Закупівля електричної енергії через спрощену закупівлю: особливості та нюанси

Ірина Виджак
2574
12 Листопада 2021
Закупівля електричної енергії через спрощену закупівлю: особливості та нюанси
2574
12 Листопада 2021

У цій статті розглянемо деякі нюанси закупівлі електричної енергії через спрощену закупівлі, зокрема: особливості зазначення інформації в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі; встановлення якісних і технічних характеристик та інших вимог до предмета закупівлі; встановлення очікуваної вартості предмета закупівлі. Сформуємо приклади документів та зробимо доцільні висновки.

Електрична енергія є специфічним товаром, при підготовці до закупівлі якого необхідно окрім вимог Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) враховувати:

  • особливості взаємовідносин споживачів електричної енергії з іншими учасниками роздрібного ринку електричної енергії;
  • особливості процесів постачання електричної енергії;
  • формування ціни на електричну енергію та вимоги нормативно-правових актів, які регулюють взаємовідносини, що виникають під час купівлі-продажу електричної енергії між електропостачальником і споживачем.

Особливості зазначення інформації в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі

Предмет закупівлі товарів і послуг визначається замовником згідно з пунктами 21 і 34 частини 1 статті 1 Закону та за показником четвертої цифри Єдиного закупівельного словника. Вибір виду закупівлі залежить від вартісних меж, що визначені статтею 3 Закону. Для визначення коду ДК 021:2015 Єдиного закупівельного словника рекомендуємо користуватися спеціально розробленим інструментом на порталі RADNUK.COM.UA — «Пошук ДК».

Предмет закупівлі електрична енергія визначається за ДК 021:2015: 09310000-5 Електрична енергія. За видом предмета закупівлі електрична енергія є товаром. Придбання цього товару здійснюється разом із закупівлею супутньої послуги з передачі електричної енергії (за винятком випадків, передбачених Кодексом системи передачі). Зазначати у предметі закупівлі супутні послуги, які закуповуються разом з товаром, Закон не вимагає, тому необхідно включити їх вартість до очікуваної вартості предмета закупівлі, а інформацію про них достатньо вказати в документації, зокрема у проєкті договору про закупівлю та додатку, який визначає інформацію про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі.

Додатково звертаємо увагу: у разі визначення предмета закупівлі товарів в окремих полях зазначається інформація щодо:

  • назви предмета закупівлі;
  • коду предмета закупівлі відповідно до класифікаторів;
  • назви товару чи послуги кожної номенклатурної позиції предмета закупівлі;
  • коду товару чи послуги, визначеного згідно з Єдиним закупівельним словником, що найбільше відповідає назві номенклатурної позиції предмета закупівлі.

Зауважимо, що поділ на лоти при закупівлі електричної енергії доцільний у разі, якщо об’єкти електропостачання замовника знаходяться у різних областях та / або відносяться до різних операторів систем розподілу, а вартість послуг з розподілу замовник включає до очікуваної вартості закупівлі і планує сплачувати через постачальника електричної енергії.

Встановлення якісних характеристик предмета закупівлі

Успішна закупівля електричної енергії полягає у встановленні безперебійного, надійного та безпечного процесу постачання електричної енергії споживачу з урахуванням його інтересів та мінімізації витрат на постачання електричної енергії.

Таким чином, вимоги щодо технічних, якісних та інших характеристик предмета закупівлі необхідно встановлювати як до самого товару — електричної енергії, так і до процесу його постачання. 

Розділ 2 Кодексу систем розподілу, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики і комунальних послуг (далі — НКРЕКП), від 14.03.2018 № 310, визначає поняття «якість електричної енергії» як сукупність властивостей електричної енергії відповідно до встановлених стандартів, які визначають ступінь її придатності для використання за призначенням.

Відповідно до пункту 11.4.6 глави 11.4 розділу XI цього Кодексу, параметри якості електричної енергії в точках приєднання споживачів у нормальних умовах експлуатації мають відповідати параметрам, визначеним у ДСТУ EN 50160:2014 «Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загального призначення» (далі — ДСТУ EN 50160:2014).

Перелік загальних та гарантованих стандартів якості електропостачання, порядок регулювання відносин, пов’язаних з електропостачанням відповідно до загальних та гарантованих стандартів якості, захистом прав споживачів та наданням електропостачальником компенсації за недотримання гарантованих стандартів якості електропостачання споживачам, визначає «Порядок забезпечення стандартів якості електропостачання та надання компенсацій споживачам за їх недотримання», затверджений постановою НКРЕКП від 12.06.2018 № 375 (у редакції постанови НКРЕКП від 12.08.2020 № 1550).

Пункт 4.3. глави 4 зазначеної постанови передбачає, що до гарантованих стандартів якості надання послуг електропостачальником належать:

  1. надання даних про споживання електричної енергії у строк 5 робочих днів з дня отримання звернення споживача;
  2. розгляд звернень / скарг / претензій споживачів з дня отримання звернення / скарги / претензії споживача: у строк 30 днів; у строк 45 днів, якщо під час розгляду звернення необхідно здійснити технічну перевірку або провести експертизу засобу комерційного обліку;
  3. розгляд звернень споживачів щодо перевірки правильності рахунка за електричну енергію у строк 5 робочих днів з дати отримання звернення;
  4. урахування суми відповідної компенсації за недотримання гарантованих стандартів якості надання послуг оператором системи в кінцевому рахунку споживача за електричну енергію (якщо постачання електричної енергії споживачу здійснюється постачальником універсальних послуг або якщо відповідно до комерційної пропозиції електропостачальника плату за надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії забезпечує електропостачальник) у строк 30 днів з дня отримання повідомлення від оператора системи щодо виплати компенсації;
  5. виставлення рахунка електропостачальником (у паперовій або електронній формі) у строки, визначені договором про закупівлю постачання електричної енергії та / або ПРРЕЕ;
  6. виставлення рахунка електропостачальником з правильними даними про ціну, вартість та обсяг спожитої електричної енергії.

Вищенаведені положення доцільно передбачити у додатку до оголошення про проведення спрощеної закупівлі, який встановлює інформацію про технічні, якісні та інші характеристики предмета закупівлі, як вимоги до якості постачання електричної енергії споживачу.

Встановлення технічних характеристик предмета закупівлі

До оголошення про проведення спрощеної закупівлі замовникам потрібно зазначити технічні параметри, необхідні для виконання електропостачальником своїх зобов’язань, а саме:

  • інформацію про кожен об’єкт споживача, на який необхідно забезпечити електропостачання, із зазначенням його найменування та повної адреси. Ці адреси об’єктів електропостачання будуть визначати місце постачання товару. У відповідному електронному полі під час заповнення оголошення про проведення спрощеної закупівлі замовник має також зазначити найменування та повну адресу об’єкта;
  • ЕІС-код кожної точки комерційного обліку;
  • плановий обсяг споживання електричної енергії у кіловат-годинах у розрізі кожного календарного місяця постачання та кожної точки комерційного обліку;
  • режим роботи електроустановки споживача (години використання струмоприймачів);
  • найменування оператора системи розподілу, до мереж якого приєднаний замовник.

Враховуючи зазначене, наведемо приклад встановлення технічних вимог у разі проведення спрощеної закупівлі електричної енергії як товару.

Встановлення інших вимог до предмета закупівлі

Пункт 5.2.2 глави 5.2 розділу V «Правил роздрібного ринку електричної енергії», затверджених Постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 312, визначає обов’язки постачальника електричної енергії, в тому числі:

  • забезпечити функціонування власного офіційного вебсайту в мережі Інтернет, в якому, зокрема, вказати засоби комунікації, розмістити нормативно-правові акти, що регулюють діяльність на роздрібному ринку електричної енергії, згідно з якими електропостачальник здійснює ліцензовану діяльність, інформацію щодо порядку подання споживачами звернень, скарг, претензій, надання повідомлень про загрозу електробезпеці та їх розгляду;
  • забезпечити на своєму офіційному вебсайті можливість створення особистого кабінету споживача;
  • розглядати відповідно до порядку, визначеного Регулятором, звернення, скарги та претензії споживачів щодо постачання електричної енергії та надавати вмотивовані відповіді;
  • надавати послуги з постачання електричної енергії споживачам із дотриманням установлених показників якості електропостачання, які характеризують рівень комерційної якості надання послуг з постачання електричної енергії, перелік та величини яких затверджуються Регулятором;
  • оприлюднювати перелік показників якості електропостачання, порядок та розмір компенсації за їх недотримання, визначені Регулятором;
  • здійснювати компенсацію та (або) відшкодування збитків споживачу у разі недотримання електропостачальником показників якості послуг, визначених договором та Регулятором;
  • забезпечувати безперешкодний та безоплатний доступ споживачів до інформації відповідно до Закону України «Про особливості доступу до інформації у сферах постачання електричної енергії, природного газу, теплопостачання, централізованого постачання гарячої води, централізованого питного водопостачання та водовідведення»;
  • передавати операторам систем дані про покази розрахункових лічильників електричної енергії, отримані від споживачів, тощо.

Виконання цих та інших обов’язків електропостачальника і забезпечення ним якісного, безперебійного та безпечного процесу постачання електричної енергії споживачу потребує відповідного забезпечення матеріальними та людськими ресурсами.

Встановлення очікуваної вартості предмета закупівлі

Ціна електричної енергії включає в себе декілька складових:

  • закупівельну ціну товару (на регульованих та нерегульованих сегментах ринку електричної енергії);
  • маржу постачальника;
  • регульований тариф на послуги з передачі електричної енергії;
  • регульований тариф на послуги з розподілу (у разі встановлення вимоги про оплату послуг розподілу через постачальника);
  • податки та збори.

Визначати очікувану вартість закупівлі радимо за результатами проведення попередніх ринкових консультацій з постачальниками електричної енергії, відповідно до отриманих від них комерційних пропозицій. Детально щодо цього на порталі RADNUK.COM.UA у статті «Ринкові консультації з постачальниками електричної енергії, які допоможуть сформувати умови тендерної документації».

Висновки

Для проведення успішної закупівлі, результатом якої стане забезпечення замовнику якісного, безперебійного та безпечного процесу постачання електричної енергії, необхідно правильно встановити очікувану вартість предмета закупівлі з урахуванням усіх складових вартості електричної енергії, детально вказати інформацію про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, визначити у проєкті договору про закупівлю обов’язки майбутнього постачальника електричної енергії, а також встановити вимоги до учасника, які зможуть підтвердити його спроможність добросовісно виконувати усі взяті на себе зобов’язання. Вдалих вам закупівель та надійних електропостачальників!

Усе про закупівлю електричної енергії читайте на порталі RADNUK.COM.UA в розділі «Електрична енергія», зокрема в таких статтях:

Електрична енергія

Публікації, тематикою яких є особливості закупівель електричної енергії

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО