Зараз існує багато модулів та додатків для аналітики даних, які щоденно генерує система електронних публічних закупівель ProZorro (далі — ProZorro). Найбільш професійний та відомий широкому загалові — офіційний модуль bi.prozorro.org. У рамках цієї статті ми хочемо презентувати читачам зручний та абсолютно безкоштовний інструмент, розроблений Центром вдосконалення закупівель Київської школи економіки, який знаходиться за посиланням у мережі Інтернет. Даний сервіс працює з даними, згенерованими виключно в системі ProZorrо.
Далі розглянемо можливості онлайн-сервісу та чим він може бути корисним замовникам, постачальникам та іншим суб’єктам закупівельної сфери.
Навіщо ж Центр вдосконалення закупівель Київської школи економіки створив ще один сервіс?
Головна причина — ми хотіли створити інструмент, яким замовникові буде легко користуватись, і в ньому він знайде ту інформацію, яка потрібна саме йому індивідуально. При цьому витрати часу на пошук необхідної інформації були б мінімальними. Такий сервіс, з огляду на поставлені завдання, — ми створили. І знайти інформацію з його допомогою можливо за декілька секунд.
Чим же може бути корисним відповідний інструмент (сервіс) від Київської школи економіки?
Цей сервіс надає конкретну покрокову інформацію, яка стане в пригоді закупівельникам для аналізу ринку та розуміння його особливостей (див. рис. 1).
Наприклад:
- Який CPV-код обрати?
- На які нещодавні аналогічні тендери слід звернути увагу при підготовці тендерної документації?
- На що потрібно звернути увагу, щоб вимоги тендерної документації не були оскаржені до органу оскарження (Антимонопольного комітету України)?
- Хто є основними постачальниками на ринку?
- Які метрики ринку потрібно брати до уваги?
Також зауважимо, що користуватися сервісом зручно та просто.
Проаналізуємо детальніше, що означає кожен з кроків, які читач може переглянути на рисунку 1.
КРОК 1. Обираємо CPV-код та метод закупівлі.
Усе, що потрібно зробити замовникові, аби почати користуватися сервісом для пошуку необхідної інформації, — це ввести в полі пошуку потрібні слова з назви товару (послуги, роботи), які планує придбати/замовити закупівельник (замовник) (див. рис. 2).
Мабуть, найбільш популярна частина нашого сервісу — це відповідь на просте питання: «Який CPV-код обрати?» Наприклад, якщо ввести в пошук слово «вікна», то за останній місяць сервіс покаже приблизно 100 контрактів, в текстовому описі яких зустрічається таке слово. Тобто майте на увазі, що пошук відбирає не тендери, а чинні контракти. Близько третини замовників обирають для цього товару код CPV за ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник» — 44220000-8 «Столярні вироби».
Тепер резюмуємо.
Скориставшись даною опцією сервісу, ми побачили, який код CPV за ДК 021:2015 вже використали замовники (на нашому прикладі при закупівлі вікон). Коли при визначенні відповідного коду CPV для придбання певного предмета закупівлі в замовника виникають сумніви, який же код обрати, можна скористатися нашим сервісом та довідатися, який код є найпопулярнішим серед замовників, які вже придбали подібний товар/послугу.
У цьому прикладі — ідеологія нашого сервісу. Ми не намагаємось сказати, як правильно. Ми показуємо, як діють інші замовники.
Якщо повернутися до нашого прикладу із закупівлею вікон (рис. 2) і зазирнути у відповідне законодавство, яке регулює порядок визначення предмета закупівлі замовником, то ми пригадаємо, що відповідно до Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономрозвитку України від 17.03.2016 № 454, предмет закупівлі товарів і послуг визначають за показником четвертої цифри основного словника національного класифікатора України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник» (із зазначенням у дужках конкретної назви товару чи послуги).
А коли на популярні товари — сотні й тисячі закупівель (наприклад, папір, бензин і т. п.) (як приклад див. рис. 3)?
КРОК 2. Готуємо тендерну документацію: безпроблемні закупівлі, найвища конкуренція.
На КРОКу 2 (див рис. 1 та рис. 2) ми відбираємо найбільш успішні тендери (ви також бачите активне посилання на такі тендери, натиснувши на яке, ви одразу потрапите на відповідну сторінку обраного вами тендеру в системі ProZorro) з акцентом на найбільшу конкуренцію тощо. Такі вибірки процедур закупівель стануть у пригоді замовникам, щоб подивитись на найкращі практики, не перебираючи руками сотні й тисячі інших тендерів, знайдені через пошук на офіційному сайті ProZorro.
КРОК 3. Вимоги та скарги.
КРОК 3 допоможе дізнатись про актуальні скарги на тендерну документацію. Тобто на введені нами назви товару чи послуги в пошуковій графі на КРОКу 3 випадає список вимог учасників до замовника та скарг учасників до Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель, які стосуються тендерної документації. Наприклад, щодо вже здійснених замовниками закупівель вікон. І такий аналіз можливо зробити за будь-яким предметом закупівлі, згадка про який фігурує в контрактах, що знаходяться в системі ProZorro.
КРОК 4. Працюємо з постачальниками.
КРОК 4 — це про постачальників. Даний крок, зокрема, показує (згідно з умовами заданого пошуку) десять постачальників за кількістю контрактів, які ми уклали в обраному періоді. Можна одразу подивитись кількість контрактів на одного замовника, тобто співвідношення загальної кількості контрактів і контрактів з унікальними замовниками. Чим ближче цей показник до одиниці, то краще. Простою мовою це означає те, що цей постачальник працює з усім ринком чи тільки з групою обраних замовників. Також видно середню конкуренцію та економію на тендерах, в яких перемагав цей постачальник. Також можливо побачити змінені контракти, а саме відсоток контрактів, які було змінено в частині підвищення ціни через механізм додаткових угод. Також усі ці показники можна порівнювати із середніми на ринку.
Чим ще подібна вибірка може стати у пригоду замовникові? У випадку складнощів з пошуком потенційного постачальника відповідного товару чи послуги можливо скористатися зазначеним пошуком від Київської школи економіки та побачити, які суб’єкти на ринку все ж можуть виступити потенційними виконавцями контракту та/або до кого можливо звернутися по комерційну пропозицію чи запросити на переговори.
КРОК 5. Порівнюємо себе з ринком.
На КРОКу 5 відображаються ключові метрики щодо контрактів, які були укладені у вибраний період часу згідно з вашими параметрами пошуку.
Зокрема, ви можете побачити віджет (картинку з результатами аналізу раніше відібраних контрактів), який стосовно гомогенних товарів (однорідним товарам, що пропонують на ринку конкуруючі фірми) доволі точно показує розподіл цін у контрактах. Наприклад, нижче (на рис. 4) ви можете переглянути результат для пошуку «Природний газ». З даного аналізу видно, що для відібраних сервісом контрактів з параметром пошуку «Природний газ» за обраний нами період найбільш популярне значення ціни за одиницю товару, яке зустрічається в укладених контрактах, складає 10–11 грн за метр кубічний. Ще однією цікавою опцією з-поміж інших є розподіл за методом закупівлі, тобто на кроці 5 можна побачити, який з методів закупівлі (наприклад, переговорна процедура, відкриті торги тощо) найчастіше обирає замовник для цього товару.
Зараз наш сервіс працює в тестовому режимі. Ми раді зворотному зв’язку і плануємо його вдосконалювати. Зокрема, плануємо обирати показові тендери з КРОКу 2 не за побічними ознаками, як зараз, а зважати на інформацію з тендерної документації та договорів: банківські гарантії, умови оплати чи штрафні санкції тощо.
Детальніше про користування сервісом та закладеними в нього методами відбору ви можете ознайомитися на сторінці сервісу — у розділах «Про сервіс» та «Методологія» (див. рис. 5), а також використовуючи підказки, які висвічує сервіс при здійсненні заданого параметра пошуку.
Сподіваємося, що наш сервіс спростить замовникам процес підготовки закупівель та зекономить їхній час.