Було б ідеально, якби нас просто залишили в спокої,
але раз не можна – нехай краще будуть санкції
П’ятий рік поспіль, як введені санкції проти Російської Федерації за анексію Криму та окупацію частини Донбасу. І звісно замовникам і учасникам сфери публічних закупівель необхідно враховувати санкційне законодавство при проведенні та участі в закупівлях.
Пряма норми в Законі про публічні закупівлі відсутня щодо обов’язку враховувати санкції, але розумний замовник знає, що якщо такі санкції не врахувати при складанні тендерної документації, тоді не буде можливості відхилити учасника, який знаходиться під санкціями та іншими обмеженнями.
У найбільш загальному значенні санкція — це негативний наслідок для особи, що порушує те чи інше правило, певне покарання, яке проявляється в різних формах обмеження чи позбавлення певних прав або благ.
На сьогодні діє, зокрема, наступний перелік санкційного законодавства:
- Закон України «Про санкції» від 14.08.2014 № 1644-VII;
- Рішення РНБО від 28 квітня 2017 року «Про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)» (введене в дію Указом Президента України від 15.05.2017 № 133/2017);
- Рішення РНБО від 2 травня 2018 року введено в дію Указом Президента України від 14.05.2018 №126/2018 «Про застосування та скасування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)»: затверджено нові санкції згідно додатків, а також продовжено попередні санкції, введені рішенням РНБО від 28.04.2017;
- Рішення РНБО від 21 червня 2018 року введено в дію Указом Президента України від 21.06.2018 №176/2018 «Про застосування та внесення змін до персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)»: додатки 1 та 2 до рішення РНБО від 28.04.2017 викладено у новій редакції, дію санкцій продовжено;
- Рішення РНБО від 19.03.2019 введене в дію Указом Президента України від 19.03.2019 № 82/2019 «Про застосування, скасування та внесення змін до персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)»;
- Закон України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» від 14.10.2014 р. № 1702-VІІ;
- Постанова КМУ від 07.11.2014 р. № 595 «Деякі питання фінансування бюджетних установ, здійснення соціальних виплат населенню та надання фінансової підтримки окремим підприємствам і організаціям Донецької та Луганської областей»;
- Постанова КМУ від 16.12.2015 р. № 1035 «Про обмеження поставок окремих товарів (робіт, послуг) з тимчасово окупованої території на іншу територію України та/або з іншої території України на тимчасово окуповану територію»;
- Постанова КМУ від З0 грудня 2015 р. № 1147 «Про заборону ввезення на митну територію України товарів, що походять з Російської Федерації» (діє до 31 грудня 2020 року (включно).
Однак українське законодавство разом з вищенаведеними санкціями називає ще чимало інших. Щоб не заплутатися в цих обмеженнях і жодного не забути, пропонуємо замовникам вимагати подання учасниками в складі їх тендерних пропозицій універсального гарантійного листа (заяви, довідки) про те, що учасник не перебуває під дією жодних обмежень, що перешкоджають укладенню та/або виконанню договору про закупівлю. Одним з варіантів конструкції такої вимоги може слугувати приклад, наведений нижче.
Приклад
У складі тендерної пропозиції учасник подає довідку довільної форми про те, що він не перебуває під дією спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів, передбачених Законом України «Про санкції», спеціальних санкцій за порушення законодавства про зовнішньоекономічну діяльність, раніше застосованих замовником відповідно до пункту 4 частини 1 статті 236 Господарського кодексу України оперативно-господарських санкцій, а також будь-яких інших обставин та заходів нормативного, адміністративного чи іншого характеру, що перешкоджають укладенню та/або виконанню договору про закупівлю.
А що говорить моніторинг про санкції?
За результатом аналізу питання відповідності тендерної документації вимогам Закону за номером оголошення UA-2019-07-03-002136-a встановлено, що п. 10 ч. 1 ст. 4 Закону України «Про санкції» від 14.08.2014 № 1644-VII (далі — Закон № 1644) передбачено, зокрема, такі види санкцій, як заборона здійснення державних закупівель товарів, робіт і послуг у юридичних осіб-резидентів іноземної держави державної форми власності та юридичних осіб, частка статутного капіталу яких знаходиться у власності іноземної держави, та заборону державних закупівель у інших суб’єктів господарювання, що здійснюють продаж товарів, робіт, послуг походженням з іноземної держави, до якої застосовано санкції згідно із цим Законом. Водночас частиною третьою статті 5 Закону № 1644 встановлено, що рішення щодо застосування, скасування та внесення змін до санкцій щодо окремих іноземних юридичних осіб, юридичних осіб, які знаходяться під контролем іноземної юридичної особи чи фізичної особи-нерезидента, іноземців, осіб без громадянства, а також суб’єктів, які здійснюють терористичну діяльність (персональні санкції), передбачених пунктами 1–21, 23–25 частини першої статті 4 цього Закону, приймає Рада національної безпеки та оборони України. Воно вступає в дію згідно з указом Президента України. Відповідне рішення набирає чинності з моменту видання указу Президента України і є обов’язковим для виконання. Разом з тим частина друга статті 6 Закону № 1644 передбачає, що закони та інші нормативно-правові акти України діють у частині, що не суперечить цьому Закону. Таким чином, при здійсненні закупівель відповідно до Закону замовникам необхідно зважати на вимоги Закону № 1644 та рішення Ради національної безпеки та оборони України. Отже статус моніторингу: порушення виявлено. Розгорнуто дане питання щодо моніторнгу розглянуто в журналі «Радник в сфері державних закупівель» № 8 (95) за серпень 2019 стор. 48 -49
Оскарження та санкції
Також рекомендую учасникам бути пильними при підготовці пропозицій та не забувати на вимогу замовника в складі пропозиції подавати актуальну інформацію про санкції щоб не потрапити в халепу, як на прикладі нижченаведеної скарги.
Рішення № 3483-р/пк-пз від 13.04.2018
Оголошення № UA-2018-02-20-000257-c
У складі Пропозиції учасника у файлі "7. Лист-гарантія щодо застосування санкцій.PDF" міститься лист гарантія від 01.03.2018 № 01.03/18-7 щодо застосування санкцій, в якому цей учасник зазначив, що в своїй діяльності дотримується норм чинного законодавства України та наводить перелік нормативних документів. Разом з цим, у зазначеному листі відсутня інформація щодо дотримання норм таких документів, як, зокрема, Рішення РНБО України від 28.04.2017, що є порушенням умов Документації в цій частині.
Зазначена інформація відсутня в інших документах учасника, тому вказане не може бути визнано формальною (несуттєвою) помилкою.
Враховуючи вищевикладене, Пропозиція учасника не відповідала умовам Документації в цій частині.
У новій редакції Закону про публічні закупівлі санкційне законодавство враховано наступним чином
В новому Законі передбачили обмеження для участі учасникам, а саме в пункті 11 статті 17 нового Закону передбачили, що Замовник приймає рішення про відмову учаснику в участі у процедурі закупівлі та зобов’язаний відхилити тендерну пропозицію учасника або відмовити в участі у переговорній процедурі закупівлі (крім випадків, зазначених у пунктах 2, 4, 5 частини другої статті 40 цього Закону) в разі, якщо: учасник процедури закупівлі є особою, до якої застосовано санкцію у виді заборони на здійснення у неї публічних закупівель товарів, робіт і послуг згідно із Законом України «Про санкції».
Багато цікавої та корисної цінної формації читайте в статтях: «Санкції та інші обмеження в публічних закупівлях» — випуск журналу № 8 (83) за серпень 2018 року, стор. 14–24; «Мінекономрозвитку оприлюднило листи щодо застосування санкцій» — випуск журналу № 10 (85) за жовтень 2018 року, стор. 43–45, випуск журналу № 5 (92) за травень 2019 стор. 43-44.