Умови та порядок зміни ціни в договорах постачання електричної енергії: ключові аспекти перед закупівельним періодом на 2026 рік

Вікторія Сидоренко
283
20 Жовтня 2025
Умови та порядок зміни ціни в договорах постачання електричної енергії: ключові аспекти перед закупівельним періодом на 2026 рік
283
20 Жовтня 2025

У сфері публічних закупівель електричної енергії постачальники та замовники стикаються зі значними викликами під час внесення змін до договорів. Це зумовлено постійними коливаннями цін на енергетичному ринку, регуляторними змінами та зовнішніми факторами, зокрема воєнним станом. Такі умови вимагають гнучких механізмів адаптації, але водночас вони затверджені на законодавчому рівні, що створює ризики для економічних інтересів як постачальників, так і замовників. У цій статті проаналізуємо ключові правові аспекти зміни цін у договорах постачання електроенергії, зосередившись на актуальних нормах і судовій практиці 2025 року. Мета статті — надати практичні рекомендації для забезпечення прозорості, законності та ефективності договірних відносин в умовах мінливого енергетичного ринку.

Постанова Кабінету Міністрів України № 1067 від 01.09.2025, яка набрала чинності 04.09.2025, внесла суттєві зміни до Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування (затверджених постановою КМУ від 12.10.2022 № 1178) (далі — Особливості). Ці зміни ми описали у статті «Внесено 33-ті зміни до Особливостей № 1178: порівняльна таблиця».

Ці зміни, зокрема, стосуються підпункту 2 пункту 19 Особливостей, що регулює порядок узгодженого сторонами збільшення ціни за одиницю товару. Вони спрямовані на усунення суперечностей між нормами Особливостей та базовим Законом України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі — Закон), а також частково враховують правові висновки Великої Палати Верховного Суду, викладені в рішенні від 24.01.2024 у справі № 922/2321/22.

Підпункт 2 пункту 19 Особливостей  (зі змінами) встановлює, що істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків:

«узгодженого сторонами збільшення ціни за одиницю товару не більше ніж на 10 відсотків пропорційно коливанню ціни такого товару на ринку, що відбулося з дня укладення договору про закупівлю (у разі збільшення ціни за одиницю товару за цим підпунктом вперше) або з дня останнього внесення змін до договору про закупівлю в частині зміни ціни (у разі збільшення ціни за одиницю товару за цим підпунктом вдруге і далі), за умови документального підтвердження такого коливання.

Такі зміни до договору про закупівлю можуть бути внесені не раніше 90 днів з дня підписання договору про закупівлю або внесення до нього змін щодо збільшення ціни за одиницю товару за умови, що такі зміни не призведуть до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю.

Обмеження стосовно строків внесення змін до договору про закупівлю щодо збільшення ціни за одиницю товару не застосовується у разі зміни умов договору про закупівлю бензину та дизельного пального, природного газу та електричної енергії.

Обмеження щодо збільшення ціни за одиницю товару не більше ніж на 10 відсотків застосовується щодо кожного окремого випадку збільшення ціни за одиницю товару (без обмеження кількості змін). Змінена ціна за одиницю товару не повинна перевищувати 50 відсотків ціни за одиницю товару, що передбачена в початковому договорі про закупівлю».

До внесення змін підпункт 2 пункту 19 Особливостей передбачав більш гнучкий механізм зміни ціни за одиницю товару, адаптований до умов воєнного стану, без жорсткого обмеження в 10 відсотків та з акцентом на пропорційність ринковим коливанням. Це створювало певні спірні моменти, зокрема з урахуванням пункту 2 частини п’ятої статті 41 Закону про закупівлі, яка встановлює чіткі обмеження: збільшення ціни за одиницю товару можливе не більше ніж на 10 відсотків пропорційно коливанню ціни на ринку, не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору або останньої зміни, за умови, що така зміна не призведе до збільшення загальної суми договору. Обмеження щодо строків не застосовується до договорів про закупівлю бензину, дизельного пального, природного газу та електричної енергії.

Вищезазначені зміни від 04.09.2025 покликані гармонізувати Особливості з базовим законодавством, забезпечуючи єдиний підхід до зміни істотних умов договорів під час воєнного стану. Водночас нова редакція пп. 2 п. 19 Особливостей зберігає гнучкість для енергоресурсів, як стратегічно важливих товарів, таких як електрична енергія, дозволяючи багаторазові зміни без обмеження періодичності, що є критично важливим у контексті волатильності ринку «на добу наперед».

Принагідно запрошуємо на каву! 23.10.2025 об 11:00 відбудеться зустріч у форматі «Кава і Право» від SmartTender. Разом із юрисконсультами SmartTender Вікторією Штогрін і Вікторією Сидоренко та експерткою порталу RADNUK.COM.UA Ганною Довгою розберемо все, що потрібно знати про закупівлі в енергетиці на 2025–2026 рік. Форма для реєстрації тут.

Рішення Великої Палати Верховного Суду від 24.01.2024 у справі № 922/2321/22 підкреслило, що збільшення ціни за одиницю товару можливе за наявності ринкових коливань або істотної зміни обставин (стаття 652 Цивільного кодексу України), але в будь-якому разі загальне збільшення не повинно перевищувати 10 відсотків від початкової ціни, незалежно від кількості змін. У цьому випадку суд відступив від попередньої практики, наголошуючи на запобіганні «ціновому демпінгу» та забезпеченні прозорості закупівель.

Зміни, внесені постановою № 1067, частково підтверджують цю позицію, вводячи обмеження на 10 відсотків для кожного окремого випадку збільшення (без обмеження кількості змін), але з додатковим загальним бар’єром: змінена ціна за одиницю товару не повинна перевищувати 50 відсотків від ціни за одиницю товару, передбаченої в початковому договорі. Це частково відображає висновок Суду про необхідність загального обмеження, спрямованого на запобігання зловживанням, проте встановлює вищий поріг (50 відсотків замість 10), що враховує специфіку воєнного стану та ринкових коливань для товарів на кшталт електричної енергії.

Отже, зміни не повною мірою дублюють позицію Суду, але підтверджують принцип обмеження загального зростання ціни, сприяючи балансу між стабільністю договорів і адаптивністю до економічних реалій. Відтепер сторони повинні слідкувати за загальною сумою відсотків додаткових угод про внесення змін за весь період дії договору аби уникнути перевищення 50-відсоткового порогу ціни за одиницю товару.

Загалом оновлення підпункту 2 пункту 19 Особливостей посилює правову визначеність для замовників і постачальників. До речі, можете прямо зараз завантажити приклад додаткової угоди за підпунктом 2 пункту 19 Особливостей (редакція з 04.09.2025).

Під час підготовки проекту договору на постачання електричної енергії на 2026 рік замовник повинен врахувати і відобразити вимоги нової редакції пункту 19 Особливостей. Для уникнення непорозумінь між сторонами рекомендується передбачити чіткі механізми фіксації та зміни умов, що забезпечать прозорість і зрозумілість взаємодії сторін у такому процесі.

Замовнику доцільно включити окремий пункт договору, який фіксує значення середньозваженої ціни на електроенергію на ринку «на добу наперед» (далі — РДН) на момент підписання договору. Це значення може бути визначене як середньозважена ціна на РДН за розрахунковий період (місяць), на підставі офіційних публічних даних Акціонерного товариства «Оператор ринку» (https://www.oree.com.ua/). Така фіксація слугуватиме базовим орієнтиром для подальших розрахунків коливань ціни, запобігаючи суперечкам між сторонами щодо початкового значення для встановлення зміни ціни (тарифу) протягом строку дії договору.

У проекті договору варто передбачити порядок ініціювання зміни ціни, зокрема шляхом направлення письмового листа на вказані реквізити іншої сторони. Рекомендовано, щоб лист містив розрахунки, обґрунтування коливання ціни, посилання на ринкові дані та пропозицію нової ціни, а до такого листа зазвичай додається додаток – документальне підтвердженням розміру та наявності коливання, що згадується в розрахунках. Замовник може передбачити вимогу надсилання такого листа рекомендованим поштовим відправленням або через направлення на електронну пошту із використанням електронного підпису згідно з Законом України «Про електронні документи та електронний документообіг».

У договорі варто чітко визначити документ або перелік документів, які вважатимуться належним документальним підтвердженням факту коливання ціни, що забезпечить узгоджений спосіб доказування. До таких документів можна віднести довідку Торгово-промислової палати України про зміну ринкових цін.

Замовнику після отримання листа від постачальника щодо ініціювання зміни ціни необхідно провести ретельний аналіз його змісту, включаючи перевірку розрахунків, обґрунтування коливань, посилань на ринкові дані та доданого документального підтвердження. Цей аналіз має бути спрямований на встановлення відповідності запропонованих змін вимогам підпункту 2 пункту 19 Особливостей, зокрема пропорційності коливанням цін на ринку, дотримання 10-відсоткового ліміту на окрему зміну та загального порогу в 50 відсотків ціни за одиницю товару від початкової ціни у договорі, а також наявності належного документального обґрунтування.

Замовник має право відмовити в підписанні додаткової угоди у разі виявлення недоліків, таких як недоведеність коливань (відсутність чи недостатність документів), непропорційність запропонованої нової ціни ринковим змінам, перевищення встановлених лімітів або інших порушень законодавства (наприклад, спроби штучного завищення ціни без фактичних підстав).

Надсилання такого листа постачальником не створює для замовника обов’язку підписувати додаткову угоду, а лише ініціює процес розгляду. Замовник зобов’язаний надати мотивовану відповідь на лист протягом обумовленого в договорі строку, аби забезпечити прозорість і запобігти необґрунтованим затримкам. Такий підхід захищає інтереси замовника від недобросовісних дій постачальника та сприяє дотриманню принципів публічних закупівель.

Варто наголосити, що сторони договору/замовники мають право ініціювати зменшення ціни за 1 кВт·год на підставі підпункту 5 пункту 19 Особливостей, якщо за публічними індикаторами (зокрема, офіційними даними АТ «Оператор ринку» щодо середньозважених цін РДН) простежується стале зниження ринкової ціни, що є типовим для літніх місяців, оскільки зазвичай постачальники не ініціюють такі процеси. Це реалізується шляхом направлення ідентичного листа з розрахунком і доказами для укладення додаткової угоди, що також потребує аналогічної конкретизації в проекті договору для процедури закупівлі.

Висновок

Нагадуємо, що

  • закупівлі, розпочаті до набрання чинності цією постановою (до 04.09.2025), завершуються в порядку, що діяв до набрання чинності цією постановою;
  • договори про закупівлю, укладені у порядку та на умовах, установлених до набрання чинності цією постановою (до 04.09.2025), виконуються в повному обсязі до закінчення строку, на який такі договори були укладені;
  • зміни до таких договорів вносяться у порядку та на умовах, встановлених до набрання чинності цією постановою (до 04.09.2025).

Зміна ціни в договорах постачання електричної енергії з 04.09.2025 повинна здійснюватися з дотриманням вимог чинного законодавства, зокрема оновленого пункту 19 Особливостей здійснення публічних закупівель, внесеного постановою Кабінету Міністрів України від 01.09.2025 № 1067.

Така зміна можлива лише за наявності фактичних, документально підтверджених підстав, таких як коливання цін на ринку «на добу наперед», з обов’язковим фіксуванням середньозважених показників від Державного підприємства «Оператор ринку», що підтверджується, наприклад, довідками Торгово-промислової палати України.

Порушення встановленої процедури, включаючи перевищення 10-відсоткового ліміту на окрему зміну чи 50-відсоткового загального порогу від початкової ціни за одиницю товару, а також відсутність належного обґрунтування створюють підстави та ризики притягнення до відповідальності, установленої законом.

Для постачальника такі порушення можуть призвести до негативних наслідків, включаючи оскарження додаткових угод, зокрема прокуратурою, в судовому порядку як незаконних, із подальшим визнанням їх недійсними. Як наслідок, постачальник може бути зобов’язаний провести перерахунок платежів і повернути надмірно отримані кошти, що загрожує фінансовими втратами та репутаційними ризиками.

Сторонам варто ретельно фіксувати всі етапи змін у договорі, забезпечувати прозорість документального підтвердження та проводити регулярний моніторинг ринкових індикаторів для уникнення спорів. Загалом дотримання правових норм не лише мінімізує ризики, а й сприяє стабільності відносин на енергетичному ринку в умовах воєнного стану.

Порада постачальнику електричної енергії

Постачальникам електричної енергії необхідно враховувати суттєві ризики, пов’язані з демпінгом під час аукціонів у межах публічних закупівель. Пропонування заниженої ціни може призвести до фіксації невигідної вартості на весь період дії договору, що загрожує фінансовими збитками. Відповідно до підпункту 2 пункту 19 Особливостей здійснення публічних закупівель, механізм зміни ціни не призначений для штучного підвищення прибутковості постачальника, а дозволяє коригування лише у разі фактичних ринкових коливань, що відбулися під час виконання договору. При цьому зміни обмежуються 10 відсотками за кожну окрему додаткову угоду та загальним порогом у 50 відсотків від початкової ціни за одиницю товару.

Постачальникам слід ретельно прогнозувати ринкові тенденції та враховувати законодавчі обмеження під час формування тендерних пропозицій, щоб уникнути ситуацій, коли ринкові зміни перевищують дозволений рівень коригування. Для мінімізації ризиків рекомендується проводити експертне прогнозування і включати до пропозицій реалістичну маржу, що захищає від потенційних коливань цін.

Порада замовникам

Відповідно до чинної редакції Особливостей, зокрема пункту 28 (доповненого абзацом згідно з Постановою КМУ № 382 від 02.04.2024), тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують нижню межу ціни тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі. Отже, замовник не має права обмежувати демпінг або непропорційне зниження цін недобросовісними постачальниками шляхом встановлення спеціальних формул чи цінових обмежень мінімальної ціни у тендерній документації. При цьому замовник може захистити себе від недобросовісних постачальників через умови проекту договору.

Для захисту інтересів замовника від постачальників, які після укладення договору за рахунок демпінгу на аукціоні намагаються без наявних підстав підвищити ціну додатковими угодами або погрожують розірванням договору, рекомендується включити до проекту договору чіткі положення щодо штрафних санкцій та відповідальності постачальника, не передбачати право постачальника на розірвання договору в односторонньому порядку.

Зокрема, договір може передбачати штраф у відсотковому розмірі від суми договору за спроби одностороннього розірвання або за відмову від поставки електричної енергії в період, встановлений договором. Такі санкції забезпечують стримування недобросовісної поведінки та компенсацію можливих збитків замовника. За необхідності замовник може також передбачити обов’язок переможця тендеру (постачальника) надати забезпечення виконання договору (наприклад, у формі банківської гарантії) для покриття потенційних ризиків.

У випадку виникнення спірних ситуацій раджу консультуватися з юридичними фахівцями для адаптації цих положень до конкретної закупівлі, що сприяє мінімізації ризиків і підтримці стабільності постачання електричної енергії. Успіхів!

За потреби завантажте шпаргалку УО щодо закупівлі електроенергії та тримайте напоготові такі статті:

Воєнний стан

Публікації, що розкривають специфіку закупівель під час воєнного стану

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО