Добірка моніторингів ДАСУ щодо локалізації

Катерина Плашенко
1960
25 Вересня 2023
Добірка моніторингів ДАСУ щодо локалізації
1960
25 Вересня 2023

У статті розглянемо три висновки моніторингів, за наслідком проведення яких були виявлені порушення норм щодо локалізації, а саме замовник в умовах тендерної документації не врахував вимоги пункту 13-1 Порядку підтвердження ступеня локалізації; замовник змінив предмет договору шляхом укладання додаткової угоди, що призвело до невідповідності наданої у складі ТП переможця інформації щодо ступеня локалізації виробництва запропонованого товару; замовник уклав договір про закупівлю на «локалізований товар з переможцем за відсутності інформації щодо включення запропонованого ним товару до Переліку товарів з підтвердженим ступенем локалізації.

08.09.2023 постановою КМУ від 22.08.2023 № 950 внесено зміни в Порядок підтвердження ступеня локалізації виробництва товарів, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 02.08.2022 № 861 «Про затвердження порядків підтвердження ступеня локалізації виробництва товарів та проведення моніторингу дотримання вимог щодо ступеня локалізації виробництва предметів закупівлі, внесених до переліку товарів, що є предметом закупівлі, з підтвердженим ступенем локалізації виробництва» (далі — Порядок підтвердження ступеня локалізації). Детальніше — у матеріалах «Огляд змін до Порядку підтвердження ступеня локалізації виробництва товарів від 08.09.2023» та «Зміни в тендерній документації в частині локалізації з 08.09.2023».

У статті розглянемо висновки моніторингів, які проводяться Державною аудиторською службою України (далі — Держаудитслужба/ДАСУ) щодо підтвердження ступеня локалізації, та проаналізуємо, які порушення допускають замовники.

Невстановлення замовником в умовах ТД вимоги відповідно до пункту 13-1 Порядку підтвердження ступеня локалізації

Моніторинг UA-M-2023-09-19-000052, оголошення UA-2023-09-11-013212-a

Замовником за процедурою закупівлі UA-2023-09-11-013212-a передбачено придбання причепу тракторного самоскидного (ДК 021:2015: 34220000-5 — Причепи, напівпричепи та пересувні контейнери) у кількості 1 шт. з очікуваною вартістю закупівлі 215 000,00 грн з ПДВ. Після аналізу відповідності тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) та Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості), встановлено відсутність у тендерній документації замовника вимог до учасників процедури закупівлі UA-2023-09-11-013212-a, передбачених пунктом 13-1 Порядку, чим порушено норми абзацу першого частини 3 статті 22 Закону, а також пунктів 3 та 28 Особливостей.

Під час моніторингу торги автоматично відмінено електронною системою закупівель у зв’язку із неподанням жодної тендерної пропозиції.

Зміна предмета договору та невідповідність наданої у складі ТП переможця інформації щодо ступеня локалізації виробництва запропонованого товару

Моніторинг UA-M-2023-09-11-000010, оголошення UA-2023-05-18-011243-a

Під час моніторингу, зокрема, встановлено, що в пункті 1.1 розділу 1 Договору сторонами узгоджено за результатом проведеної процедури закупівлі «Предмет договору», а саме товар «Автогідропідйомник COMET 22 на шасі IVEKO DAILY 70С15».

Додатковою угодою від 24.07.2023 № 1 внесені зміни до пункту 1.1 розділу 1 Договору «Предмет договору» та замінено раніше узгоджений до постачання товар на інший товар, а саме «Автогідропідйомник TK-IV-AGP23 на шасі IVEKO DAILY». Таким чином, додатковою угодою від 24.07.2023 № 1 проведено заміну узгодженого за результатом проведеної процедури предмета закупівлі на інший предмет закупівлі.

Крім того, змінений предмет договору (автогідропідйомник TK-IV-AGP23 на шасі IVEKO DAILY) не відповідає поданій у складі пропозиції інформації ТОВ «Є» щодо ступеня локалізації виробництва в Україні запропонованого товару (інформація надана учасником відповідно до вимог підпункту першого пункту 6-1 Прикінцевих та перехідних положень Закону та на вимогу Додатка 2 до тендерної документації).

Так, у пропозиції ТОВ «Є» надана інформація щодо локалізації товару, який виробляється ТОВ «К» (Україна) та має ступінь локалізації 26,43 % за номером ID: c8cd206f4b9a4514b5e4cc9756f58519 на вебпорталі Уповноваженого органу з питань публічних закупівель, при тому, що виробником іншого товару «Автогідропідйомника TK-IV-AGP23 на шасі IVEKO DAILY» є ТОВ «Т».

Таким чином, внесення змін додатковою угодою від 24.07.2023 № 1 до договору призвело до зміни предмета закупівлі договору, що порушує вимоги пункту 19 Особливостей про заборону внесення змін до істотних умов договору про закупівлю, крім випадків, наведених у підпунктах 1–8 цього пункту Особливостей.

З огляду на це та інші встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявленого порушення шляхом припинення зобов’язань за договором, у тому числі із застосуванням відповідних наслідків недійсності/нікчемності договору.

Відсутність інформації щодо включення товару, запропонованого переможцем, до Переліку товарів з підтвердженим ступенем локалізації на офіційному вебсайті Мінекономіки та на вебпорталі Уповноваженого органу з питань закупівель

Моніторинг UA-M-2023-09-05-000032, оголошення UA-2023-08-01-007281-a 

Проведеним під час моніторингу аналізом Переліку товарів з підтвердженим ступенем локалізації на офіційному вебсайті Мінекономіки та на вебпорталі Уповноваженого органу з питань закупівель наявності інформації щодо включення до вказаного Переліку пропонованих учасником-переможцем ПП «А» та придбаних за результатами проведеної процедури закупівлі теплових насосів Viessmann Vistocal AWB-M-E-AC 101/A16 на час проведення процедури закупівлі за ID: UA-2023-08-01-007281-a та укладення договору не виявлено.

Отже, учасником-переможцем ПП «А» при поданні тендерної пропозиції не враховано норми пункту 6-1 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону щодо локалізації виробництва, чим не дотримано вимог частини 6 розділу ІІІ тендерної документації замовника.

Проте на порушення вимог підпункту 2 пункту 44 та, відповідно, пункту 3 Особливостей замовником не відхилено тендерну пропозицію ПП «А» (пропонований яким товар не відповідав вимогам пункту 6-1 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону щодо локалізації виробництва), а визначено його переможцем тендеру та укладено з ним договір на закупівлю двох теплових насосів Viessmann Vistocal AWB-M-E-AC 101/A16 на загальну суму 1 070 004,00 грн з ПДВ.

Замовником закупівлю вищевказаного товару здійснено з порушенням вимог пункту 3 Особливостей, а також підпункту 1 пункту 6-1 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону (відповідно до якого замовник здійснює закупівлю товарів, визначених підпунктом 2 цього пункту, виключно якщо їх ступінь локалізації виробництва дорівнює чи перевищує 15 відсотків у 2023 році).

З огляду на це та інші встановлені порушення законодавства у сфері закупівель Держаудитслужба зобов’язує вжити заходів щодо розірвання укладеного за результатами тендеру договору. 

Підсумуємо найголовніше:

  • У зв’язку зі внесеними змінами до Порядку підтвердження ступеня локалізації, якими, зокрема, додано пункт 13-1, замовники починаючи з 08.09.2023 враховують в умовах тендерної документації відповідну вимогу, яку можна сформулювати так:

    «Замовником вимагається наявність в учасника процедури закупівлі сертифіката відповідності системи управління якістю у виробництві вимогам ДСТУ ISO 9001:2015 або ДСТУ EN ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT), або національних стандартів, якими їх замінено, виданого акредитованим органом з оцінки відповідності.

    На підтвердження цієї вимоги Учасник процедури закупівлі подає у складі тендерної пропозиції копію сертифіката відповідності системи управління якістю у виробництві вимогам ДСТУ ISO 9001:2015 або ДСТУ EN ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT), або національних стандартів, якими їх замінено, виданого акредитованим органом з оцінки відповідності».
  • Пунктом 19 Особливостей передбачений вичерпний перелік випадків, за наявності яких замовник може змінювати істотні умови договору. Окрім того, що зміна предмета договору порушує норми Закону та Особливостей, це ще призводить до невідповідності наданої у складі тендерної пропозиції переможця інформації щодо ступеня локалізації виробництва запропонованого товару.
  • Пунктом 1 частини 6-1 розділу X Закону, зокрема, передбачено, що тимчасово, з 2022 року строком на 10 років, встановлюються такі особливості здійснення закупівель, якщо вартість предмета закупівлі дорівнює або перевищує 200 тисяч гривень: замовник здійснює закупівлю товарів, до яких застосовується локалізація згідно з підпунктом 2 цього пункту, виключно якщо їх ступінь локалізації виробництва дорівнює чи перевищує у 2023 році — 15 відсотків.

За нагоди можете завантажити готові приклади додатків до тендерної документації з врахуванням останніх змін в частині локалізації:

Повідомляємо, що на порталі є книга «Моніторинг закупівель за Особливостями № 1178» — збірник висновків моніторингу закупівель з практичними порадами та доцільними рекомендаціями за Особливостями.

Гід для новачків

Перші кроки до успішної участі в публічних закупівлях

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО