Спрощена закупівля чи запит ціни пропозицій: практична сторона та плюси / мінуси

Редакція
3207
2 Липня 2021
Спрощена закупівля чи запит ціни пропозицій: практична сторона та плюси / мінуси
3207
2 Липня 2021

Законом України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) у чинній редакції було внесено чимало нових інструментів у роботу всіх учасників закупівельного процесу. Одним із них є використання для закупівель / продажів електронного каталогу (ProZorro Market), у тому числі й для закупівель, вартість яких перевищує 50 тис. грн та є меншою за вартість, що встановлена у пунктах 1 та 2 частини 1 статті 3 Закону, без застосування порядку проведення спрощених закупівель (шляхом запиту ціни пропозицій).

Правила здійснення закупівель через електронний каталог

Порядок формування та використання електронного каталогу затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 14.09.2020 № 822 (далі — Порядок № 822), який і встановлює алгоритм дій під час використання електронного каталогу для всіх учасників закупівельного процесу.

Так, відповідно до Порядку № 822 чимало функцій покладено саме на адміністратора електронного каталогу (централізовану закупівельну організацію, що забезпечує формування та супроводження електронного каталогу в електронній системі закупівель на підставі укладеного договору з адміністратором електронної системи закупівель — ДУ «Професійні закупівлі» та ДП «Медичні закупівлі України») та на адміністратора електронної системи закупівель (ДП «ПРОЗОРРО»), який безпосередньо забезпечує створення електронного каталогу в електронній системі закупівель.

Адміністратор електронного каталогу здійснює формування та супроводження електронного каталогу шляхом створення в ньому категорій та профілів товару, а також організовує та проводить відбір учасників до електронного каталогу, забезпечує формування та ведення переліку кваліфікованих постачальників, створює профіль товару шляхом визначення переліку обов’язкових та / або можливих характеристик товару з визначенням їх мінімальних та максимальних значень.

Як же здійснювати закупівлі в електронному каталозі (ProZorro Market)? На перший погляд, усе не так складно.

Закупівлі через ProZorro Market до 50 тис. грн

У разі здійснення закупівель товарів, вартість яких не перевищує 50 тис. грн, замовник здійснює відбір постачальника шляхом формування замовлення в електронному каталозі з дотриманням принципів здійснення закупівель, визначених статтею 5 Закону. Тобто потрібно виконати досить прості й звичні дії на авторизованому електронному майданчику, на якому зареєстрований замовник, а саме:

крок 1  —  затвердити та оприлюднити річний план закупівель із зазначенням процедури закупівлі — «закупівля без використання електронної системи»;

крок 2 — у розділі ProZorro Market знайти відповідний потрібний товар (із переліком конкретних характеристик, які відповідають потребі замовника), натиснути «Замовити», вказавши потрібну інформацію (замовлення в електронному каталозі подається в електронній формі через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про найменування товару, його кількість, строк, місце, спосіб поставки та умови оплати товару);

крок  3  — перейти в розділ «Історія замовлень», у якому формується інформація щодо такої закупівлі;

крок 4 — дочекатися підтвердження постачальника щодо можливості виконати замовлення (протягом двох робочих днів) — виконується постачальником на авторизованому електронному майданчику, на якому він зареєстрований;

крок 5 — укласти договір офлайн (поза межами електронної системи закупівель) та оприлюднити його на авторизованому електронному майданчику;

крок 6 — за результатами проведеного відбору постачальника через ProZorro Market замовник оприлюднює звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, відповідно до статті 10 Закону (звіт формується електронною системою після оприлюднення замовником договору).

Згідно з пунктом 55 Порядку № 822 у разі, якщо постачальником не підтверджено замовлення протягом двох робочих днів з дня отримання повідомлення про замовлення в електронній системі закупівель, відбір постачальника визначається електронною системою закупівель таким, що не відбувся, про що замовник повідомляється.

Детальніше про закупівлі до 50 тис. грн читайте на порталі RADNUK.COM.UA в статті «Алгоритм здійснення закупівель через електронний каталог (ProZorro Market) до 50 тис. грн».

Розглянемо процес закупівлі за запитом ціни пропозицій від 50 тис. грн

Здається, законодавець надав замовникам досить цікаву альтернативу спрощеній закупівлі, адже відповідно до пункту 7 частини 7 статті 3 Закону придбання замовником товарів, вартість яких дорівнює або перевищує 50 тис. грн та є меншою за вартість, що встановлена у пунктах 1 та 2 частини 1 статті 3 Закону, здійснюється без застосування порядку проведення спрощених закупівель, встановленого Законом, у разі якщо закупівля товарів здійснюється з використанням електронного каталогу.

Звертаємо увагу: закупівля лише товарів (закупівля робіт та послуг не передбачена даною нормою Закону) може здійснюватися з використанням електронного каталогу за запитом ціни пропозицій. Так, здавалося б, є очевидний «плюс» — економія часу, який замовники витрачають на проведення спрощеної закупівлі (орієнтовно від двох тижнів і більше). Детально про порядок проведення спрощеної закупівлі читайте на порталі RADNUK.COM.UA в статті «Алгоритм проведення спрощеної закупівлі». Але під час практичного застосування даної норми Закону з’ясувалося таке.

Технічно процес закупівлі за запитом ціни пропозицій має такий вигляд:

крок 1 — замовник повинен затвердити та оприлюднити річний план закупівель із зазначенням виду закупівлі: «спрощена / допорогова закупівля»*.

* Важливо! Відповідно до пункту 7 частини 7 статті 3 Закону придбання замовником товарів, робіт і послуг, вартість яких дорівнює або перевищує 50 тис. грн та є меншою за вартість, що встановлена у пунктах 1 та 2 частини 1 цієї статті, здійснюється без застосування порядку проведення спрощених закупівель, встановленого цим Законом, у разі якщо закупівля товарів здійснюється з використанням електронного каталогу. У разі здійснення закупівлі у випадках, передбачених частиною 7 статті 3 Закону, замовник обов’язково оприлюднює в електронній системі закупівель, відповідно до статті 10 цього Закону, звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель.

Отже, згідно з пунктом 5 частини 2 статті 4 Закону замовник має зазначити в річному плані закупівель договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель. Проте в електронній системі закупівель відсутня відповідна технічна реалізація;

крок 2 — замовник у розділі ProZorro Market знаходить відповідний потрібний йому товар (із переліком конкретних характеристик, які відповідають потребі замовника) та в профілі цього товару натискає «Створити запит ціни пропозицій»: і тут виникає перший нюанс — замовник у каталозі вибирає найбільш відповідний його потребам товар (наприклад, моноблоки Acer Aspire C24-865 (DQ.BBUME.004)), але після натискання «Створити запит ціни пропозицій» в електронній системі закупівель створюється закупівля «запит ціни пропозицій» за профілем товару із дуже узагальненими технічними характеристиками даної категорії товару. Нижче наводимо приклад. Товар із конкретними характеристиками, які найбільше відповідають потребам замовника (Рис. 1).

Рис.1

Опис технічних характеристик, сформованих електронним каталогом, після створення Запиту ціни пропозицій по товару, зазначеному в першому рисунку (Рис. 2).

Рис.2

Звертаємо увагу: внести зміни в опис технічних характеристик, запропонованих та сформованих електронним каталогом, замовник не зможе. Постачальники подаватимуть свої пропозиції відповідно до характеристик товарів у межах профілю (постачальники можуть запропонувати будь-який товар з даного профілю, оскільки він відповідатиме заданим критеріям та характеристикам). 

На прикладі Рис.2 бачимо, що, серед іншого, електронним каталогом встановлено характеристики для операційної системи: Windows 10 Home або Windows 10 Pro, або Linux, що є вагомим критерієм у даній закупівлі та безпосередньо впливає на ціну такого товару, але ж зазначені операційні системи навряд можна вважати еквівалентними, і зрозуміло, що замовник надав би перевагу Windows 10 Home або Windows 10 Pro. Проте в межах даної закупівлі жоден із вісьмох учасників їх не запропонував.

Також занадто узагальненими є і встановлені електронним каталогом характеристики: Об’єм накопичувача SSD — більше 0 Гб; Об’єм накопичувача HDD — більше 0 Гб. Так, коло потенційних постачальників таким чином розширюється, але саме за рахунок якісних показників товарів, що є неприпустимим для замовника;

крок 3 — далі замовник дозаповнює сторінку закупівлі шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ідентифікатор річного плану за даною закупівлею, найменування товару та його кількість, строк, місце, спосіб поставки, умови оплати та кінцевий строк подання ціни пропозицій (строк для подання ціни пропозицій не може бути меншим ніж два робочі дні з дня отримання постачальником повідомлення про запит ціни пропозицій). Повідомлення про запит ціни пропозицій надсилається електронною системою закупівель через електронний каталог постачальникам.

Звертаємо увагу, що можливість завантаження замовником документації (будь-яких файлів) в електронній системі закупівель не передбачена;

крок 4 — замовник публікує запит ціни пропозиції шляхом натискання клавіші «Оголосити закупівлю» та накладення електронного підпису на закупівлю;

крок 5 — після підписання закупівлі електронним підписом з боку центральної бази даних відбувається перевірка закупівлі (чи існує вказаний профіль товару, чи є у цьому профілі активні постачальники та інше), і якщо жодних помилок немає, тоді статус закупівлі автоматично змінюється з «Чернетка (публікація)» на «Прийом пропозицій»;

крок 6 — постачальник подає ціну пропозиції відповідно до вимог, установлених у повідомленні про запит ціни пропозицій в електронній системі закупівель, через електронний каталог. У відповідь на повідомлення про запит ціни пропозицій постачальник має право подати тільки одну ціну пропозиції. Електронна система закупівель автоматично формує та надсилає повідомлення постачальнику про отримання його ціни пропозиції із зазначенням дати та часу. Пропозиції постачальників, що подані після кінцевого строку їх подання, автоматично не приймаються електронною системою закупівель;

крок 7 — після закінчення строку подання пропозицій в електронній системі закупівель відображаються всі постачальники, які подали свої пропозиції, ранжовані від найнижчої до найвищої ціни пропозиції. У прикріплених файлах замовник може ознайомитись із конкретними характеристиками товару, який пропонується до постачання певним постачальником.

На прикладі вищезазначеної закупівлі (Рис.1, Рис.2) було виявлено, що серед вісьмох наданих пропозицій було запропоновано досить широкий асортимент товарів, які є еквівалентними (подібними) тому товару, у профілі якого замовник створював запит ціни пропозицій, проте жоден із учасників не запропонував моноблок Acer Aspire C24-865 (DQ.BBUME.004). При цьому важливим є той факт, що еквівалентність товарів визначається адміністратором електронного каталогу, а не замовником, і чи дійсно товари є рівнозначними за якісними показниками — питання лишається відкритим.

Додатково про закупівлю еквівалента читайте на порталі RADNUK.COM.UA в статті «Еквівалент чи аналог: що краще та як правильно прописати в закупівлі»;

крок 8 — оцінка пропозицій постачальників проводиться автоматично електронною системою закупівель на основі інформації, визначеної замовником у запиті ціни пропозицій. Замовник не може приймати будь-які рішення щодо пропозиції(ій);

крок 9 — постачальник, ціна пропозиції якого за результатами оцінки електронною системою закупівель є економічно вигідною, визначається переможцем відбору. Замовнику, переможцю відбору та іншим постачальникам електронною системою закупівель у день визначення постачальника переможцем відбору надсилається повідомлення про визначення переможця відбору із зазначенням його найменування та місцезнаходження;

крок 10 — переможець відбору підтверджує замовлення замовника через електронну систему закупівель протягом двох робочих днів з дня отримання повідомлення про визначення переможця відбору. Зауважуємо, що в постачальника є два робочі дні, щоб натиснути клавішу «Підтвердити». Якщо він цього не зробить у зазначений строк, система автоматично дискваліфікує постачальника в цій закупівлі та визначить переможцем відбору постачальника, ціна пропозиції якого є наступною економічно вигідною;

крок 11 замовник може відмінити замовлення / запит ціни пропозицій до укладення договору. Інформація про відміну замовлення / запиту ціни пропозицій замовником оприлюднюється в електронній системі закупівель протягом одного робочого дня з дня прийняття такого рішення;

крок 12 — замовник укладає договір офлайн (поза межами електронної системи закупівель) з переможцем відбору не пізніше ніж через 10 календарних днів з дня отримання від переможця відбору повідомлення щодо наміру укласти договір. Договір між замовником та переможцем відбору укладається відповідно до вимог законодавства. Умови договору не повинні відрізнятися від умов, визначених у замовленні / запиті ціни пропозицій в електронному каталозі;

крок 13 — замовник повинен оприлюднити договір на авторизованому електронному майданчику;

крок 14 — за результатами проведеного відбору постачальника через електронний каталог замовник оприлюднює звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, відповідно до статті 10 Закону (звіт формується електронною системою після оприлюднення замовником договору).

Про загальний алгоритм проведення закупівель від 50 тис. грн та до порогів читайте на порталі RADNUK.COM.UA в статті «Алгоритм проведення закупівель через ProZorro Market від 50 тис. грн».

Висновки

До переваг запиту ціни пропозицій над спрощеною закупівлею можна віднести:

  • економія часу: у середньому закупівля за запитом ціни пропозицій триватиме близько одного тижня (залежно від швидкості підтвердження пропозиції переможцем відбору та швидкості укладення договору);
  • менший обсяг документів: як замовнику не доведеться розробляти ряд документів, який є обов’язковим під час проведення спрощеної закупівлі (оголошення про проведення спрощеної закупівлі, протоколи розгляду пропозицій / вибору переможця закупівлі / відхилення пропозицій тощо), так і постачальникам не потрібно готувати ряд документів, які вимагаються замовниками під час проведення спрощеної закупівлі;
  • відповідальність за розгляд (кваліфікацію) пропозицій постачальників: усе ж таки дещо полегшується обсяг роботи для замовників та знижується їх відповідальність за розгляд пропозицій на відповідність заявленим вимогам. Проте нагадаємо, що Порядком № 822 встановлено, що адміністратор, постачальник, замовник несе відповідальність за свої дії, які вчиняються ним в електронному каталозі, та дії осіб, які вчиняються від його імені з використанням його даних персональної ідентифікації. Адміністратор, постачальник, замовник несе відповідальність за зміст інформації, яка оприлюднюється в електронному каталозі.

Про відповідальність у закупівлях читайте на порталі RADNUK.COM.UA в статті «Нова відповідальність у закупівлях: до чого готуватися замовникам?».

До недоліків запиту ціни пропозицій належать:

  • ризики в закупівлі неякісного / невідповідного товару: усе ж таки під час проведення спрощеної закупівлі в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі повинна бути інформація про технічні, якісні та інші характеристики предмета закупівлі; у вимогах до предмета закупівлі, що містять посилання на конкретну торговельну марку чи фірму, патент, конструкцію або тип предмета закупівлі, джерело його походження або виробника, замовник може вказати, які аналоги та / або еквіваленти приймаються у пропозиціях учасників. Тобто замовник має можливість розгорнуто описати, який товар, якої якості, із якими характеристиками він має намір закупити, і навіть вказати, які аналоги та / або еквіваленти приймаються у пропозиціях учасників. Під час закупівлі за запитом ціни пропозицій такої можливості у замовника немає взагалі;
  • неможливість приймати рішення щодо пропозицій постачальників: при виявленні невідповідних та неякісних характеристик запропонованого постачальником товару замовник не має технічної можливості відхилити таку пропозицію. Такий недолік може призвести до збільшення кількості випадків відміни запиту ціни пропозицій або до здійснення закупівлі неякісних товарів;
  • недостатня економія бюджетних коштів: це, звісно, суб’єктивне твердження, яке слід розглядати в розрізі конкретних груп товарів, але враховуючи те, що постачальники несуть певні витрати (відповідно до пункту 6 Порядку № 822 оператором авторизованого електронного майданчика з переможця відбору, з яким замовник уклав договір, справляється плата), пов’язані зі збутом товарів через електронний каталог, все ж є ризик того, що зазначені витрати будуть враховані постачальниками в ціні їх пропозицій та, як наслідок, покладені на замовника.

Статті за темою на порталі RADNUK.COM.UA:

Спрощена закупівля

Публікації, що стосуються будь-яких питань придбання товарів, робіт та послуг на так звані допорогові суми, тобто вартість яких є нижчою 200 тис. грн для товарів і послуг та нижче 1 млн. грн для робіт (звичайні замовники), або вартість яких є нижчою 1 млн. грн для товарів і послуг та нижче 1,5 млн. грн для робіт, якщо йдеться про спецзамовників

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО