З початком змін у сфері публічних закупівель виникають питання щодо проведення тендерів на роботи з будівництва: «Як правильно провести тендер, якщо проект будівництва розрахований не на рік, а на два, три або більше років? Яким чином укласти договір з підрядником, якщо державне казначейство приймає договори на оплату в межах поточного року?» Детальніше з даними питаннями спробуємо розібратися нижче.
Відповідно до пункту 22 частини першої статті 1 Закону України від 25.12.2015 № 922-VIII «Про публічні закупівлі» (далі — Закон про публічні закупівлі) визначено, що роботи — проектування, будівництво нових, розширення, реконструкція, капітальний ремонт та реставрація наявних об’єктів і споруд виробничого і невиробничого призначення, роботи з нормування в будівництві, геологорозвідувальні роботи, технічне переоснащення діючих підприємств та супровідні роботам послуги, у тому числі геодезичні роботи, буріння, сейсмічні дослідження, аеро- і супутникова фотозйомка та інші послуги, що включають до кошторисної вартості робіт, якщо вартість таких послуг не перевищує вартості самих робіт.
Згідно з Порядком визначення предмета закупівлі, який затверджено наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 17.03.2016 № 454, визначення предмета закупівлі робіт замовник здійснює згідно з пунктом 22 частини першої статті 1 Закону за об’єктами будівництва та з урахуванням ДСТУ Б.Д.1.1-1:2013 «Правила визначення вартості будівництва», прийнятого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 5 липня 2013 року № 293, а також галузевих будівельних норм ГБН Г.1-218-182:2011 «Ремонт автомобільних доріг загального користування. Види ремонтів та перелік робіт», затверджених наказом Державної служби автомобільних доріг України від 23 серпня 2011 року № 301, із зазначенням у дужках предмета закупівлі відповідно до показників другої – п’ятої цифр Єдиного закупівельного словника.
Об’єкт будівництва — це будинки, будівлі, споруди будь-якого призначення, їх комплекси або частини, лінійні об’єкти інженерно-транспортної інфраструктури згідно з ДБН А 2.2-3-2014 «Склад та зміст проектної документації на будівництво», затвердженими наказом Мінрегіону України від 04.06.2014 року № 163.
Згідно з роз’ясненням Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 25.11.2016 № 3302-01/38216-06, при визначенні очікуваної вартості предмета закупівлі робіт замовники керуються даними кошторису (кошторисного розрахунку) на весь об’єкт будівництва (якщо роботи проводять на окремому об’єкті, на який складено окремий об’єктний кошторисний розрахунок, то їх закупівлю замовник здійснює, керуючись вартісними межами, установленими частиною першою статті 2 Закону, а саме на загальну вартість робіт відповідно до затвердженого кошторису).
Якщо провести тендер на всю вартість виконання робіт, то виникає питання щодо того, яким чином зареєструвати договір в органах Казначейства, якщо проект виконання робіт не на один рік, тож у результаті проведеного тендеру договір необхідно укласти на термін більше одного року.
Передусім в оголошенні й тендерній документації необхідно зазначити строк виконання робіт відповідно до терміну виконання проекту на весь об’єм будівництва, бо це відобразиться в договорі про закупівлю, авідповідно до частини 4 статті 36 Закону про публічні закупівлі умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції за результатами аукціону переможця процедури закупівлі.
Відповідно до статті 3 Бюджетного кодексу України бюджетний період для всіх бюджетів, що складають бюджетну систему України, становить один календарний рік, який починається 1 січня кожного року і закінчується 31 грудня того ж року. Тобто більше ніж на один рік замовник укласти договір не може.
Що робити в даному випадку та як правильно укласти договір про закупівлю? Відповідь ми знаходимо в наказі Державної казначейської служби України від 29 квітня 2013 року № 68 «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо переліку підтвердних документів для реєстрації бюджетних зобов’язань та проведення платежів» (зі змінами і доповненнями, внесеними наказами Державної казначейської служби України від 6 серпня 2014 року № 226, від 15 квітня 2016 року № 116»), де зазначено перелік документів, які подаються до органу Казначейства для реєстрації бюджетних зобов’язань та бюджетних фінансових зобов’язань проведення платежів. Серед іншого там зазначено, що до Казначейства подають договір підряду (контракт), а для перехідних об’єктів — додатковий договір до договору підряду (контракту) на виконання робіт у поточному році.
Витяг з додатка до «Методичних рекомендацій щодо переліку підтвердних документів для реєстрації бюджетних зобов’язань та проведення платежів», затверджених наказом Державної казначейської служби України 29 квітня 2013 року № 68
Перелік підтвердних документів для реєстрації бюджетних зобов’язань та бюджетних фінансових зобов’язань проведення платежів
Назва витрат | КЕКВ, КККБ | Документи, які надають на стадії реєстрації бюджетних зобов’язань та бюджетних фінансових зобов’язань | Документи, які надають на стадії проведення платежів |
Капітальне будівництво (придбання) | 3120 | 1. У разі здійснення попередньої оплати: договір; рахунок; титул об’єкта; титул на виконання проектно-вишукувальних робіт для будівництва (у разі фінансування в поточному році лише проектно-вишукувальних робіт); договір підряду (контракт). Для перехідних об’єктів — додатковий договір до договору підряду (контракту) на виконання робіт у поточному році. 2. При отриманні товарів, робіт, послуг: договір; зведений кошторисний розрахунок вартості будівництва; рішення про відведення земельної ділянки; титул об’єкта; титул на виконання проектно-вишукувальних робіт для будівництва (у разі фінансування в поточному році лише проектно-вишукувальних робіт); договір підряду (контракт). У разі здійснення будівництва об’єкта кількома генеральними підрядниками договір підряду (контракт) подають окремо щодо кожного виконавця, для перехідних об’єктів — додатковий договір до договору підряду (контракту) на виконання робіт у поточному році; наказ, рішення про затвердження проектно-кошторисної документації на чергу будівництва, пусковий комплекс або об’єкт; довідка про вартість виконаних будівельних робіт і витрат (ф. КБ-3); договір купівлі-продажу житла, інших об’єктів; накладна/товарно-транспортна накладна (якщо умови договору передбачаютьоплату після отримання товару) при придбанні будівельних матеріалів, обладнання, конструкцій тощо | Платіжне доручення. Документи, що підтверджують фактичне отримання товарів, робіт і послуг за умови здійснення попередньої оплати: довідка про вартість виконаних будівельних робіт і витрат (ф. КБ-3); накладна/товарно-транспортна накладна при придбанні будівельних матеріалів, обладнання, конструкцій тощо |
Капітальний ремонт | 3130 | 1. У разі здійснення попередньої оплати: договір; рахунок. 2. При отриманні товарів, робіт, послуг: договір; зведений кошторисний розрахунок вартості будівництва; об’єктний кошторис; довідка про вартість виконаних будівельних робіт і витрат (ф. КБ-3); накладна/товарно-транспортна накладна (якщо умови договору передбачають оплату після отримання товару) при придбанні будівельних матеріалів, обладнання, конструкцій тощо | Платіжне доручення. Документи, що підтверджують фактичне отримання товарів, робіт і послуг за умови здійснення попередньої оплати: накладна/товарно-транспортна накладна при придбанні будівельних матеріалів, обладнання, конструкцій тощо; довідка про вартість виконаних будівельних робіт і витрат (ф. КБ-3) |
Реконструкція та реставрація | 3140 | 1. У разі здійснення попередньої оплати: договір; рахунок; титул об’єкта; титул на виконання проектно-вишукувальних робіт для будівництва (у разі фінансування в поточному році лише проектно-вишукувальних робіт). 2. При отриманні товарів, робіт, послуг: договір; зведений кошторисний розрахунок вартості будівництва; титул об’єкта; титул на виконання проектно-вишукувальних робіт для будівництва (у разі фінансування в поточному році лише проектно-вишукувальних робіт); договір підряду (контракт). У разі здійснення будівництва об’єкта кількома генеральними підрядниками договір підряду (контракт) подають окремо щодо кожного виконавця, для перехідних об’єктів — додатковий договір до договору підряду (контракту) на виконання робіт у поточному році; наказ, рішення про затвердження проектно-кошторисної документації на чергу будівництва, пусковий комплекс або об’єкт; довідка про вартість виконаних будівельних робіт і витрат (ф. КБ-3); накладна/товарно-транспортна накладна (якщо умови договору передбачають оплату після отримання товару) при придбанні будівельних матеріалів, обладнання, конструкцій тощо | Платіжне доручення. Документи, що підтверджують фактичне отримання товарів, робіт і послуг за умови здійснення попередньої оплати: накладна/товарно-транспортна накладна при придбанні будівельних матеріалів, обладнання, конструкцій тощо; довідка про вартість виконаних будівельних робіт і витрат (ф. КБ-3) |
З даного наказу зрозуміло, що об’єкти будівництва, які розраховані на виконання робіт терміном більше ніж один рік, Казначейство відносить до категорії перехідних об’єктів.
Якщо проект на виконання робіт затверджено на декілька років і ви провели тендерну закупівлю відповідно до законодавства на весь період виконання проекту та на загальну суму і об’єми виконання робіт, то в даному випадку потрібно укладати два договори підряду. Один договір — на весь період виконання робіт та на загальну суму виконання робіт відповідно до пропозиції переможця закупівлі, в якому необхідно описати в одному з розділів договору, що розрахунки за виконані роботи здійснюють у межах та за наявності відповідного бюджетного фінансування, про що у випадку асигнування та виділення коштів у поточному році укладають додатковий договір на суму бюджетних асигнувань поточного року. У випадку відсутності бюджетного фінансування в поточному році договір продовжується на термін, достатній для виконання сторонами своїх обов’язків та відповідно до частини 4 статті 36 Закону про публічні закупівлі.
Якщо замовник проводитиме тендери на виконання робіт у межах асигнувань кожного поточного року (навіть припустимо, що це будуть відкриті торги і що замовник таким чином не ділить предмет закупівлі та не уникає проведення процедури закупівлі), то в результаті в нього щороку змінюватиметься підрядник, що спричинить чимало проблем. Адже тривалий термін виконання робіт передбачено у складних проектах, законодавство постійно змінюється, що спричинює зміну проектних рішень, під час реалізації проекту виникають додаткові роботи, не зазначені в проекті, але сумісні з виконаними роботами попереднім підрядником, а залучення на будівельний майданчик ще одного підрядника (генпідрядника) може призвести до несумісності виконаних робіт з роботами, які необхідно виконати. У такому випадку гарантії зникають і відповідальність за виконані роботи теж.
А тому для кращого законодавчо правильного та легшого способу виконання роботи з тривалим терміном (більш ніж один рік) бажано та правильно проводити тендер на весь об’єм робіт відповідно до затвердженого проекту та кошторисної документації.