Забули прописати порядок змін умов договору про закупівлю. Порушення?

Тетяна Мішта
3797
14 Липня 2021
Забули прописати порядок змін умов договору про закупівлю. Порушення?
3797
14 Липня 2021

Питання читача

  • Доброго дня! Якщо замовник не зазначив у договорі про закупівлю порядок зміни його умов згідно зі статтею 41 Закону України «Про публічні закупівлі» за результатами проведення спрощеної закупівлі (зараз етап укладання договору про закупівлю), то чи є це є грубим порушенням? Якщо так, то чи можна якось виправити ситуацію додатковою угодою після укладення договору про закупівлю? І чи взагалі можна вносити зміни згідно зі статтею 41 Закону України «Про публічні закупівлі», якщо в договорі не передбачено порядку зміни його умов?

Відповідь експерта

  • Вітаю! Відповідно до статті 14 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) спрощена закупівля складається з конкретних послідовних етапів, які передбачають оприлюднення оголошення, подання пропозицій учасниками, розгляд на відповідність умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі та вимогам до предмета закупівлі, пропозиції учасника і визначення переможця спрощеної закупівлі та укладення договору про закупівлю.

Водночас саме в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі обов’язково зазначаються, зокрема:

  • інформація про технічні, якісні та інші характеристики предмета закупівлі;  
  • кількість та місце поставки товарів;  
  • строк поставки товарів, умови оплати тощо.

При цьому саме в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі може зазначатися і будь-яка інша інформація щодо умов такої закупівлі.

Замовник укладає договір про закупівлю з учасником, який визнаний переможцем спрощеної закупівлі, не пізніше ніж через 20 днів з дня прийняття рішення про намір укласти договір про закупівлю. Договір про закупівлю укладається відповідно до вимог статті 41 Закону.

Згідно зі статтею 41 Закону, яка регулює вимоги до договору про закупівлю та внесення змін до нього, договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного та Господарського кодексів України (далі — ЦКУ та ГКУ) з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.

При цьому умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції / пропозиції за результатами електронного аукціону (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця процедури закупівлі / спрощеної закупівлі або узгодженої ціни пропозиції учасника у разі застосування переговорної процедури, крім випадків визначення грошового еквівалента зобов’язання в іноземній валюті та / або випадків перерахунку ціни за результатами електронного аукціону в бік зменшення ціни тендерної пропозиції / пропозиції учасника без зменшення обсягів закупівлі.

Натомість істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, прямо передбачених Законом. Крім того, у разі внесення змін до істотних умов договору про закупівлю у випадках, передбачених частиною 5 статті 41 Закону, замовник обов’язково оприлюднює повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю.

Отже, виходячи зі змісту Закону, договір про закупівлю за результатами проведення спрощеної закупівлі укладається відповідно до норм ЦКУ та ГКУ, а також з урахуванням особливостей, визначених Законом, зокрема вимог статті 41 Закону.

При цьому статтею 638 ЦКУ встановлено, що істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї зі сторін має бути досягнуто згоди.

Статтею 180 ГКУ визначено, що господарський договір вважається укладеним, якщо між сторонами у передбачених законом порядку та формі досягнуто згоди щодо усіх його істотних умов. Істотними є умови, визнані такими за законом чи необхідні для договорів даного виду, а також умови, щодо яких на вимогу однієї зі сторін повинна бути досягнута згода.

При цьому згідно зі статтею 526 ЦКУ зобов’язання має виконуватися належним чином, зокрема відповідно до умов договору, а згідно зі статтею 629 ЦКУ договір є обов’язковим для виконання сторонами.

Підсумовуючи викладене, слід наголосити:

  1. укладенню договору про закупівлю передує саме оприлюднення тих умов, на яких замовник планує придбавати предмет закупівлі;
  2. під час проведення закупівлі учасники подають пропозиції згідно зі встановленими замовниками вимогами, і за результатом сторони укладають договір про закупівлю саме на тих умовах, на яких оголошено і проведено спрощену закупівлю.

Тому для дотримання принципів, закріплених Законом, та його мети замовникові слід передбачати усі ті умови договору про закупівлю, які слід погодити шляхом подання пропозиції, та укладати договір про закупівлю, не змінюючи їх у випадках, не передбачених Законом. В іншому разі замовник своїми діями нівелюватиме вимоги Закону та штучно обмежуватиме коло потенційних учасників власними діями щодо надання / ненадання можливості зміни певних істотних умов договору про закупівлю вже після проведення закупівлі.

Висновок: якщо сторони досягли згоди (шляхом оголошення, подання пропозиції та визнання переможцем) без можливості внесення змін до істотних умов договору про закупівлю, встановлених статтею 41 Закону, такий договір про закупівлю має виконуватись належним чином.

При цьому стаття 41 Закону не передбачає можливості внесення порядку зміни істотних умов договору про закупівлю після здійснення закупівлі у спосіб, передбачений Законом, а тому внесення такого порядку розглядатиметься як внесення змін у випадку, що не передбачений Законом.

Більше стосовно істотних умов договору про закупівлю читайте на порталі RADNUK.COM.UA в таких статтях:

Про підстави для внесення змін до договору читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статті «Вісім важливих підстав для зміни істотних умов договору про закупівлю».

Експерти відповідають

Провідні фахівці закупівельної галузі коротко та з правової точки зору відповідають на найбільш суперечливі та болючі питання щодо здійснення закупівель

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО