачене в довільній формі»

Переможець процедури закупівлі у строк, що не перевищує десяти днів з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, повинен надати замовнику документи, що підтверджують відсутність підстав, визначених пунктом 12 частини 1 статті 17 Закону

Спосіб документального підтвердження згідно із законодавством щодо відсутності підстави, передбаченої пунктом 12 частини 1 статті 17 Закону, визначається замовником для надання таких документів лише переможцем процедури закупівлі через електронну систему закупівель

Згідно з пунктом 2 частини 2 статті 22 Закону в тендерній документації має бути зазначено, зокрема, підстави, установлені статтею 17 Закону, та інформацію про спосіб підтвердження відповідності учасників установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством.

Як учаснику / переможцю підтвердити підстави, установлені пунктом 12 статті 17 Закону?

І. Відтепер за змістом статті 17 Закону на етапі подання тендерних пропозицій радимо учасникам вчиняти наступним чином: відсутність підстави для відмови в участі у закупівлі підтверджувати наданням довідки в довільній формі (або в інший спосіб, визначений умовами тендерної документації), що підтверджує відсутність підстави, передбаченої пунктом 12 частини 1 статті 17 Закону;

ІІ. Підтвердженням інформації про те, що службову (посадову) особу учасника процедури закупівлі / фізичну особу, яка є переможцем, не було притягнуто до відповідальності за вчинення правопорушення, пов’язаного з використанням дитячої праці чи будь-якими формами торгівлі людьми, слугуватиме довідка Міністерства внутрішніх справ України про відсутність судимості, яка цілком підтверджує відповідність переможця пункту 12 частини 1 статті 17 Закону. Такої самої думки Уповноважений орган, детальніше — у листі Мінекономіки № 3304-04/34835-06 від 03.06.2020.

Як вимагати інформацію за пунктом 12 частини 1 статті 17 Закону в учасників / переможця тендеру?

Замовникам варто чітко прописати спосіб документального підтвердження згідно із законодавством щодо відповідності вимогам пункту 12 частини 1 статті 17 Закону окремо як для учасника, так і для переможця тендеру. Не просто скопіювати норми Закону, а зазначити конкретний документ, який мають подати учасники / переможець.

Це полегшить життя не тільки учасникам, а перш за все самим замовникам, адже така конкретизація мінімізує ризики подальшого оскарження тендеру. Із прикладом зазначення вказаної вимоги знайомтесь на порталіRADNUK.COM.UA у розділі «Зразки документів» — «Зразки документів замовникам» — «Тендерна документація».

Моніторинг закупівель

Публікації щодо здійснення органом державного фінансового контролю такого виду контролю як моніторинг закупівель, зокрема, новини моніторингу, приклади, коментарі, особливості, судова практика щодо моніторингу

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО