Редакція нашого журналу зверталася до Міністерства юстиції України (далі — Мін’юст) із запитом про надання роз’яснення щодо застосування антикорупційного законодавства. Питання полягало в тому, чи зобов’язані суб’єкти, визначені частиною 2 статті 62 Закону України «Про запобігання корупції» (далі — Закон про корупцію), затверджувати антикорупційну програму після набуття чинності даним нормативно-правовим актом, але до розробки типової антикорупційної програми юридичної особи Національним агентством з питань запобігання корупції.
Мін’юст розглянув наш лист та надіслав лист-відповідь від 10.06.2015 року № 14238-0-33-15/11 (далі — Лист Мін’юсту), який розміщено нижче.
Витяг з Листа Мін’юсту
Міністерство юстиції розглянуло лист журналу «Радник в сфері державних закупівель» від сьомого квітня № 07/5/1 щодо надання роз’яснення стосовно підготовки антикорупційної програми юридичної особи і в межах компетенції повідомляє про таке.
26 квітня 2015 року введено у дію Закон України «Про запобігання корупції» (далі — Закон), розділ десятий якого визначає механізм запобігання корупції у діяльності юридичних осіб.
Так відповідно до частини першої статті 61 Закону юридичні особи забезпечують розробку та вжиття заходів, які є необхідними та обґрунтованими для запобігання і протидії корупції у діяльності юридичної особи.
Згідно зі статтею 62 Закону одним із таких заходів є затвердження керівником після обговорення з працівниками юридичної особи антикорупційної програми — комплексу правил, стандартів і процедур щодо виявлення, протидії та запобігання корупції і діяльності юридичної особи.
При цьому вказана стаття не містить положень, відповідно до яких антикорупційна програма юридичної особи розробляється та затверджується на основі типової, розробленої Національним агентством з питань запобігання корупції.
Крім того, положення щодо обов’язковості дотримання антикорупційної програми включаються до трудових договорів, правил внутрішнього розпорядку юридичної особи, а також можуть включатися до договорів, які укладаються юридичною особою.
Вимоги до антикорупційної програми визначені у статті 63 Закону.
Коментар від редакції:
Отже, вищезазначене роз’яснення Мін’юсту щодо застосування антикорупційного законодавства тлумачить норму Закону про корупцію ідентично до позиції Мінекономрозвитку, висвітленої в його роз’ясненні від 30.04.2015 року, з яким ви можете ознайомитися в журналі «Радник в сфері державних закупівель» № 6 (45) за червень 2015 року на сторінках 30–33.
Тобто строк для підготовки антикорупційної програми для суб’єктів господарювання, що повинні в обов’язковому порядку її затвердити, не залежить від типової форми, яка на сьогодні ще не затверджена Національним агентством з питань запобігання корупції через те, що таке агентство фактично не розпочало функціонувати.
Також з інформацією щодо суб’єктів, які зобов’язані розробляти та затверджувати антикорупційну програму, та з тим, яка відповідальність настає за невиконання вимог антикорупційного законодавства, ви можете детально ознайомитися в журналі «Радник в сфері державних закупівель» № 5 (44) за травень 2015 року на сторінках 23–26.