Розгляд усіх тендерних пропозицій в один день. Правильно чи ні?

Редакція
2276
21 Лютого 2022
Розгляд усіх тендерних пропозицій в один день. Правильно чи ні?
2276
21 Лютого 2022

У цій статті розглянемо та вирішимо популярне серед закупівельної спільноти питання, чи можна замовнику розглядати тендерні пропозиції чи пропозиції, що подаються в спрощеній закупівлі, одним днем. Додатково  зупинимося на тому, чи можна оформити розгляд усіх тендерних пропозицій / пропозицій одним протоколом, та наведемо якісний приклад.

Частиною 9 статті 29 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) передбачено, що після оцінки тендерних пропозицій / пропозицій замовник розглядає на відповідність вимогам тендерної документації / оголошення про проведення спрощеної закупівлі тендерну пропозицію / пропозицію, яка визначена найбільш економічно вигідною. Ми вже знаємо, що під час аукціону учасники можуть понижувати свої цінові пропозиції, і чия ціна за результатами аукціону виявиться найнижчою — та і буде першою в списку до розгляду замовником.

Відповідно до частини 10 статті 29 Закону строк розгляду тендерної пропозиції / пропозиції, що за результатами оцінки визначена найбільш економічно вигідною, не повинен перевищувати п’яти робочих днів з дня визначення найбільш економічно вигідної пропозиції. Такий строк може бути аргументовано продовжено замовником до 20 робочих днів.

Зверніть увагу: Закон встановлює максимальні межі для строку розгляду тендерної пропозиції / пропозиції: для розгляду однієї пропозиції замовник не повинен перевищувати п’яти робочих днів з дня, коли відбувся аукціон і тендерні пропозиції / пропозиції розкрилися. Аргументовано замовник може такий строк продовжити до 20 робочих днів. Водночас Закон не встановлює мінімальних термінів для розгляду тендерної пропозиції / пропозиції, тож замовник може розглянути та кваліфікувати учасника навіть протягом години після аукціону.

Відповідно до частини 11 статті 29 Закону у разі відхилення тендерної пропозиції / пропозиції, що за результатами оцінки визначена найбільш економічно вигідною, замовник розглядає наступну тендерну пропозицію / пропозицію у списку пропозицій, розташованих за результатами їх оцінки, починаючи з найкращої, у порядку та строки, визначені цією статтею. Найкраща тендерна пропозиція у розумінні Закону — це найвигідніша за ціною, якщо тендерною документацією не встановлено інші критерії оцінки.

Ця норма говорить нам про те, що як тільки ви відхилили одного учасника, починається відлік для розгляду тендерної пропозиції / пропозиції наступного учасника, і цей строк знову становить п’ять робочих днів, тільки відраховувати його потрібно вже не від дня аукціону, а від дня відхилення попереднього учасника. У цьому випадку в замовника також є можливість аргументовано продовжити строк розгляду пропозиції до 20 робочих днів.

Підсумуємо: Закон встановлює певний порядок та максимальні строки розгляду пропозицій, але не встановлює мінімальні строки на розгляд, тож замовник має повне право в один день відхилити пропозиції кількох або навіть усіх учасників.

Розгляд тендерних пропозицій та 24 години на виправлення помилок

Відповідно до частини 16 статті 29 Закону, якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника виявлено невідповідності в інформації та / або документах, що подані учасником у тендерній пропозиції та / або подання яких вимагалось тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.

Ідеться про документи, що підтверджують відповідність учасника процедури закупівлі кваліфікаційним критеріям відповідно до статті 16  Закону та на підтвердження права підпису тендерної пропозиції та / або договору про закупівлю.

Якщо документи тендерної пропозиції учасника містять зазначені вище невідповідності, то замовник не може одразу відхилити тендерну пропозицію учасника на підставі того, що вона не відповідає кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям або не відповідає встановленим абзацом 1 частини 3 статті 22 Закону вимогам до учасника відповідно до законодавства, а має дати такому учаснику можливість виправити невідповідності протягом 24 годин, розмістивши повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей.

Тільки після того як мине 24 години з моменту розміщення вимоги і учасник не усуне невідповідності, замовник має право відхилити учасника на підставі того, що він не виправив виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій невідповідності в інформації та / або документах, що подані ним у своїй тендерній пропозиції, протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей.

Як бачимо, якщо є необхідність дати учаснику можливість виправити помилки, які підпадають під норму «24 години», замовник не може так швидко здійснити кваліфікацію. Розглянемо на прикладах.

Приклад 1

Замовник проводить відкриті торги. 15.02.2022 відбувся аукціон. Замовник може 15.02.2022 розглянути та відхилити першого учасника, розглянути та відхилити другого учасника, розглянути та відхилити третього (останнього) учасника. 15.02.2022 у зв’язку із відхиленням усіх тендерних пропозицій замовник вирішив оголосити повторно відкриті торги за цим самим предметом закупівлі.

Дії замовника не порушують норми закупівельного законодавства.

Приклад 2

Замовник проводить відкриті торги. 15.02.2022 відбувся аукціон. Замовник 15.02.2022 розглянув, але відхилив першого учасника. 15.02.2022 о 15:16 замовник надав другому учаснику 24 години на виправлення помилок шляхом оприлюднення повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей.

Через 24 години (наступного дня, 16.02.2022 після 15:16), у випадку якщо невідповідності не будуть усунені другим учасником, замовник може його відхилити згідно з абзацом 6 пункту 1 частини 1 статті 31 Закону та перейти до третього учасника, на розгляд якого у замовника буде 5 робочих днів (з 16.02.2022).

Як бачимо, якщо уповноважена особа може швидко розглядати тендерні пропозиції учасників, то їй нічого не заважає кваліфікувати їх у день аукціону.

Чи можна оформити розгляд усіх пропозицій одним протоколом?

Відповідно до абзацу 2 пункту 7 частини 10 статті 11 Закону рішення уповноваженої особи оформлюються протоколом із зазначенням дати прийняття рішення, який підписується уповноваженою особою, відповідно, рішення про відхилення учасника або про визначення його переможцем уповноваженій особі варто викласти в протоколі.

Законодавство не встановлює, скільки рішень має містити протокол, тож замовник може як оформлювати кожне рішення окремим протоколом, так і прийняти кілька рішень одним протоколом. Ще більше щодо документування в публічних закупівлях читайте в електронній книзі «Життєвий цикл документів з питань публічних закупівель».

Цілком логічно, що якщо замовник одним днем приймає рішення щодо кількох учасників, то такі рішення можна викласти в одному протоколі. Якщо ж рішення приймаються в різні дні, то і протоколи мають бути різні з датами прийняття рішень.

Наводимо приклад протоколу про відхилення перших двох учасників та затвердження вимоги про усунення невідповідності в інформації та / або документах, що подані третім учасником.

Загальний висновок: Закон не містить жодних обмежень щодо кількості учасників, яких замовник може кваліфікувати за один день, головне, щоб уповноважена особа приймала якісні рішення. Тож замовник цілком може за один день провести кваліфікацію усіх учасників, які прийшли на публічну закупівлю.

24 години

Норма Закону України Про публічні закупівлі, яка дає змогу протягом 24 годин для виправити помилки учасником у деяких своїх документах.

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО