Публічні закупівлі проти вирубки лісів: вимога надання документів у паперовому вигляді — це дискримінація учасників

Микола Павленко
1232
15 Серпня 2019
Публічні закупівлі проти вирубки лісів: вимога надання документів у паперовому вигляді — це дискримінація учасників
1232
15 Серпня 2019

Законом передбачено здійснення замовниками процедур закупівель у результаті використання електронної системи закупівель — інформаційно-телекомунікаційної системи, що забезпечує проведення процедур закупівель, створення, розміщення, оприлюднення та обмін інформацією і документами в електронному вигляді. Концепція електронних публічних закупівель полягає у використанні електронних засобів на кожному етапі закупівельного процесу — від визначення вимог, оприлюднення річних планів і тендерної документації до подання пропозицій, їх оцінки та в подальшому переходу до електронної форми договорів і їх електронного адміністрування.

Незважаючи на приписи Закону, деякі замовники продовжують вимагати від учасників надання певних документів у паперовій формі. Що із цього вийшло, дізнаємось із судового рішення, викладеного нижче. Дане рішення також дає відповідь на питання про правомірність вимоги надати довідку про відсутність заборгованості з обов’язкових платежів, наприклад, протягом п’яти робочих днів з моменту публікації рішення про визначення переможця (як відомо, Законом саме для довідок щодо заборгованості з обов’язкових платежів строк для подачі не встановлений).

Постанова київського апеляційного адміністративного суду у справі № 826/13635/17 від 29 травня 2018 року

Позиція Антимонопольного комітету України. Антимонопольний комітет України у своїй скарзі зазначає, що у встановлений тендерною документацією п’ятиденний строк з моменту опублікування на сайті оголошення позивач не надав чинної довідки про відсутність заборгованості зі сплати податків, на підставі чого в задоволенні позову слід відмовити повністю.

Позиція суду. Отже, законодавчо встановленим обов’язком переможця закупівлі є надання документів, визначених у самому нормативному акті, і до переліку цих документів не віднесено довідку про відсутність заборгованості зі сплати податків. Колегія суддів вважає, що законодавче встановлення обов’язку з надання певних документів у п’ятиденний термін не дозволяє збільшувати перелік таких документів, у тому числі і в тендерній документації.

Таким чином, колегія суддів доходить висновку, що законодавчо передбачена можливість відхилення тендерної пропозиції у випадку ненадання переможцем документів, що підтверджують відсутність підстав, передбачених всією нормою статті 17 Закону , не може обмежувати термін подання таких документів п’ятьма днями, оскільки такий термін прямо встановлений лише для обмеженого переліку, про що прямо зазначено в тексті статті 17 Закону України «Про публічні закупівлі».

При цьому колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про можливість застосування до строку подання довідки про відсутність заборгованості критеріїв розумного строку.

Крім того, колегія суддів вважає, що вищезазначені вимоги тендерної документації про надання довідки в певний строк та певним засобом є дискримінаційними з огляду на викладене далі. Строк надання переможцем замовникові пакета документів у паперовому вигляді визначено в п. 2.1, п. 2.2, п. 2.3 розділу V тендерної документації та становить 5 днів. При цьому не визначено те, календарні це чи робочі дні. Документи в повному обсязі були надані замовникові на третій робочий день і не могли бути надані раніше, зважаючи на два святкових дні (День Незалежності України) та два вихідних дні після публікації. Строки надання пакета документів, а саме довідки про відсутність заборгованості з податків, зборів, платежів від 29.09.2017, не можна розцінювати як надання поза межами терміну, установленого частиною третьою ст. 17 Закону України Закону України «Про публічні закупівлі» .

Згідно зі статтею 14 Закону України «Про публічні закупівлі» , подання інформації під час проведення процедури закупівлі здійснюють в електронному вигляді через електронну систему закупівель. Отже, прямою нормою Закону України передбачено подання інформації в електронному вигляді через електронну систему закупівель. Зазначена норма, за умови її дотримання, усуває дискримінацію учасників закупівель за критерієм територіального розташування щодо замовника, на відміну від умови надання документів у паперовому вигляді, установленій замовником.

У процесі розгляду питання своєчасності подання довідки про відсутність заборгованості суд першої інстанції встановив, що, згідно з інформацією, яка міститься за адресою https://prozorro.gov.ua/tender/, довідку Вишгородської ОДПІ ГУ ДФС у Київській області від 29.08.2017 № 4069/10/10-08-17 позивач надав 29.08.2017, оскільки раніше виготовлення було неможливим через те, що з 24.08.2017 по 27.08.2017 були вихідні.

Висновок. Таким чином, дане судове рішення дає відповідь на таке питання: яким чином переможцеві вимагати надання документів відповідно до ч. 3 ст. 17 Закону — через електронну систему закупівель чи в паперовому вигляді? Відповідь однозначна — лише через електронну систему закупівель, оскільки вимога надання документів у паперовому вигляді — це дискримінація учасників закупівель за критерієм територіального розташування щодо замовника.

Журнали

Публікації, що вийшли друком у паперовій версії журналу «Радник в сфері державних закупівель» (з посиланням на номер журналу)

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО