Пропонуємо до уваги кейси, які викличуть не тільки подив, а й змінять вашу уяву щодо роботи аудиторів, — встановлення порушення в частині узгодження зміни ціни в бік її зменшення під час проведення переговорної процедури закупівлі. Оскільки тема перевірок та аудиторів була й буде актуальною завжди та майже кожен закупівельник стикався із ситуацією, коли виявлені за результатами перевірки порушення викликали не тільки обурення, а й бажання протистояти сумнівним висновкам аудиторів, пропонуємо варіант протидії саме таким діям контролюючого органу.
Моніторинг: № UA-M-2021-06-10-000177
Оголошення: № UA-2021-04-23-007305-b
Моніторингом щодо питання дотримання законодавства під час укладання договору про закупівлю встановлено: «…між замовником та Державним підприємством „Х“ (далі — учасник) 23.04.2021 проведено переговори з предмета закупівлі за кодом ДК 021:2015: 98390000-3 — Інші послуги (послуга з виготовлення аркового кріплення АКП-3/11.2), за результатами яких погоджено ціну пропозиції. Загальна вартість пропозиції склала 5 520 000,00 грн.
Слід зазначити, що повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, оприлюднене замовником на вебпорталі Уповноваженого органу від 23.04.2021, теж містить інформацію про узгоджену ціну пропозиції учасника 5 520 000,00 грн.
Однак встановлено, що договір про закупівлю, який підписано між замовником та Державним підприємством „Х“, містить загальну вартість 5 250 000,00 грн, що не відповідає вищезазначеному протоколу та повідомленню про намір укласти договір про закупівлю, що є порушенням частини 4 статті 41 Закону.
Слід зазначити, що відповідно до пункту 2 частини 1 статті 41 Закону договір про закупівлю, який укладено з порушенням частини 4 статті 41 Закону, є нікчемним».
Моніторинг: № UA-M-2021-04-20-000111
Оголошення: № UA-2021-02-05-002411-с
За результатами моніторингу встановлено: «…сума договору про закупівлю, укладеного замовником із ФОП „К“, не відповідає узгодженій ціні пропозиції цього учасника, зазначеній в оприлюдненому в електронній системі закупівель повідомленні про намір укласти договір про закупівлю, чим порушено вимоги частини четвертої статті 41 Закону.
Так, загальна сума договору про закупівлю, згідно з умовами пункту 3.1 розділу 3 „Ціна договору“, становить 613 270,00 грн (без ПДВ), тоді як у повідомленні про намір укласти договір про закупівлю зазначено узгоджену ціну пропозиції ФОП „К“ на надання лісозаготівельних послуг замовнику за даною процедурою закупівлі в сумі 735 924,00 грн (з ПДВ).
Відповідно до пунктів 2, 4 частини 1 статті 43 Закону договір про закупівлю визнається нікчемним у разі його укладення з порушенням вимог частини 4 статті 41 Закону».
Коментар редакції
Відповідно до частини 4 статті 41 Закону умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції / пропозиції за результатами електронного аукціону (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця процедури закупівлі / спрощеної закупівлі або узгодженої ціни пропозиції учасника в разі застосування переговорної процедури, крім випадків визначення грошового еквівалента зобов’язання в іноземній валюті та / або випадків перерахунку ціни за результатами електронного аукціону в бік зменшення ціни тендерної пропозиції / пропозиції учасника без зменшення обсягів закупівлі.
Отже, є чотири умови застосування можливості зменшення ціни тендерної пропозиції / пропозиції учасника:
- учасник має зробити перерахунок. Тобто необхідно встановити відповідну вимогу в тендерній документації / оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, наприклад, переможець має надати замовнику на момент укладання договору про закупівлю перерахунок ціни у вигляді довідки в довільній формі. Зверніть увагу, що у спрощеній закупівлі переможець спрощеної закупівлі не має технічної можливості дозавантажити перерахунок ціни в електронну систему закупівель. Детальніше в статті «Перерахунок ціни за результатами аукціону в бік зменшення»;
- має відбудитися електронний аукціон. Відповідно до частини 2 статті 30 Закону для проведення електронного аукціону ціни / приведені ціни всіх тендерних пропозицій / пропозицій розташовуються в електронній системі закупівель у порядку від найвищої до найнижчої без зазначення найменувань учасників. Електронний аукціон відбувається у таких закупівлях, як відкриті торги, відкриті торги з публікацією англійською мовою, спрощена закупівля (за умови подання не менше двох пропозицій), торги з обмеженою участю, конкурентний діалог;
- ціна може виключно зменшитися. За результатами перерахунку не можна збільшити ціну договору про закупівлю, її можна виключно зменшити;
- обсяг закупівлі не зменшується. Тобто після перерахунку ціни обсяг закупівлю не може як зменшитися, так і збільшитися.
Враховуючи викладене вище, зазначену норму можна використовувати у таких закупівлях:
- відкриті торги;
- відкриті торги з публікацією англійською мовою;
- спрощена закупівля, за умови подання більше двох пропозицій (проведення електронного аукціону);
- торги з обмеженою участю;
- конкурентний діалог;
- рамкова угода.
Тож, застосувати інструмент перерахунку ціни не можна в переговорній процедурі закупівлі та спрощеній закупівлі (якщо подано тільки одну пропозицію), оскільки в таких закупівлях відсутній електронний аукціон, який є однією з умов застосування перерахунку ціни.
Важливо! Застосування перерахунку ціни у переговорній процедурі закупівлі та спрощеній закупівлі (якщо подано тільки одну пропозицію) призводить до порушення частини 4 статті 41 Закону, що в свою чергу, згідно з пунктом 2 частини 1 статті 43 Закону, визначає договір про закупівлю нікчемним.
Ще більше щодо даної теми читайте на порталі RADNUK.COM.UА у статтях: «Чи законні зобов’язання аудиторів припинити господарські зобов’язання за договором?» та «Вісім важливих підстав для зміни істотних умов договору про закупівлю».