Є проведення спрощеної закупівлі безкінечним чи ні?

Наталія Чабан
2762
12 Листопада 2020
Є проведення спрощеної закупівлі безкінечним чи ні?
2762
12 Листопада 2020

Процес проведення багатолотових спрощених закупівель має безліч переваг та стає досить поширеним явищем серед закупівельної спільноти, тому питання відміни спрощеної закупівлі є досить актуальним, зокрема частково (за лотом). Про їхні особливості та можливість укладення прямих договорів за наслідками відміни такої закупівлі розповімо на прикладі роз’яснення Мінекономіки.

Пунктом 28 статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) встановлено, що спрощена закупівля — придбання замовником товарів, робіт і послуг, вартість яких дорівнює або перевищує 50 тисяч гривень та є меншою за вартість, що встановлена у пунктах 1 і 2 частини 1 статті 3 Закону.

Як зазначено вище, проведення багатолотової закупівлі хоча й насторожує замовників, з одного боку, проте має безліч переваг — з іншого. Назвемо лише деякі з них:

  • можливість розділяти процедуру закупівлі на частини, збільшуючи конкуренцію завдяки залученню малого і середнього бізнесу;
  • зменшення цілої низки бюрократичних процедур, які супроводжують процедуру закупівлі «відкриті торги» (окремі рішення та громіздкі протоколи тендерного комітету або уповноваженої особи тощо);
  • зменшення загальної кількості завантажень учасниками документів (підтвердження кваліфікаційним критеріям тощо);
  • зменшення вірогідності змов учасників, які розігрують лоти між собою без реальної конкуренції за ціною.

Пунктом 18 статті 14 Закону встановлено вичерпний перелік підстав для відміни спрощеної закупівлі електронною системою закупівель:

1) відхилення всіх пропозицій згідно з частиною 13 статті;

2) відсутність пропозицій учасників для участі в ній.

Спрощена закупівля може бути відмінена частково (за лотом).

Водночас відповідно до пункту 7 статті 3 Закону придбання замовником товарів, робіт і послуг, вартість яких дорівнює або перевищує 50 тисяч гривень та є меншою за вартість, що встановлена у пунктах 1 та 2 частини 1 цієї статті, здійснюється без застосування порядку проведення спрощених закупівель, встановленого Законом, зокрема, у разі:

  • якщо було двічі відмінено спрощену закупівлю через відсутність учасників. При цьому предмет закупівлі, його технічні та якісні характеристики, вимоги до учасника не повинні відрізнятися від тих, що були визначені замовником в оголошенні про спрощену закупівлю.

Водночас законодавством не передбачено випадку придбання замовником товарів, робіт і послуг без застосування порядку проведення спрощених закупівель у разі, якщо закупівлю відмінено частково (за лотом).

Для надання відповіді на дане запитання розглянемо позицію Мінекономіки.

Так, на офіційному сайті Мінекономіки від фізичної особи «Х» розміщено запит № 2412/2020 наступного змісту: «Було оголошено багатолотову спрощену закупівлю по трьом лотам. По 1 лоту закупівля відбулась. По 2 і 3 не було пропозицій. Було подано вдруге оголошення по лотам які не відбулись, і знову закупівля не відбулась. Чи можна укласти прямі договори чи знову оголошувати спрощену закупівлю?»

Відповідь Мінекономіки на вказаний запит наступна:

«Згідно з частиною вісімнадцятою статті 14 Закону спрощена закупівля автоматично відміняється електронною системою закупівель у разі відсутності пропозицій учасників для участі в ній. Спрощена закупівля може бути відмінена частково (за лотом).

Відповідно до пункту 1 частини сьомої статті 3 Закону придбання замовником товарів, робіт і послуг, вартість яких дорівнює або перевищує 50 тисяч гривень та є меншою за вартість, що встановлена у пунктах 1 та 2 частини першої цієї статті, здійснюється без застосування порядку проведення спрощених закупівель, встановленого цим Законом, у разі якщо було двічі відмінено спрощену закупівлю через відсутність учасників. При цьому предмет закупівлі, його технічні та якісні характеристики, вимоги до учасника не повинні відрізнятися від тих, що були визначені замовником в оголошенні про спрощену закупівлю.

Отже, у разі якщо двічі відмінено спрощену закупівлю за однаковими лотами через відсутність учасників, замовник може здійснити закупівлю без застосування спрощеної закупівлі, шляхом укладення прямого договору».

Коментар редакції:

Якщо закупівля товарів, робіт та послуг за вартістю предмета закупівлі підпадає під спрощені закупівлі, але двічі була відмінена за однаковими лотами, то в замовника з’являється право на укладення прямого договору, якщо:

  • відміна закупівлі відбулася саме у зв’язку з відсутністю учасників, а не з будь-яких інших підстав;
  • предмет закупівлі, його технічні та якісні характеристики, вимоги до учасника не повинні відрізнятися від тих, що були визначені замовником в оголошенні про спрощену закупівлю за однаковими лотами.

Важливо!

  1. Право укладання прямого договору без застосування порядку проведення спрощених закупівель за однаковими лотами на підставі двічі відмінених спрощених закупівель через відсутність учасників використовують одноразово. Детальніше читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статті «Прямий договір на підставі двох відмін спрощених закупівель. Один раз чи більше?»
  2. Укладання прямого договору без застосування порядку проведення спрощених закупівель за однаковими лотами здійснюється відповідно до норм Цивільного та Господарського кодексів України та з особливостями, визначеними у статті 3 Закону.
  3. Уповноваженій особі замовника рекомендуємо оформити відповідний протокол про результати проведення спрощених закупівель за однаковими лотами, прийняти рішення про здійснення закупівлі шляхом укладення прямого договору та прозвітувати в електронній системі закупівель про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель.
  4. У випадку недотримання  вимоги щодо відповідності укладеного договору технічним та якісним характеристикам, визначеним замовником в оголошенні про спрощену закупівлю за однаковими лотами, виникають підстави для накладення штрафу за частиною 3 статті 164-14 КУпАП, а саме: придбання товарів / робіт / послуг без проведення спрощених закупівель відповідно до вимог законодавства тягне за собою накладення штрафу на службових (посадових), уповноважених осіб замовника від тисячі п’ятисот до трьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Про особливості укладення договору без застосування порядку проведення спрощених закупівель читайте не порталі   RADNUK.COM.UA у статті «Закупівля без проведення спрощеної закупівлі. Який договір укладати: договір про закупівлю чи звичайний (прямий) договір?»

Спрощена закупівля

Публікації, що стосуються будь-яких питань придбання товарів, робіт та послуг на так звані допорогові суми, тобто вартість яких є нижчою 200 тис. грн для товарів і послуг та нижче 1 млн. грн для робіт (звичайні замовники), або вартість яких є нижчою 1 млн. грн для товарів і послуг та нижче 1,5 млн. грн для робіт, якщо йдеться про спецзамовників

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО