“24 години” чи одразу відхилення

Наталія Чабан
3977
18 Квітня 2021
“24 години” чи одразу відхилення
3977
18 Квітня 2021

Норма виправлення помилок протягом 24 годин — нові можливості для обох сторін публічних закупівель: замовників та учасників. Проте на полі гри учасників і замовників можуть виникати такі випадки, які заводять останніх у глухий кут, викликають сумніви та протиріччя. Наприклад, втрата часу та надання замовником 24 годин на усунення невідповідностей у випадку, якщо все одно тендерна пропозиція не відповідає вимогам тендерної документації з інших підстав. Чи існує другий шлях? Розглянемо у даній публікації.

Частиною 16 статті 29 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) визначено: «якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника виявлено невідповідності в інформації та / або документах, що подані учасником у тендерній пропозиції та / або подання яких вимагалося тендерною документацією, він розміщує повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель».

Тобто після оцінки тендерних пропозицій, проведеної автоматично електронною системою закупівель, замовник розглядає тендерну пропозицію, яка визначена системою найбільш економічно вигідною, на предмет її відповідності вимогам тендерної документації. Якщо під час даного аналізу замовником встановлена невідповідність в інформації та / або документах, що подані учасником у тендерній пропозиції та / або подання яких вимагалося тендерною документацією, то замовник надає учаснику шанс на виправлення цих невідповідностей шляхом розміщення в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей.

Чи поширюється норма щодо виправлення помилок на весь перелік документів тендерної документації? Відповідь однозначна — НІ, перелік документів, які підлягають виправленню учасником, законодавчо обмежений. Так, абзацом 2 частини 16 статті 29 Закону встановлено вичерпний перелік інформації та / або документів, що подані у тендерній пропозиції, відповідно до яких можливе усунення невідповідностей учасниками протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в:

  1. інформації та / або документах, що підтверджують відповідність учасника процедури закупівлі кваліфікаційним критеріям відповідно до статті 16 Закону;
  2. інформації та / або документах на підтвердження права підпису тендерної пропозиції та / або договору про закупівлю.

А як діяти замовнику, якщо допущено невідповідність в інформації та / або документах, що подані учасником у складі тендерної пропозиції, як у документах, перелік яких визначений абзацом 2 частини 16 статті 29 Закону, так і в інших документах (наприклад: у банківській гарантії, довідках / листах, що не стосуються права підпису чи кваліфікаційних критеріїв), на виправлення яких не поширюється норма «24 години»?

Для з’ясування даного питання звернемося до роз’яснення Уповноваженого органу.

Так, на офіційний електронний сайт Уповноваженого органу надійшов запит № 1332/2020 від «Х» міської ради з наступного питання: «……. в частині 16 статті 29 Закону чітко визначені документи, які учасник має право дозавантажити, а саме: кваліфікаційні документи та щодо права підпису. Якщо в тендерній пропозиції учасника відсутні й інші документи, технічні розрахунки або довідки відповідно до частини 3 статті 22 Закону, ЧИ ПОВИНЕН ЗАМОВНИК ДАВАТИ 24 години на дозавантаження документів, якщо все одно тендерна пропозиція не відповідає вимогам тендерної документації?».

Відповідь Мінекономіки на запит наступна: «Виходячи зі змісту статті 29 Закону, замовник розглядає на відповідність вимогам тендерної документації / оголошення про проведення спрощеної закупівлі тендерну пропозицію / пропозицію. При цьому протокол розгляду тендерних пропозицій повинен містити інформацію про результат розгляду кожної тендерної пропозиції (відхилення тендерної пропозиції / допущення до аукціону).

За результатами розгляду та оцінки тендерної пропозиції / пропозиції замовник визначає переможця процедури закупівлі та приймає рішення про намір укласти договір про закупівлю згідно з Законом.

У свою чергу, відповідно до частини 16 статті 29 Закону, якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника виявлено невідповідності в інформації та / або документах, що подані учасником у тендерній пропозиції та / або подання яких вимагалось тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель. Замовник розміщує повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та / або документах: 1) що підтверджують відповідність учасника процедури закупівлі кваліфікаційним критеріям відповідно до статті 16 цього Закону; 2) на підтвердження права підпису тендерної пропозиції та / або договору про закупівлю.

Разом з тим перелік підстав для відхилення тендерних пропозицій визначений статтею 31 Закону.

Отже, у разі якщо під час розгляду виявлено виключно невідповідності, визначені частиною 16 статті 29 Закону, замовник розміщує повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей.

Водночас у разі якщо тендерна пропозиція учасника, крім невідповідностей в інформації та / або документах, визначених частиною 16 статті 29 Закону, не відповідає іншим вимогам тендерної документації, така тендерна пропозиція підлягає відхиленню згідно з відповідними підставами, визначеними у статті 31 Закону із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель без застосування механізму 24 годин».

Коментар редакції

Результатом та наслідком комплексної перевірки тендерної пропозиції учасника на відповідність усім вимогам, які встановив у своїй тендерній документації замовник, є встановлення наявності або відсутності підстав для відхилення, наведених у статті 31 Закону, перелік яких є вичерпний.

До розгляду запропонована ситуація, яка може виникнути у разі, якщо замовник вважає, що тендерна пропозиція одночасно має й невідповідності в інформації та / або документах, що підтверджують відповідність учасника процедури закупівлі кваліфікаційним критеріям відповідно до статті 16 Закону та / або надані на підтвердження права підпису тендерної пропозиції та / або договору про закупівлю, та одночасно не відповідає іншим вимогам замовника, установленим у тендерній документації.

Для прийняття правильного рішення щодо подальших дій відносно тендерної пропозиції учасника замовник має два законодавчо встановлені варіанти її вирішення:

  • надати можливість виправити виключно невідповідності, визначені частиною 16 статті 29 Закону, однак після цього відхилити тендерну пропозицію, керуючись статтею 31 Закону.

Можливі наслідки: втрата дорогоцінного власного часу і часу учасника марно, оскільки рішення про відхилення все одно матиме місце, лише на іншій підставі;

  • одразу відхилити тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, якщо тендерна пропозиція учасника не відповідає вимогам замовника на підставі статті 31 Закону.

Можливі наслідки: думки замовника й учасника щодо певних вимог можуть відрізнятись та, як наслідок, можливе подання невдоволеним учасником скарги до АМКУ.

Отже, у кожному з наведених випадків є дві сторони медалі, тому замовник самостійно прийматиме рішення щодо вчинення дій з огляду на конкретні обставини і специфіку закупівлі та має розуміти власну відповідальність за такі рішення, оскільки в будь-якому разі учасник матиме право на їх оскарження.

Детальніше щодо виправлення помилок протягом 24 годин читайте у статтях: «24 години на виправляння існуючих чи завантаження нових документів?» та «24 години: незавантажені документи — чи є другий шанс?» на порталі RADNUK.COM.UA.

24 години

Норма Закону України Про публічні закупівлі, яка дає змогу протягом 24 годин для виправити помилки учасником у деяких своїх документах.

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО