Рахуємо строки з Уповноваженим органом

Наталія Чабан
2370
19 Листопада 2020
Рахуємо строки з Уповноваженим органом
2370
19 Листопада 2020

У  процесі проведення публічних закупівель доволі часто виникає проблема щодо обчислення строків при вчиненні тих чи інших дій, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон). З одного боку, враховуючи наявність глави 253   «Початок перебігу строку» Цивільного кодексу України (далі — ЦК України), така проблема має бути відсутня. Водночас ДП «Прозорро», як адміністратором ЕСЗ, технічно був встановлений дещо інший підхід в обчисленні строків. Щодо вирішення даної невідповідності існують різні погляди. Щоб остаточно з’ясувати, який підхід підлягає застосуванню і як нам необхідно обраховувати строки, звернемося до  роз’яснення Мінекономіки як уповноваженого органу у сфері державних закупівель.

Відповідно до частини 1 статті 11 Закону відповідальною за організацію та проведення процедури закупівлі / спрощеної закупівлі є уповноважена особа, яка визначається або призначається замовником одним із способів, встановлених Законом.

До того ж прикінцевими та перехідними положеннями Закону установлено, що до 1 січня 2022 року для організації та проведення процедур закупівель замовник має право визначити тендерний комітет (комітети).

Рішення уповноваженої особи та тендерного комітету оформлюються протоколом із зазначенням дати прийняття рішення.

Відповідно до статті 10 Закону замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в електронній системі закупівель у порядку, встановленому Уповноваженим органом та цим Законом, інформацію про закупівлю, зокрема:

— зміни до тендерної документації та роз’яснення до неї (у разі наявності) у машинозчитувальному форматі — протягом одного дня з дня прийняття рішення про їх внесення або надання роз’яснень;

— зміни до оголошення про проведення спрощеної закупівлі та/або вимог до предмета закупівлі — протягом одного дня з дня прийняття рішення про їх внесення;

— оголошення з відомостями про укладену рамкову угоду (у разі здійснення закупівлі за рамковими угодами) — не пізніше ніж через сім днів з дня укладення рамкової угоди;

— протокол кваліфікаційного відбору — протягом одного дня з дня його затвердження;

— протокол розгляду тендерних пропозицій — протягом одного дня з дня його затвердження;

— повідомлення про намір укласти договір про закупівлю — протягом одного дня з дня прийняття рішення про визначення переможця процедури закупівлі / спрощеної закупівлі;

— інформацію про відхилення тендерної пропозиції / пропозиції учасника — протягом одного дня з дня прийняття рішення про відхилення;

— договір про закупівлю та всі додатки до нього — протягом трьох робочих днів з дня його укладення;

— повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю та зміни до договору у випадках, передбачених частиною п’ятою статті 41 цього Закону — протягом трьох робочих днів з дня внесення змін;

— звіт про виконання договору про закупівлю — протягом 20 робочих днів з дня закінчення строку дії договору про закупівлю або його виконання сторонами, або його розірвання;

— звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель — протягом трьох робочих днів з дня укладення договору про закупівлю.

Який нормативно-правовий акт підлягає застосуванню в цих випадках і як необхідно обраховувати строки?

Під час розгляду питання обчислення строків у процесі публічних закупівель слід враховувати, що в Законі всі строки завжди визначалися днями: або календарними — якщо написано просто «день», або робочими — якщо написано «робочий день».

Ба більше, варто зазначити, що у сфері публічних закупівель при обрахуванні строків підлягають застосуванню як Закон, так і ЦК України.

Водночас ДП «Прозорро» було технічно реалізовано рішення, за яким строки слід рахувати не днями (добами), як передбачено Законом, а годинами.

Отже, розглядаючи тему дії норм права в часі та з метою визначення правил обчислення строків, розглянемо позицію Мінекономіки  з цього питання.

Так, на офіційному сайті Мінекономіки від фізичної особи «Х» розміщено запит № 2500/2020 наступного змісту: «доброго підкажіть будь ласка, якщо тендерним комітетом було засідання о 17/00 в середу, а оприлюднили протокол рішення про переможця в четвер о 10/00 чи е це порушення?»

Відповідь Мінекономіки на вказаний запит наступна: «Згідно з частиною першою статті 33 Закону рішення про намір укласти договір про закупівлю приймається замовником у день визначення учасника переможцем процедури закупівлі / спрощеної закупівлі. Протягом одного дня з дати ухвалення такого рішення замовник оприлюднює в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю.

При цьому відповідно до частини першої статті 253 Цивільного кодексу України перебіг строку починається з наступного дня після відповідної календарної дати або настання події, з якою пов’язано його початок.

З огляду на викладене для обчислення перебігу строків необхідно керуватися Цивільним кодексом України, який закріплює загальні положення щодо правильного обчислення строків та визначення початку перебігу строку, а також Законом, в якому визначаються строки, перебіг яких починається після настання певної події, з якою пов’язаний її початок».  

Коментар редакції: З огляду на те, що Закон є спеціальним нормативним актом у сфері публічних закупівель, який містить норми, що регулюють вчинення дій учасниками відповідно до визначених строків, їх обчислення здійснюють насамперед відповідно до цього Закону, а застосування норм ЦК України та іншого законодавства України не повинно йому суперечити, тому:   ДП «Прозорро» адаптовано строки проведення закупівель (як процедур, так і спрощених) в електронній системі закупіевль відповідно до норм Цивільного кодексу України.    

Закон містить дві категорії строків, одні з яких починають свій перебіг:

  • «з дати», тобто саме ця «дата» буде першим днем строку, за винятком обчислення строку для укладення договору про закупівлю за результатами конкурентної процедури закупівлі;
  • інші —  «з дня». Якщо строк починається «з дня», то перебіг строку слід рахувати відповідно до статті 253 ЦК України, тобто з дня, наступного за днем відповідної події, з якою пов’язано перебіг строку.

Важливо!

Неоприлюднення або порушення строків оприлюднення інформації про закупівлі тягне за собою накладення штрафу на службових (посадових), уповноважених осіб замовника в розмірі ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (1700 грн).

Про особливості визначення початку перебігу строку та зразок включення до тендерної документації роз’яснення читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статті «Добра ложка до обіду», або Кому яка користь з того, що в PROZORRO навчилися рахувати строки».

Додатково роздрукуйте для себе зручну таблицю щодо строків, що розміщена на порталі RADNUK.COM.UA у статті «Шпаргалка щодо строків, які збільшено. Не плутайте строки нової редакції Закону з попередньою».

Доцільно також ознайомитись із практичним аспектом притягнення до адміністративної відповідальності на порталі RADNUK.COM.UA у статті «Штрафи за статтею 164-14 КУпАП з 19.04.2020: рахуємо строки на притягнення до відповідальності».

Конкурентні процедури

Публікації, що стосуються будь-яких питань придбання товарів, робіт та послуг за процедурами публічних закупівель

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО