Як без зайвого ризику вносити зміни до договорів усіх видів (бонус — таблиця-роз’яснення)

Наталія Чабан
5086
10 Січня 2022
Як без зайвого ризику вносити зміни до договорів усіх видів (бонус — таблиця-роз’яснення)
5086
10 Січня 2022

«Прямий» договір, договір про закупівлю, договір про COVID-закупівлю, договір, на який не поширюється дія Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), — ці поняття регулюються різними законодавчими нормами та потребують індивідуального підходу. Однак єдине, що їх поєднує, — можливість внесення сторонами змін під час їх виконання. Як не заплутатися серед цього різноманіття та не потрапити під дію адмінвідповідальності у разі прийняття вагомого рішення щодо внесення змін до договору / (не)оприлюднення додаткової угоди, дізнаємось із позиції Уповноваженого органу. А для тих, хто бажає назавжди позбутися сумнівів щодо порядку внесення змін до (не)істотних умов договору, пропонуємо як бонус порівняльну таблицю щодо кожного його виду.

Перш за все розглянемо роз’яснення Мінекономіки щодо особливостей внесення змін саме до  «прямого» договору. Це питання тривалий час впевнено займає передові позиції серед закупівельників, викликаючи все більше протиріч.  

Так, на офіційному сайті Уповноваженого органу оприлюднено запит № 1277/2021 від фізичної особи «П», суть якого полягає в такому: «Закон України „Про публічні закупівлі“ встановлює вимоги до договору про закупівлю, зокрема, випадки зміни істотних умов договору про закупівлю. Питання полягає в тому, чи дані положення застосовуються до договорів, вартість яких перевищує 50 000 грн, чи також до договорів, вартість яких не перевищує 50 000 грн».

Відповідь Мінекономіки є вельми повною, розширеною та змістовною: «Відповідно до пункту 6 частини 1 статті 1 Закону договір про закупівлю — господарський договір, що укладається між замовником і учасником за результатами проведення процедури закупівлі / спрощеної закупівлі та передбачає платне надання послуг, виконання робіт або придбання товару.

Відповідно до частини 4 статті 41 Закону умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції / пропозиції за результатами електронного аукціону (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця процедури закупівлі / спрощеної закупівлі або узгодженої ціни пропозиції учасника у разі застосування переговорної процедури, крім випадків визначення грошового еквівалента зобов’язання в іноземній валюті та / або випадків перерахунку ціни за результатами електронного аукціону в бік зменшення ціни тендерної пропозиції / пропозиції учасника без зменшення обсягів закупівлі.

Істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, визначених частиною 5 статті 41 Закону.

Водночас договірні відносини, що виникають при укладенні та виконанні договору, який не є договором про закупівлю у розумінні Закону (передбачає оприлюднення звіту про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель), регулюються, зокрема, Цивільним та Господарським кодексами України.

Отже, оскільки договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, не є договором у розумінні пункту 6 частини 1 статті 1 Закону, то на такий договір не поширюються вимоги частини 5 статті 41 Закону».

Коментар редакції. Усі спірні моменти, пов’язані із застосуванням на практиці положень частини 5 статті 41 Закону щодо термінів «договір про закупівлю» та «прямий» договір, у роз’ясненні Уповноваженого органу розкрито без жодних прогалин.

На завершення виконуємо свою обіцянку та для кращого розуміння розбіжностей у внесенні змін до договору залежно від його виду для використання на практиці пропонуємо таблицю, що у зручному форматі відображатиме порядок внесення змін до договору та міститиме посилання на відповідні законодавчі норми.

Таблиця. Щодо обов’язку внесення змін до договорів

№ з/п

Вид договору

Норма Закону

Порядок внесення змін до договору

1     

Договір про закупівлю (тобто ті, що укладені за результатами процедур закупівель та / або спрощених закупівель)

Пункт 11 частини 1 статті 10 Закону, частина 7 статті 41 Закону

Замовник самостійно оприлюднює в ЕСЗ повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю та зміни до договору про закупівлю у випадках, передбачених частиною 5 статті 41 Закону, протягом 3 робочих днів з дня їх внесення

2       

Договори, укладені відповідно до частин 3 та 7 статті 3 Закону без застосування ЕСЗ

Частини 3 та 7 статті 3 Закону

Обов’язок звітування в ЕСЗ про внесення змін до договору без використання ЕСЗ відсутній 

3       

Договори, укладені відповідно до частин 5 та 6 статті 3 Закону (договори, на які не поширюється дія Закону)

Частини 5 та 6 статті 3 Закону

Жодні внесені зміни як до (не)істотних умов договору в ЕСЗ не оприлюднюються

4.       

Договори про COVID-закупівлі, укладені згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 22.09.2021 № 1012

Пункт 31 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення»

Жодні зміни, внесені як до (не)істотних умов договору, в ЕСЗ не оприлюднюються. Тобто Законом не передбачено, втім рекомендуємо оприлюднювати такі зміни задля правильного звітування про виконання договору про закупівлю.

5

Договори про COVID-закупівлі, які укладені у порядку для спрощених закупівель

Пункт 31 розділу Х Прикінцеві та перехідні положення, пункт 11 частини 1 статті 10 Закону, частина 7 статті 41 Закону

Замовник самостійно оприлюднює в ЕСЗ повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю та зміни до договору про закупівлю у випадках, передбачених частиною 5 статті 41 Закону, протягом 3 робочих днів з дня їх внесення

Примітки до таблиці:

  1. відповідно до наказу Мінекономіки від 05.10.2021 № 686-21 «Про внесення зміни до Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі» замовники під час оприлюднення в ЕСЗ змін до договору про закупівлю за результатами проведених процедур закупівель / спрощених закупівель зобов’язані використовувати  формат «PDF.». Детальніше — на порталі RADNUK.COM.UA у статті «Зміни до Порядку розміщення інформації про закупівлі: договір про закупівлю або зміни до нього завантажуємо тільки у форматі PDF».
  2. якщо внутрішніми розпорядчими документами замовника (наприклад, положенням про уповноважену особу, наказом тощо) затверджений прямий обов’язок уповноваженої особи / відповідальної особи, що супроводжуватиме процес підписання змін до «прямого» договору, оприлюднювати в ЕСЗ у порядку, встановленому Уповноваженим органом та Законом, повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю та зміни до договору про закупівлю у випадках, передбачених частиною 5 статті 41 Закону, протягом 3 робочих днів з дня їх внесення, то в такому разі вказані дії є обов’язковими.

Замість висновків. Будьте уважні та не порушуйте вказані норми, адже неоприлюднення або порушення строків оприлюднення інформації про закупівлі, неоприлюднення або порушення порядку оприлюднення інформації про закупівлі, що здійснюються відповідно до положень Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» тягнуть за собою накладення штрафу на службових (посадових), уповноважених осіб замовника у розмірі ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (стаття 16414 КУпАП).

Також читайте на порталі RADNUK.COM.UA такі корисні статті:

Договір про закупівлю

Публікації про роль договору у закупівлях, зокрема, про особливості укладення, виконання, зміни, розірвання договору та ін.

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО