Законом України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) передбачено, що для придбання замовником товарів, робіт і послуг, вартість яких дорівнює або перевищує 50 тис. грн та є меншою за вартість, що встановлена в пунктах 1 і 2 частини 1 статті 3 Закону, замовники мають використовувати спрощену закупівлю. Проведення такої закупівлі вимагає від замовника складання оголошення про проведення спрощеної закупівлі, розгляду пропозицій тощо. Але Законом передбачена й простіша та швидша альтернатива — закупівля через електронний каталог (ProZorro Market).
Що таке електронний каталог?
Відповідно до пункту 8 частини 1 статті 1 Закону електронний каталог — систематизована база актуальних пропозицій, що формується та супроводжується централізованою закупівельною організацією в електронній системі закупівель та використовується замовником з метою відбору постачальника товару (товарів), вартість якого (яких) є меншою за вартість, що встановлена у пунктах 1 і 2 частини 1 статті 3 Закону, тобто в разі здійснення закупівлі товару, вартість на рік якого дорівнює або перевищує 50 тис. грн та є меншою, ніж 200 тис. грн, для звичайних замовників, та меншою, ніж 1 млн грн для замовників в окремих сферах господарювання.
Отже, електронний каталог — це аналог усім відомого інтернет-магазину, у якому замовник може придбати необхідний товар, тільки розроблений для замовників у розумінні Закону. Постачальниками електронного каталогу є компанії, які вже пройшли необхідну кваліфікацію.
Які нормативно-правові акти регулюють закупівлі через електронний каталог?
Закупівлі товарів через електронний каталог регулюються Законом та постановою Кабінету Міністрів України № 822 від 14.09.2020 «Про затвердження Порядку формування та використання електронного каталогу» (далі — Порядок). Порядок визначає структуру, механізм формування, використання електронного каталогу в електронній системі закупівель відповідно до Закону.
Вартісні межі закупівель через електронний каталог
Закупівлі товарів через електронний каталог (ProZorro Market) шляхом запиту ціни пропозицій | |
Замовники | Замовники в окремих сферах господарювання |
закупівля товарів вартістю від 50 тис. грн до 200 тис. грн = звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель | закупівля товарів вартістю від 50 тис. грн до 1 млн грн = звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель |
Пунктом 7 частини 7 статті 3 Закону зазначено, що придбання замовником товарів, робіт і послуг, вартість яких дорівнює або перевищує 50 тис. грн та є меншою за вартість, що встановлена у пунктах 1 та 2 частини 1 цієї статті, здійснюється без застосування порядку проведення спрощених закупівель, встановленого цим Законом, у разі якщо закупівля товарів здійснюється з використанням електронного каталогу.
Отже, замовники можуть здійснювати закупівлі товарів, якщо вартість предмета закупівлі на рік складає від 0,01 грн до 200 тис. грн (1 млн грн для замовників в окремих сферах господарювання) через електронний каталог. Головною умовою такої закупівлі є оприлюднення звіту про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель протягом трьох робочих днів з дня його укладення (пункт 13 частини 1 статті 10 Закону).
Щодо закупівель товарів до 50 тис. грн через електронний каталог читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статті «Алгоритм здійснення закупівель через електронний каталог (ProZorro Market) до 50 тис. грн».
Плата за використання електронного каталогу
Для замовників користування електронним каталогом є безоплатним. Для постачальників електронного каталогу встановлено плату, а саме: переможець відбору, з яким замовник уклав договір про закупівлю, сплачує:
- 3 відсотки суми договору про закупівлю, якщо вартість закупівлі становить не більш як 50 тис. грн;
- 2 відсотки суми договору про закупівлю, якщо вартість закупівлі становить не більш як 200 тис. грн;
- 1 відсоток суми договору про закупівлю, якщо вартість закупівлі становить більш як 200 тис. грн.
Відповідальність постачальників електронного каталогу
Пунктом 38 Порядку передбачено, що адміністратор, який здійснив відбір постачальника до електронного каталогу, має право приховати пропозиції такого постачальника з електронного каталогу:
- на підставі звернення постачальника щодо виключення його з переліку кваліфікованих постачальників протягом двох робочих днів з дня отримання такого звернення;
- у разі неоновлення ліцензії, документа дозвільного характеру (у разі їх наявності) на провадження певного виду господарської діяльності, якщо отримання дозволу та ліцензії на провадження такого виду діяльності передбачено законом, протягом 90 календарних днів з дня закінчення його строку дії;
- у разі неоновлення заявки відповідно до оголошення про проведення відбору, щодо якого постачальником була подана заявка;
- неподання інформації та/або документів, щодо якої (яких) були внесені зміни в оголошення про проведення відбору протягом 90 календарних днів з дня отримання звернення від адміністратора.
У разі наявності в постачальника трьох випадків порушень протягом одного календарного місяця або п’яти випадків порушень протягом трьох календарних місяців пропозиції такого постачальника автоматично не відображаються електронною системою закупівель в електронному каталозі протягом 90 календарних днів з дня прийняття рішення адміністратором та оприлюднення його на вебпорталі Уповноваженого органу.
У разі порушення постачальником строків оформлення замовлення та/або відмови постачальника від підписання договору про закупівлю на умовах, що зазначені в його пропозиції, замовник може подати звернення з інформацією про такі порушення через електронну систему закупівель до адміністратора (пункт 49 Порядку).
Отже, недотримання Порядку постачальником може призвести до виключення постачальника з електронного каталогу.
Алгоритм проведення закупівель товару через електронний каталог від 50 тис. грн
Відповідно до пункту 56 Порядку в разі здійснення закупівлі товару, вартість якого дорівнює або перевищує 50 тис. грн та є меншою, ніж 200 тис. грн, для замовників, визначених пунктами 1–3 частини 1 статті 2 Закону, та меншою, ніж 1 млн грн для замовників, визначених пунктом 4 частини 1 статті 2 Закону, замовник здійснює відбір постачальника шляхом запиту ціни пропозицій постачальників. Запит ціни пропозицій формується у разі, коли у профілі товару розміщено дві або більше пропозиції товару від постачальників.
Запит ціни пропозицій — це інструмент, який дозволяє суттєво скоротити час на проведення закупівель для замовника. Замовник лише:
- вибирає необхідний товар;
- вказує суму; кількість; строк приймання пропозицій; адресу та термін постачання.
Запит ціни пропозицій формується в межах профілю товару* і доступний лише тоді, коли у профілі є мінімум два постачальники.
Після того як постачальники товарів у межах заданого профілю зроблять свої пропозиції, система автоматично проаналізує пропозиції і вибере переможця, що надав найбільш вигідну ціну.
У разі здійснення закупівель через електронний каталог електронна система закупівель автоматично сформує чернетку звіту про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, який надалі, за умови внесення усієї необхідної інформації, замовник зможе оприлюднити в електронній системі закупівель з накладенням електронного підпису. Далі перейдемо безпосередньо до алгоритму.
* Уніфікована технічна специфікація (або «профіль» товарів) — це опис технічних, якісних та експлуатаційних характеристик товарів різних виробників однієї товарної групи з однаковими базовими характеристиками. Простіше кажучи, опис типового товару.
Найменування етапу | Порядок дій замовника на відповідному етапі (запит ціни пропозицій) |
1. Оприлюднення Річного плану закупівель та змін до нього | Річний план закупівель та зміни до нього замовник оприлюднює в електронній системі закупівель протягом п’яти робочих днів з дня їх затвердження (частина 1 статті 4 Закону) |
2. Подача запиту ціни пропозицій | Запит ціни пропозицій в електронному каталозі подається замовником через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про: — найменування товару; — кількість; — строк; — місце поставки; — спосіб поставки; — умови оплати; — кінцевий строк подання ціни пропозицій (строк для подання ціни пропозицій не може бути меншим ніж два робочих дні з дня отримання постачальником повідомлення про запит ціни пропозицій). Важливо! Замовнику не потрібно завантажувати до оголошення запиту ціни пропозицій жодних документів. Уся необхідна інформація надається шляхом заповнення електронних полів. Повідомлення про запит ціни пропозицій надсилається електронною системою закупівель через електронний каталог постачальникам (пункт 57 Порядку) |
3. Подання пропозицій учасниками | Постачальник подає ціну пропозиції відповідно до вимог, установлених у повідомленні про запит ціни пропозицій в електронній системі закупівель, через електронний каталог. У відповідь на повідомлення про запит ціни пропозицій постачальник має право подати тільки одну ціну пропозиції. Електронна система закупівель автоматично формує та надсилає повідомлення постачальнику про отримання його ціни пропозиції із зазначенням дати та часу. Пропозиції постачальників, що подані після кінцевого строку їх подання, автоматично не приймаються електронною системою закупівель (пункти 58–60 Порядку) |
4. Автоматична оцінка пропозицій та вибір переможця | Оцінка пропозицій постачальників проводиться автоматично електронною системою закупівель на основі інформації, визначеної замовником у запиті ціни пропозицій. Постачальник, ціна пропозиції якого за результатами оцінки електронною системою закупівель є економічно вигідною, визначається переможцем відбору. Замовнику, переможцю відбору та іншим постачальникам електронною системою закупівель у день визначення постачальника переможцем відбору надсилається повідомлення про визначення переможця відбору із зазначенням його найменування та місцезнаходження. Переможець відбору підтверджує замовлення замовника через електронну систему закупівель протягом двох робочих днів з дня отримання повідомлення про визначення переможця відбору. У разі, коли переможцем відбору не було повідомлено замовнику у строк, визначений пунктом 63 Порядку, електронна система закупівель визначає переможцем відбору постачальника, ціна пропозиції якого є наступною економічно вигідною (пункти 61–64 Порядку). Важливо! Замовник не зможе самостійно дискваліфікувати постачальників, адже вони вже пройшли відбір та були кваліфіковані |
5. Укладення договору про закупівлю | Замовник укладає договір про закупівлю з переможцем відбору не пізніше ніж через 10 календарних днів з дня отримання від переможця відбору повідомлення щодо наміру укласти договір про закупівлю. Договір про закупівлю між замовником та переможцем відбору укладається відповідно до вимог законодавства. Умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від умов, визначених у замовленні / запиті ціни пропозицій в електронному каталозі. Замовник може укласти договір про закупівлю з переможцем відбору, якого було відібрано в межах четвертої цифри Єдиного закупівельного словника за результатами замовлення / запиту ціни пропозицій (пункти 66–67 Порядку) |
6. Відміна запиту ціни пропозицій | Замовник може відмінити замовлення / запит ціни пропозицій до укладення договору про закупівлю. Інформація про відміну замовлення / запиту ціни пропозицій замовником оприлюднюється в електронній системі закупівель протягом одного робочого дня з дня прийняття такого рішення (пункт 65 Порядку) |
7. Оприлюднення звіту про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель | За результатами проведеного відбору постачальника через електронний каталог замовник оприлюднює звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, відповідно до статті 10 Закону (пункт 68 Порядку) |
Схематично процес проведення закупівлі товару через електронний каталог (ProZorro Market) від 50 тис. грн зображено на Рис 1.
Додатково пропонуємо переглянути вебінар на тему: Закупівля через електронний каталог (ProZorro Market)