Особливості державних закупівель у Донецькій і Луганській областях

Яна Устюгова
683
10 Жовтня 2014
Особливості державних закупівель у Донецькій і Луганській областях
683
10 Жовтня 2014

На жаль, нестабільний час у Донецькій і Луганській областях поставив перед мешканцями Донбасу немало побутових, соціальних і політичних запитань. Для тих громадян, життя яких не зазнало особливих змін і для яких робочі будні не втратили свого звичного ритму, на жаль, теж додалося чимало проблем, зважаючи на особливу специфіку роботи державних органів, установ та організацій на цій частині території України.

Для комітетів з конкурсних торгів постало питання, як здійснювати процедури закупівель, беручи до уваги, що окремі державні органи не працюють у звичайному режимі, а тому учасники не мають змоги виконати значну частину вимог документації конкурсних торгів.

Передусім виникають питання щодо того, як правильно прописувати вимоги щодо підтвердження відсутності підстав для відхилення пропозицій учасників згідно зі статтею 17 Закону України «Про здійснення державних закупівель», а найперше — на виконання пунктів 2, 4, 5, 7 частини 1 та пунктів 1, 3 частини 2 цієї статті Закону. Детальніше щодо вимог статті 17 Закону, дотримання яких обов’язково мають вимагати замовники та виконувати учасники, читайте в журналі «Радник в сфері державних закупівель» № 9 (36) за вересень 2014 року на сторінках 9–16.

Для правомірного виходу із цієї ситуації замовник має зважати на чіткі роз’яснення Уповноваженого органу в сфері державних закупівель із цього питання.

Адже відповідно до роз’яснення Мінекономрозвитку № 3302-05/46114-06 від 27.12.2013 форма документального підтвердження відповідності учасників вимогам, установленим частиною першою статті 17 Закону, не визначена Законом. Таким чином, перелік документів, що підтверджують інформацію учасників про відповідність їх установленим вимогам, замовник визначає самостійно з дотриманням законодавства.

Водночас цим роз’ясненням Мінекономрозвитку рекомендує замовникам у документації конкурсних торгів зазначати інформацію про спосіб документального підтвердження відповідності учасників згідно із законодавством, зокрема відповідно до вимог, установлених частиною першою статті 17 Закону. Тобто якщо законодавством визначено конкретну форму документів, які можуть містити відповідну інформацію, передбачену статтею 17 Закону, та встановлено Уповноважений орган на їх видачу, пропонуємо замовникові при підготовці документації конкурсних торгів встановлювати вимогу щодо надання учасниками саме таких документів. Повний текст роз’яснення опубліковано в журналі «Радник в сфері державних закупівель» № 2 (29) за лютий 2014 року на сторінках 26–28.

З огляду на роз’яснення Уповноваженого органу та з метою недопущення порушення законодавства у сфері державних закупівель рекомендуємо замовникам зазначити вимоги щодо підтвердження відсутності вищезазначених підстав для відхилення пропозиції учасників більш спрощено та розширено, тобто без зазначення жорсткої вимоги щодо строку дії документів та із зазначенням можливості надання оригіналу або копії необхідного документа, виданого уповноваженим органом у відповідному регіоні.

Варто наголосити на поширеності порушень, які сьогодні допускають замовники шляхом зазначення альтернативи надання учасниками довідок у довільній формі з підтвердженням необхідної інформації замість довідок уповноважених органів, у разі якщо надання документа від компетентного органу неможливе.

Таке формулювання визнається порушенням як за результатами моніторингу процедур державних закупівель Міністерством економічного розвитку і торгівлі України, так і за результатами перевірок працівниками Державної фінансової інспекції України. На офіційному веб-сайті Головного управління юстиції в Донецькій області, за посиланням: http://justice.dn.ua, 19.09.2014, Управління кадрової роботи та державної служби Головного управління юстиції в Донецькій області оприлюднило роз’яснення порядку надання витягів та довідок з Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні правопорушення (далі — Реєстр), відповідно до якого:

«Документи для отримання витягів та інформаційних довідок з Реєстру у встановленому порядку подаються (направляються) до Головного управління юстиції у Донецькій області (відділ документального забезпечення) за адресою — місто Донецьк, вул. Донецька, 39 (6-й поверх) чи спрямовуються у версії сканованих копій на електрону адресу — guyuydonobl@mail.ru
Спеціалісти відділу з питань запобігання корупції управління кадрової роботи та державної служби функції з підготовки витягів та довідок з Реєстру здійснюють щотижнево у понеділок та четвер за адресою — м. Донецьк, бул. Шевченка, 29 (5-й поверх), контактний телефон 062-312-95-43.
Витяги з Реєстру після виготовлення передаються до відділу документального забезпечення для подальшої пересилки поштою.
Інформаційні довідки з Реєстру (для участі у тендері) видаються безпосередньо спеціалістами відділу з питань запобігання корупції».

Видача документів, які можуть підтвердити відсутність судимості певної особи, яка зареєстрована на території Донецької області, наразі здійснюється Головним управлінням МВС у Донецькій області, яка територіально знаходиться в місті Маріуполі за адресою: вул. Італійська, 32.

Разом із цим так звану «довідку про несудимість» можна отримати в Головному управлінні МВС України в будь-якій області, незалежно від проживання особи. При цьому юридична особа як роботодавець може уповноважити певну особу на отримання таких довідок на інших працівників.

Документи, що, згідно із законодавством, видає ГУ юстиції в Луганській області, у тому числі довідки з Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні правопорушення, та довідки з Єдиного реєстру підприємств, щодо яких порушено провадження у справі про банкрутство, учасники можуть отримати в Головному управлінні іншої області на території України. Для прикладу, в ГУ юстиції Харківської області за адресою: м. Харків, вул. Петровського, 16. При цьому порядок отримання таких довідок на території інших областей не передбачає жодних особливостей та здійснюється у встановленому чинним законодавством порядку.

Окрім цього, варто зазначити, що документ, який може підтвердити відсутність відповідної юридичної особи чи фізичної особи-підприємця в Єдиному реєстрі підприємств, щодо яких порушено провадження у справі про банкрутство, окрім територіальних органів Міністерства юстиції України в особі Головних управлінь юстиції у відповідних областях чи м. Києві, може надати також Державне підприємство «Інформаційний центр» Міністерства юстиції України або його філія в будь-якій області. Детальніше щодо порядку та строків отримання таких документів читайте в журналі «Радник в сфері державних закупівель» № 9 (36) за вересень 2014 року на сторінках 9–16.

Проте варто наголосити, що у зв’язку з нестабільною ситуацією на Донбасі інформація щодо роботи державних установ потребує постійної перевірки на її актуальність. З прикладом зазначення вимог до учасників процедур державних закупівель щодо підтвердження відсутності підстав для відхилення згідно зі статтею 17 Закону знайомимо вас далі.

Для підтвердження факту, що:

Замовник може встановити вимогу до учасника надати:

  учасник або учасник попередньої кваліфікації не пропонує, не дає та не погоджується дати прямо чи опосередковано будь-якій посадовій особі замовника, іншого державного органу винагороду в будь-якій формі (пропозиція щодо найму на роботу, цінна річ, послуга тощо) з метою вплинути на прийняття рішення щодо визначення переможця процедури закупівлі або застосування замовником певної процедури закупівлі (на виконання пункту 1 частини 1 статті 17 Закону);

  гарантійний лист у довільній формі, в якому учасник підтверджує та гарантує відсутність підстави для відхилення його пропозиції конкурсних торгів згідно з пунктом 1 частини 1 статті 17 Закону;

  службову (посадову) особу учасника або учасника попередньої кваліфікації, яку уповноважено учасником або учасником попередньої кваліфікації представляти його інтереси під час проведення процедури закупівлі, фізичну особу, яка є учасником або учасником попередньої кваліфікації, не було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення у сфері державних закупівель корупційного правопорушення (на виконання пункту 2 частини 1 статті 17 Закону);

  оригінал або копію документа, виданого уповноваженим органом, про відсутність службових (посадових) осіб учасника, яких уповноважено учасником представляти його інтереси під час проведення процедури закупівлі (уповноважених на підпис пропозиції конкурсних торгів, підпис договору про закупівлю, уповноважених бути присутніми на процедурі розкриття пропозицій конкурсних торгів та на підпис протоколу розкриття тощо), фізичної особи, яка є учасником в Єдиній базі даних осіб, які вчинили корупційні правопорушення;

  учасник або учасник попередньої кваліфікації протягом останніх трьох років не притягувався до відповідальності за порушення, передбачене пунктом 4 частини другої статті 6, пунктом 1 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді вчинення антиконкурентних узгоджених дій, які стосуються спотворення результатів торгів (тендерів) (на виконання пункту 3 частини 1 статті 17 Закону);

  гарантійний лист у довільній формі, в якому учасник підтверджує та гарантує відсутність підстави для відхилення його пропозиції конкурсних торгів згідно з пунктом 3 частини 1 статті 17 Закону з посиланням на відсутність його у Зведених відомостях про рішення органів АМКУ щодо визнання вчинення суб’єктами господарювання порушень законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді антиконкурентних узгоджених дій, які стосувалися спотворення результатів торгів (тендерів), а також щодо можливого подальшого судового розгляду цих рішень, їх перевірки, перегляду органами Антимонопольного комітету України, які оприлюднені на офіційному веб-порталі Антимонопольного комітету України;

  фізична особа, яка є учасником або учасником попередньої кваліфікації, не була засуджена за злочин, вчинений з корисливих мотивів, судимість з якої не знято або не погашено у встановленому законом порядку (на виконання пункту 4 частини 1 статті 17 Закону);

  оригінал або копію документа, виданого уповноваженим органом, про те, що фізична особа, яка є учасником, до кримінальної відповідальності не притягалась, засудженою (за кримінальними справами) не значиться та в розшуку не перебуває [у разі якщо учасник — фізична особа уповноважує іншу особу представляти її інтереси під час проведення процедури закупівлі (на підпис пропозиції конкурсних торгів, підпис договору про закупівлю, бути присутньою під час процедури розкриття пропозицій конкурсних торгів та на підпис протоколу розкриття тощо) у складі пропозиції конкурсних торгів надається зазначений документ на кожну уповноважену особу];

  службова (посадова) особа учасника або учасника попередньої кваліфікації, яку уповноважено учасником або учасником попередньої кваліфікації представляти його інтереси під час проведення процедури закупівлі, не була засуджена за злочин, вчинений з корисливих мотивів, судимість з якої не знято або не погашено у встановленому законом порядку (на виконання пункту 5 частини 1 статті 17 Закону);

  оригінал або копію документа, виданого уповноваженим органом, про те, що службову (посадову) особу учасника, яку уповноважено учасником представляти його інтереси під час проведення процедури закупівлі (уповноважених на підпис пропозиції конкурсних торгів, підпис договору про закупівлю, уповноважених бути присутніми на процедурі розкриття пропозицій конкурсних торгів та підпису протоколу розкриття тощо) до кримінальної відповідальності не притягались, засудженими (за кримінальними справами) не значаться та в розшуку не перебувають;

  пропозиція конкурсних торгів (кваліфікаційна, цінова пропозиція) подана учасником процедури закупівлі, який є пов’язаною особою з іншими учасниками процедури закупівлі та/або з членом (членами) комітету з конкурсних торгів замовника (на виконання пункту 6 частини 1 статті 17 Закону);

  довідка в довільній формі, що містить інформацію про службових (посадових) осіб учасника, уповноважених здійснювати від імені учасника юридичні дії, спрямовані на встановлення, зміну або припинення цивільно-правових відносин, а також членів сім’ї таких службових (посадових) осіб;

  учасник або учасник попередньої кваліфікації не визнаний у встановленому законом порядку банкрутом та відносно нього не відкрито ліквідаційну процедуру (на виконання пункту 7 частини 1 статті 17 Закону);

  оригінал або копію документа, виданого державним підприємством «Інформаційний центр» Міністерства юстиції України чи його філією або територіальним органом Міністерства юстиції України, про відсутність учасника в Єдиному реєстрі підприємств, щодо яких порушено провадження у справі про банкрутство;

  учасник або учасник попередньої кваліфікації не має заборгованості зі сплати податків і зборів (обов’язкових платежів) (на виконання пункту 1 частини 2 статті 17 Закону);

  оригінал або копію довідки, виданої уповноваженим органом, про відсутність в учасника заборгованості зі сплати обов’язкових податків і зборів в Україні;

  учасник або учасник попередньої кваліфікації не провадить господарську діяльність відповідно до положень його статуту (на виконання пункту 2 частини 2 статті 17 Закону);

  копія Статуту зі змінами (у разі їх наявності) або іншого установчого документа. У разі якщо учасник здійснює діяльність на підставі модельного статуту, необхідно надати копію рішення засновників про створення такої юридичної особи (вимога стосується учасника — юридичної особи);

  учасник або учасник попередньої кваліфікації не зареєстрований в офшорних зонах (на виконання пункту 3 частини 2 статті 17 Закону)

  оригінал або копію витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців. У витягу повинна бути інформація про місцезнаходження реєстраційної справи (або місце проживання учасника — фізичної особи-підприємця) для підтвердження, що учасника не зареєстровано в офшорних зонах

№ 10 (37) за жовтень

Публікації, що вийшли друком у паперовій версії журналу «Радник в сфері державних закупівель» в жовтні 2014 року

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО