Порушення при поданні фінансової звітності: практика ДАСУ

Дмитро Михайлович Стек
1033
22 Січня 2022
Порушення при поданні фінансової звітності: практика ДАСУ
1033
22 Січня 2022

Відповідно до статті 16 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) замовник установлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв та вимагає від учасників процедури закупівлі подання ними документально підтвердженої інформації про їх відповідність кваліфікаційним критеріям. Одним із таких кваліфікаційних критеріїв є наявність фінансової спроможності, яка підтверджується фінансовою звітністю.

Крім того, у Законі зазначається, що в разі встановлення кваліфікаційного критерію фінансової спроможності замовник не має права вимагати надання підтвердження обсягу річного доходу (виручки) у розмірі більшому, ніж очікувана вартість предмета закупівлі (пропорційно очікуваній вартості частини предмета закупівлі (лота) в разі поділу предмета закупівлі на частини).

Водночас згідно зі статтею 31 Закону замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, якщо учасник процедури закупівлі, зокрема, не відповідає кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, установленим статтею 16 цього Закону. 

Тому, щоб у замовників не було підстав застосовувати дану норму Закону при підтвердженні відповідності учасника кваліфікаційному критерію щодо наявності фінансової спроможності, розглянемо порушення, які встановлює Державна аудиторська служба України (далі — ДАСУ) під час проведення моніторингу процедур закупівель.

Приклад 1

Моніторинг № UA-M-2021-06-10-000061, оголошення № UA-2021-02-23-013424-b

За результатами моніторингу установлено, що відповідно до вимог пункту 4 Додатка 1 до тендерної документації замовника учасники у складі тендерних пропозицій на підтвердження наявності фінансової спроможності повинні надати фінансову звітність за останній звітний період з відміткою про прийняття управлінням державної статистики.

Проте учасником ПрАТ «Б» у складі тендерної пропозиції не надано фінансової звітності за останній звітний період, чим порушено вимоги пункту 4 Додатка 1 до тендерної документації. Відповідно до абзацу 2 пункту 1 частини 1 статті 31 Закону замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, якщо учасник процедури закупівлі не відповідає кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, установленим статтею 16 Закону.

Приклад 2

Моніторинг № UA-M-2021-06-30-000003, оголошення № UA-2021-03-09-001393-a

За результатами моніторингу установлено, що підпунктом 5.1 пункту 5 розділу 3 тендерної документації замовником встановлено, відповідно до статті 16 Закону, кваліфікаційні критерії, зокрема: «наявність фінансової спроможності, яка підтверджується фінансовою звітністю: 4.1. Копії балансу Учасника (форма № 1) за останній звітний період, для якого встановлений граничний термін подання такої звітності до відповідних органів на дату оголошення цієї закупівлі вже минув…. 4.2. Для учасників торгів — юридичних осіб — копії звіту про фінансові результати учасника (форма № 2) за останній звітний період (проміжний), для якого встановлений граничний термін подання такої звітності до відповідних органів на дату оголошення цієї закупівлі вже минув…».

Пунктом 5 Порядку подання фінансової звітності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2000 № 419 (далі — Порядок), передбачено, що річна фінансова звітність подається підприємствами органам, зазначеним у пункті 2 (крім органів Казначейства), не пізніше 28 лютого наступного за звітним року.

Відповідно до оприлюдненої інформації в електронній системі закупівель учасником ПрАТ «Х» надано річну фінансову звітність за 2019 рік та проміжні за І, ІІ, ІІІ квартали 2020 року, дата оголошення цієї закупівлі 09.03.2021.

Таким чином, встановлена невідповідність тендерної пропозиції учасника ПрАТ «Х» вимогам тендерної документації. Замовник на порушення вимог пункту 1 частини 1 статті 31 Закону не відхилив тендерну пропозицію учасника ПрАТ «Х» як таку, що не відповідає кваліфікаційному критерію, установленому статтею 16 Закону.

Аналогічне порушення встановлене за результатами моніторингу процедури закупівлі за  № UA-M-2021-11-02-000051, оголошення № UA-2021-04-28-003885-a.

Приклад 3

Моніторинг № UA-M-2021-06-07-000028, оголошення № UA-2021-04-06-001990-a 

За результатами моніторингу установлено, що умовами підпункту 4.1 пункту 4 Додатка 3 до нової редакції тендерної документації від 12.04.2021 визначено, що для підтвердження відповідності кваліфікаційному критерію «наявність фінансової спроможності, яка підтверджується фінансовою звітністю» підтверджується копією «Балансу» та копією «Звіту про фінансові результати» або «Фінансового звіту суб’єкта малого підприємництва» за попередній рік, або копією податкової декларації платника єдиного податку.

Фінансова спроможність учасника закупівлі: обсяг доходу (виручки) за попередній рік має бути не менше ніж 85 відсотків від очікуваної вартості закупівлі. До складу тендерної пропозиції учасником ТОВ «А» завантажено Звіт про фінансові результати (Звіт про сукупний дохід) (Форми № 2) за 2020 рік (файл: 3.5 Фінансовий звіт (254-262).PDF 11 травня 2021 14:55), за даними якого слідує, що чистий дохід від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) за звітний період складає 243 910,0 тис. грн, інші операційні доходи — 4 903,00 тис. грн, інші фінансові доходи — 105,00 тис. грн.

Тобто обсяг доходу (виручки) за 2020 рік склав 248 910,0 тис. грн, що становить 78 % від очікуваної вартості закупівлі (319 454,89 тис. грн), що суперечить вимогам пункту 4 підпункту 4.1 Додатка № 3 до нової редакції тендерної документації від 12.04.2021.

Отже, тендерна пропозиція учасника ТОВ «А», який визначений переможцем процедури закупівлі, не відповідає кваліфікаційному критерію «Наявність фінансової спроможності, яка підтверджується фінансовою звітністю», установленому замовником згідно із статтею 16 Закону.

Коментар: як бачимо, учасники при поданні фінансової звітності у складі своїх тендерних пропозицій не врахували положення нормативно-правових актів, зокрема, які регулюютьтерміни подання фінансової звітності та вимоги, встановлені замовниками у тендерній документації: наприклад, надано фінансову звітність не за звітний рік, а за окремі квартали, або взагалі не подано фінансової звітності, як вимагалося в тендерній документації замовника, або ж фінансова звітність не підтверджувала обсяг доходу, як того вимагала тендерна документація.

Тому учасникам при підтвердженні кваліфікаційного критерію слід уважно вивчати тендерну документацію замовників в частині вимог до подання фінансової звітності, а також нормативно-правові документи, які регулюють подання фінансової звітності, зокрема Закон України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» та Порядок.

Більше статей за темою — на порталі RADNUK.COM.UA:

Моніторинг закупівель

Публікації щодо здійснення органом державного фінансового контролю такого виду контролю як моніторинг закупівель, зокрема, новини моніторингу, приклади, коментарі, особливості, судова практика щодо моніторингу

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО