На офіційному сайті Мінекономіки оприлюднено цікавий запит такого змісту: Доброго дня! На сьогодні централізована бухгалтерія управління освіти обслуговує певну кількість закладів дошкільної освіти, в т. ч. проводить для них закупівлі. Замовником виступає Управління освіти. Рішенням міської ради планується надати закладам дошкільної освіти фінансову автономію з 01 січня 2023, відповідно до цього, з 01.01.2023 року в штат даних закладів будуть введені посади бухгалтера (фахівця з закупівель) та заклади самостійно повинні проводити закупівлі товарів/робіт/послуг.
Як організувати закупівлі та забезпечити дані заклади необхідними товарами/послугами з 01.01.2023 року, оскільки проведення закупівель, зокрема відкритих торгів, займає повний проміжок часу, а заклади освіти повністю призупинити свою роботу на цей період не можуть?
Чи може управління освіти, як розпорядник бюджетних коштів вищого рівня, передбачивши у власному кошторисі видатки для закладів, які отримають фінансову автономію, оголосити закупівлі в листопаді-грудні 2022 року на увесь 2023 рік та забезпечувати дані заклади необхідними товарами/послугами увесь 2023 рік?
Відповідь представника Мінекономіки на запит 1014/2022: Шановний користувачу, повідомляємо, що відповідь на питання міститься в листах:
- від 15.09.2020 № 3304-04/56256-06 «Щодо делегування здійснення закупівель»,
- від 10.09.2020 № 3304-04/55366-06 «Щодо передумов здійснення закупівель»,
- від 21.05.2020 № 3304-04/32275-06 «Щодо визначення замовників»,
- від 03.09.2020 № 3304-054160-06 «Щодо планування закупівель»,
- від 10.04.2020 № 3304-04/24218-06 «Щодо організації закупівельної діяльності замовника»,
- від 20.10.2022 № 3323-04/70997-06 «Щодо особливостей здійснення публічних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування».
З огляду на викладене, замовник може наприкінці поточного року здійснювати закупівлі для забезпечення невідкладних потреб у товарах, роботах і послугах на початку наступного року. При цьому при передачі повноважень іншому суб’єкту слід враховувати період, необхідний для забезпечення його потреб, з огляду на час, необхідний для здійснення закупівель та/або проведення процедури закупівлі.
Коментар. Відповідно до абзацу 2 пункту 15 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Уряду від 12.10.2022 № 1178, за рішенням замовника його відокремлений підрозділ може здійснювати закупівлю самостійно для задоволення потреб такого підрозділу. У такому випадку предмет закупівлі визначається замовником окремо для відокремленого підрозділу. Інформація про потребу в закупівлі, що повинна бути здійснена відокремленим підрозділом, вноситься до річного плану замовника.
Тобто закупівлі відокремленого підрозділу (філії чи представництва) для цілей визначення виду закупівлі (відкриті торги з особливостями, електронний каталог чи прямий договір без використання ЕСЗ) з потребами інших відокремлених підрозділів чи замовника в цілому не «сумуються». Ще більше корисної інформації про планування закупівель кожен передплатник порталу «Радник» може прочитати в статті «Сім практичних питань про планування закупівель за Особливостями».
Форма відповідного рішення замовника про самостійне здійснення відокремленим підрозділом закупівель для потреб такого підрозділу визначається статутними документами, а також локальними актами самого замовника. Як правило, йдеться про наказ чи розпорядження.