Відкриті торги є найпопулярнішою процедурою в публічних закупівлях серед замовників. Ця стаття для тих, хто бажає запам’ятати, за яких умов додатково виділені кошти спрямовуються саме для відкритих торгів. Крім того, наведемо корисні приклади протоколів у разі виділення додаткових коштів.
Згідно з пунктом 22 частини 1 статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон про закупівлі / Закон) предмет закупівлі — товари, роботи чи послуги, що закуповуються замовником у межах єдиної процедури закупівлі або в межах проведення спрощеної закупівлі, щодо яких учасникам дозволяється подавати тендерні пропозиції / пропозиції або пропозиції на переговорах (у разі застосування переговорної процедури закупівлі). Предмет закупівлі визначається замовником у порядку, встановленому Уповноваженим органом, із застосуванням Єдиного закупівельного словника, затвердженого у встановленому законодавством порядку.
Відповідно до частини 10 статті 3 Закону замовник не має права ділити предмет закупівлі на частини з метою уникнення проведення процедури відкритих торгів / спрощених закупівель або застосування цього Закону, зокрема положень частини 3 статті 10 цього Закону, оскільки за такі дії передбачена відповідальність. Придбання товарів, робіт і послуг до / без проведення процедур закупівель / спрощених закупівель відповідно до вимог Закону може призвести до накладення штрафу на уповноважену особу в розмірі 25 500–51 000 грн.
Таким чином, залежно від предмета закупівлі товарів, робіт або послуг, визначених у порядку, встановленому Уповноваженим органом, замовник здійснює таке придбання з дотриманням норм частини 1 статті 1, пунктів 1 і 2 частини 1 статті 3 та частини 3 статті 3 Закону. При цьому для того щоб провести саме відкриті торги у разі додатково виділених коштів, необхідно, щоб сума таких коштів була:
Таблиця
Вартісні межі відкритих торгів | ||
Товари / роботи / послуги | Звичайний замовник | Замовник в окремих сферах господарювання |
товари та послуги | від 200 тис. грн | від 1 млн грн |
роботи | від 1,5 млн грн | від 5 млн грн |
Зауважимо, що «сумувати» вартість закупівлі за додатково виділеними коштами з уже здійсненими закупівлями за тим самим предметом закупівлі не потрібно.
У свою чергу, згідно з частиною 1 статті 4 Закону планування закупівель здійснюється на підставі наявної потреби в закупівлі товарів, робіт і послуг. Заплановані закупівлі включаються до річного плану закупівель. Водночас частиною 1 статті 4 Закону передбачена можливість внесення змін до річного плану закупівель. При цьому форма внесення змін до річного плану закупівель, періодичність і характер таких змін законодавством не визначені та не обмежені.
Таким чином, замовник може вносити зміни до річного плану закупівель відповідно до наявного фінансування, потреби у товарах, роботах, послугах тощо, до здійснення відповідної закупівлі залежно від конкретних випадків.
Висновок. У разі виділення додаткових коштів, які замовник об’єктивно не міг передбачити на момент здійснення первинної закупівлі, та необхідності здійснення нової закупівлі така закупівля можлива після вчинення замовником дій, передбачених частиною 1 статті 4 Закону, тобто затвердження та оприлюднення в електронній системі закупівель змін до річного плану закупівель, керуючись вартісними межами, оскільки такий предмет закупівлі у вищевказаному випадку вважатиметься новим предметом договору про закупівлю. Такої самої позиції дотримується Мінекономіки у своїй відповіді на запит № 657/2020.
Для здійснення відкритих торгів у разі виділення додаткових коштів замовник повинен дотриматися трьох умов:
- додатково виділені кошти притаманні для здійснення відкритих торгів (Таблиця);
- замовник повинен мати підтвердний документ, що кошти додатково виділені (листи / протоколи / рішення інше);
- замовник при освоєнні додатково виділених коштів повинен сформувати відповідний протокол (див. нижче). Наведемо приклад протоколу уповноваженої особи у разі виділення додаткових коштів (відкриті торги).
Наостанок корисний флешбек:
- Приклад протоколу щодо додатково виділених коштів, сума яких до 50 тис. грн, можна завантажити зі статті «Чи “сумувати” за одним кодом кошти за проведеною закупівлею та додатково виділені кошти?».
- Якщо сума додатково виділених коштів притаманна для вартісних меж спрощеної закупівлі, завантажуйте приклад протоколу в разі виділення додаткових коштів (спрощена закупівля).
Радимо мати під рукою лист Мінекономіки від 03.09.2020 № 3304-04/54160-06 «Щодо планування закупівель».