Пунктом 4 частини 5 статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі» визначено, що істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім:
«продовження строку дії договору про закупівлю та строку виконання зобов’язань щодо передачі товару, виконання робіт, надання послуг у разі виникнення документально підтверджених об’єктивних обставин, що спричинили таке продовження, у тому числі обставин непереборної сили, затримки фінансування витрат замовника, за умови, що такі зміни не призведуть до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю».
Тобто дана норма каже, що:
- строк дії договору про закупівлю продовжується паралельно з продовженням строку виконання зобов’язань за цим договором про закупівлю;
- внесення змін до договору про закупівлю можливе виключно у випадку дії договору про закупівлю, якщо ж дія договору про закупівлю закінчена, внесення змін неможливе;
- чи дійсно документальне підтвердження об’єктивних обставин, що спричинили таке продовження, є належним, визначають контролюючі органи відповідно до компетенції.
Під обставинами непереборної сили у даному випадку прийнято вважати надзвичайні та невідворотні обставини, які об’єктивно впливають на хід виконання зобов’язань / унеможливлюють виконання взятих зобов’язань, передбачених умовами договору про закупівлю. Дію таких обставин неможливо було передбачити.
Цікавим є факт, що за статтею 14 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні» Торгово-промислова палата України, зокрема, засвідчує форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили), а також торговельні та портові звичаї, прийняті в Україні, за зверненнями суб’єктів господарської діяльності та фізичних осіб.
Засвідчити форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) можна за посиланням. За результатом засвідчення ви отримаєте сертифікат, що і буде документальним підтвердженням об’єктивних обставин непереборної сили.
Зверніть увагу! Відповідно до частини 2 статті 141Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні» форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) є: загроза війни, збройний конфлікт або серйозна погроза такого конфлікту, включаючи, але не обмежуючись ворожими атаками, блокадами, військовим ембарго, дії іноземного ворога, загальна військова мобілізація, військові дії, оголошена та неоголошена війна, дії суспільного ворога, збурення, акти тероризму, диверсії, піратства, безлади, вторгнення, блокада, революція, заколот, повстання, масові заворушення, введення комендантської години, карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України, експропріація, примусове вилучення, захоплення підприємств, реквізиція, громадська демонстрація, блокада, страйк, аварія, протиправні дії третіх осіб, пожежа, вибух, тривалі перерви в роботі транспорту, регламентовані умовами відповідних рішень та актами державних органів влади, закриття морських проток, ембарго, заборона (обмеження) експорту / імпорту тощо, а також викликані винятковими погодними умовами і стихійним лихом, а саме: епідемія, сильний шторм, циклон, ураган, торнадо, буревій, повінь, нагромадження снігу, ожеледь, град, заморозки, замерзання моря, проток, портів, перевалів, землетрус, блискавка, пожежа, посуха, просідання і зсув ґрунту, інші стихійні лиха тощо.
Враховуючи зазначене, у разі наявності певних відхилень від взятих зобов’язань за договором про закупівлю сторони можуть розглянути можливість укладення додаткової угоди на підставі пункту 4 частини 5 статті 41 Закону на підставі, наприклад, сертифіката Торгово-промислової палати. Приклад додаткової угоди додається.
Ще більше прикладів додаткових угод у сфері публічних закупівель ви знайдете на порталі RADNUK.COM.UA в розділі «Зразки документів замовникам» — «Додаткові угоди».
Крім того, про зміну істотних умов договору про закупівлю читайте у статті «Вісім важливих підстав для зміни істотних умов договору про закупівлю».