Норму щодо тимчасової дії протягом трьох місяців для закупівель, пов’язаних із COVID-19, відмінено, але норму про стовідсоткову попередню оплату товарів, робіт чи послуг, пов’язаних із COVID-19, зупинено

Крістіна Бєлякова
3660
16 Червня 2020
Норму щодо тимчасової дії протягом трьох місяців для закупівель, пов’язаних із COVID-19, відмінено, але норму про стовідсоткову попередню оплату товарів, робіт чи послуг, пов’язаних із COVID-19, зупинено
3660
16 Червня 2020

У листі Мінекономіки від 30.04.2020 (вих. № 3304-04/28145-06) звертає увагу, що «Законом України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв’язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)” від 30.03.2020 № 540-IX (далі — Закон № 540) були внесені зміни до Закону України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)” від 17.03.2020 № 530-IX.

Так, зокрема пункт 1 розділу II “Прикінцеві положення” викладено в новій редакції, яка скасувала норму про те, що зміни, які стосуються виведення з-під дії Закону закупівель товарів, робіт чи послуг, необхідних для здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню та поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19) на території України, перелік та порядок закупівлі яких затверджено постановою Кабінету Міністрів України “Деякі питання закупівлі товарів, робіт і послуг, необхідних для здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню та поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19) на території України” від 20.03.2020 № 225 (зі змінами) мали бути тимчасовими і діяти протягом трьох місяців з дня опублікування Закону № 530. Тому, звертаємо увагу замовників, що з урахуванням змін, внесених Законом № 540, норма щодо тимчасової дії протягом трьох місяців з дня опублікування Закону № 530 положень для закупівель, пов’язаних із COVID-19, наразі відмінена».

Але, крім цього, звертаємо увагу, що внесено такі зміни в розділ «Прикінцеві положення» Закону № 530:

«1. Цей Закон набирає чинності з дня його опублікування (публікація відбулася 17.03.2020 року в газеті «Голос України», № 51, — К. Б.). Пункти 3, 4, 5 та 10 розділу I цього Закону діють протягом трьох місяців з дня опублікування цього Закону. {Пункт 1 розділу II «Прикінцеві положення» в редакції Закону № 540-IX від 30.03.2020

Отже, звертаємо увагу, що зазначені пункти діють протягом трьох місяців з дня опублікування Закону № 530, отже, до 17.06.2020 року включно, а саме:

  • пункт 3 (про штраф за порушення правил та норм, встановлених з метою запобігання епідемічним та іншим інфекційним хворобам…);
  • пункт 4 [про звільнення від оподаткування податком на додану вартість операції з ввезення на митну територію України лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання, необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19)…];
  • пункт 5 [про звільнення від сплати ввізного мита на лікарські засоби, медичні вироби та/або медичне обладнання, необхідні для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19), першочергове митне оформлення, подання попередньої або тимчасової декларації, про звільнення від плати за виконання митних формальностей…];
  • пункт 10 [про те, що розпорядники (одержувачі) бюджетних коштів (крім закордонних дипломатичних установ) у договорах про закупівлю товарів, робіт і послуг за бюджетні кошти можуть передбачати стовідсоткову попередню оплату товарів, робіт чи послуг, необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19). Перелік таких товарів, робіт чи послуг затверджується Кабінетом Міністрів України].

Отже, звертайте увагу на зміни. І в договорі про закупівлі, пов’язані з COVID-19, з 18.06.2020 уже не можна передбачати стовідсоткову попередню оплату товарів, робіт чи послуг, необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19).

Моніторинг також слідкує за закупівлями COVID-19

У висновку про результати моніторингу закупівлі зазначено, що «аналізом наявності підстав для обрання та застосування переговорної процедури закупівлі відповідно до частини другої статті 40 Закону України “Про публічні закупівлі” встановлено, що переговорна процедура закупівлі проводиться відповідно до пункту 3 частини другої статті 40 закону України “Про публічні закупівлі” та згідно з обґрунтуванням застосування переговорної процедури закупівлі медичне обладнання придбавається в межах програм та заходів у сфері охорони здоров’я, спрямованих на запобігання та ліквідацію надзвичайних ситуацій, зокрема спричинених коронавірусом COVID-19. Відповідно до частини другої статті 13, частини першої статті 40 Закону України “Про публічні закупівлі” переговорна процедура закупівлі застосовується як виняток, згідно з частиною першою статті 20 цього Закону основною процедурою закупівлі є відкриті торги. Отже, закупівля візуалізаційного обладнання для потреб медицини, стоматології та ветеринарної медицини проводиться за процедурою відкритих торгів відповідно до вимог Закону України “Про публічні закупівлі”. Відповідно до частини 31 розділу Х Закону України “Про публічні закупівлі” дія цього Закону не поширюється на випадки, якщо предметом закупівлі є товари, роботи чи послуги, необхідні для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19). Враховуючи те, що предметом цієї закупівлі є товар, необхідний для здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню та поширенню пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19) на території України, його придбання проводиться відповідно до порядку, визначеного Кабінетом Міністрів України. Товар, що придбавається (система рентгенівська діагностична стаціонарна загального призначення, цифрова, код згідно з УКТЗЕД 9022), включено до Переліку товарів, робіт і послуг, необхідних для здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню та поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19) на території України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2020 року № 225 (зі змінами, далі — Постанова 225), отже, закупівля такого товару здійснюється відповідно до правил, визначених Порядком проведення закупівель товарів, робіт і послуг, необхідних для здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню та поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19) на території України, затвердженим Постановою № 225. Зокрема, за результатами такої закупівлі уповноважена особа замовника забезпечує оприлюднення в електронній системі закупівель інформації, необхідної для виконання пунктів 8 і 9 розділу І Закону України від 17 березня 2020 р. № 530-IX “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)”, а саме: оприлюднює звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, договір про закупівлю та всі додатки до нього, звіт про виконання договору про закупівлю відповідно до статті 10 Закону України “Про публічні закупівлі”. Отже, переговорну процедуру закупівлі обрано та застосовано без наявності підстав, передбачених частиною другою статті 40 Закону України “Про публічні закупівлі”. Відповідно до частини восьмої статті 40 Закону України “Про публічні закупівлі” переговорна процедура закупівлі відміняється замовником, зокрема у разі неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення законодавства щодо закупівель».

Отже, проведення процедури закупівлі на товар, необхідний для здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню та поширенню пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19) на території України, замість порядку, визначеного Кабінетом Міністрів України, аудитори вважають також порушенням. Тому будьте уважні, і якщо предмет закупівлі включено до Переліку товарів, робіт і послуг, необхідних для здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню та поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19) на території України, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2020 року № 225, то тоді закупівлю здійснюють відповідно до правил, визначених Порядком проведення закупівель товарів, робіт і послуг, необхідних для здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню та поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19) на території України, затвердженим Постановою № 225.

Детально з даним моніторингом можна ознайомитися за номером закупівлі № UA-2020-04-30-002005-b, за посиланням.

За усіма новинами, що стосуються закупівель (COVID-19) слідкуйте на порталі radnuk.com.ua в розділі «Практика закупівель», «COVID-19».

Замовникам

Публікації, які стосуються сфери публічних (державних) закупівель від «А» до «Я» згруповані відповідно до специфіки

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО