Одним із найбільш важливих питань сьогодні, коли більша частина замовників ще проводить закупівлі за Законом України «Про здійснення державних закупівель» (далі — Закон про держзакупівлі), але й водночас детально опрацьовує норми Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон про публічні закупівлі), є оприлюднення документів на веб-порталі Уповноваженого органу. Так, є доволі суттєвими зміни в системі проведення закупівель за Законом про публічні закупівлі. І порядок оприлюднення документів замовниками, мабуть, є найсуттєвішою з них.
Нагадаємо, що на сьогодні, згідно з наказом Мінекономрозвитку України № 473 від 18.03.2016 «Про визначення веб-порталу Уповноваженого органу з питань закупівель у складі електронної системи закупівель та забезпечення його функціонування», веб-порталом Уповноваженого органу з питань закупівель у складі електронної системи закупівель, визначеної пунктом 6 частини 1 статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII, визначено інформаційно-телекомунікаційну систему ProZorro за такою адресою в мережі Інтернет: www.prozorro.gov.ua.
Спробуємо порівняти порядок оприлюднення документів за обома законами. Також наголошуємо, що неоприлюднення або порушення порядку оприлюднення інформації про закупівлі відповідно до вимог законодавства може призвести до відміни процедури закупівлі та/або притягнення до відповідальності осіб відповідно до чинного законодавства України. Спочатку доцільно буде зупинитися на загальних документах, тобто таких, які є обов’язковими для оприлюднення під час проведення будь-якої з процедур, передбачених обома законами (табл. 1).
Таблиця 1
Оприлюднення ЗАГАЛЬНИХ ДОКУМЕНТІВ
Назва документа | Порядок оприлюднення згідно із Законом про держзакупівлі | Порядок оприлюднення згідно із Законом про публічні закупівлі | Коментар |
Річний план та зміни до нього | Оприлюднюються протягом п’яти робочих днів з дня* затвердження річного плану або змін до нього (ч. 1 ст. 4 Закону про держзакупівлі) | Оприлюднюються протягом п’яти днів з дня* їх затвердження (ч. 1 ст. 4 Закону про публічні закупівлі) | Обов’язком стало оприлюднення додатка та змін до додатка до річного плану закупівлі та зміна робочих днів на календарні дні |
Додаток до річного плану та зміни до нього | Оприлюднюються замовником на власному веб-сайті або за його відсутності на веб-сайті головного розпорядника бюджетних коштів щокварталу (наказ МЕРТУ від 15.09.2014 № 1106 «Про затвердження форм документів у сфері державних закупівель») | Оприлюднюються протягом п’яти днів з дня* їх затвердження (ч. 1 ст. 4 Закону про публічні закупівлі) | Обов’язком стало оприлюднення додатка та змін до додатка до річного плану закупівлі та зміна робочих днів на календарні дні |
Повідомлення про внесення змін до договору | Оприлюднюються у випадках, передбачених пунктами 1, 2, 4, 5 та 8 частини 5 статті 40 цього Закону — протягом трьох робочих днів з дня* внесення змін (ч. 1 ст. 10 Закону про держзакупівлі) | Оприлюднюються протягом трьох днів з дня* внесення змін (ч. 1 ст. 10 Закону про публічні закупівлі) | Тобто в новому Законі повідомлення про внесення змін до договору оприлюднюють за всіма підставами, передбаченими в ст. 36 Закону, та змінено робочі дні на календарні |
Звіт про виконання договору | Оприлюднюються протягом трьох робочих днів з дня* закінчення строку дії договору, виконання договору або його розірвання (ч. 1 ст. 10 Закону про держзакупівлі) | Оприлюднюється протягом трьох днів з дня* закінчення строку дії договору, виконання договору або його розірвання (ч. 1 ст. 10 Закону про публічні закупівлі) | Зміна робочих днів на календарні |
Як бачимо, порядок оприлюднення кожного із зазначених документів зазнав змін. Далі зупинимося детальніше на порівнянні порядку оприлюднення документів за кожною процедурою окремо, а саме за процедурою відкритих торгів (таблиця 2) та переговорною процедурою (таблиця 3).
Таблиця 2
Оприлюднення документів за процедурою «ВІДКРИТІ ТОРГИ»
Назва документа | Порядок оприлюднення згідно із Законом про держзакупівлі | Порядок оприлюднення згідно із Законом про публічні закупівлі | Коментар |
Оголошення про проведення процедури закупівлі | Оприлюднюються не пізніше як за 20 робочих днів до дня розкриття пропозицій конкурсних торгів, якщо для окремих процедур закупівлі не встановлено інший строк (ч. 1 ст. 10 Закону про держзакупівлі). У разі якщо оголошення про проведення процедури закупівлі оприлюднюється відповідно до положень частини 4 статті 10 Закону (для товарів і послуг — 133 тисячам євро; для робіт — 5150 тисячам євро), то строк для подання пропозицій конкурсних торгів не може бути меншим за 40 днів з дня його оприлюднення. У разі обґрунтованої нагальної потреби у закупівлі продукції харчової промисловості, лікарських засобів і виробів медичного призначення строк для подання пропозицій конкурсних торгів може бути скорочено до 10 робочих днів (ч. 3 ст. 21 Закону про держзакупівлі) | Оприлюднюються не пізніше ніж за 15 днів до дня розкриття тендерних пропозицій, якщо вартість закупівлі не перевищує межі, встановленої у частині 4 статті 10, та не пізніше 30 днів у разі перевищення таких меж (для товарів і послуг – 133 тисячам євро; для робіт – 5150 тисячам євро) (ч. 1 ст. 10 Закону про публічні закупівлі) | Відсутнє поняття скороченої процедури закупівлі та зменшено строк підготовки пропозицій для учасників |
Документація конкурсних торгів/тендерна документація | Оприлюднюються не пізніше як за 20 робочих днів до дня розкриття пропозицій конкурсних торгів, якщо для окремих процедур закупівлі не встановлено інший строк (ч. 1 ст. 10 Закону про держзакупівлі) | Оприлюднюються не пізніше ніж за 15 днів до дня розкриття тендерних пропозицій, якщо вартість закупівлі не перевищує межі, встановленої у частині 4 статті 10, та не пізніше 30 днів у разі перевищення таких меж (для товарів і послуг — 133 тисячам євро; для робіт —5150 тисячам євро) (ч. 1 ст. 10 Закону про публічні закупівлі) | Оприлюднюють одночасно з оголошенням про проведення процедури закупівлі та зменшено строк підготовки пропозицій для учасників |
Зміни до документації конкурсних торгів/тендерної документації | Оприлюднюються протягом одного робочого дня з дня* прийняття рішення про їх внесення (ч. 1 ст. 10 Закону про держзакупівлі) | Оприлюднюються протягом одного дня з дня* прийняття рішення про їх внесення (ч. 1 ст. 10 Закону про публічні закупівлі) | Змінено робочі дні на календарні |
Роз’яснення до документації конкурсних торгів/тендерної документації | Протягом одного робочого дня з дня* прийняття рішення про надання роз’яснень (ч. 1 ст. 10 Закону про держзакупівлі) | Оприлюднюються протягом одного дня з дня* прийняття рішення про надання роз’яснень (ч. 1 ст. 10 Закону про публічні закупівлі) | Змінено робочі дні на календарні |
Протокол розкриття пропозицій конкурсних торгів/тендерних пропозицій | Протягом трьох робочих днів з дня* розкриття пропозицій конкурсних торгів (ч. 1 ст. 10 Закону про держзакупівлі) | Протокол розкриття тендерних пропозицій формується та оприлюднюється електронною системою закупівлі автоматично в день розкриття пропозицій (ч. 3 ст. 27 Закону про публічні закупівлі) | Відпала необхідність в складанні та оприлюдненні протоколу розкриття тендерних пропозицій |
Протокол розгляду тендерних пропозицій | Законом про держзакупівлі не передбачено | Оприлюднюється протягом одного дня з дня* його затвердження (ч. 1 ст. 10 Закону про публічні закупівлі) | Встановлено обов’язкову вимогу щодо оприлюднення протоколу розгляду тендерних пропозицій |
Інформація про відхилення пропозиції конкурсних торгів/тендерної пропозиції | Протягом трьох робочих днів з дня* прийняття такого рішення (ч. 1 ст. 10 Закону про держзакупівлі) | Оприлюднюються протягом одного дня з дня* прийняття рішення про відхилення (ч. 1 ст. 10 Закону про публічні закупівлі) | Зменшено строк оприлюднення даної інформації та змінено робочі дні на календарні |
Повідомлення про акцепт пропозицій конкурсних торгів | Оприлюднюється протягом трьох робочих днів з дня* прийняття рішення про визначення переможця процедури закупівлі (ч. 1 ст. 10 Закону про держзакупівлі) | Законом про публічні закупівлі не передбачено | Відсутня форма повідомлення про акцепт пропозицій |
Повідомлення про намір укласти договір про закупівлю | Законом про держзакупівлі не передбачено | Оприлюднюється протягом одного дня з дня* прийняття рішення про визначення переможця процедури закупівлі (ч. 1 ст. 10 Закону про публічні закупівлі) | Замість повідомлення про акцепт створено нову форму повідомлення про намір укласти договір про закупівлю |
Протокол оцінки пропозицій конкурсних торгів | Оприлюднюється протягом трьох робочих днів з дня прийняття рішення про визначення переможця процедури закупівлі (ч. 1 ст. 10 Закону про держзакупівлі) | Законом про публічні закупівлі не передбачено | Відсутня форма протоколу оцінки |
Договір про закупівлю | Законом про держзакупівлі не передбачено | Договір про закупівлю оприлюднюється протягом двох днів з дня* його укладання (ч. 1 ст. 10 Закону про публічні закупівлі) | Встановлено нову вимогу щодо оприлюднення договору про закупівлю |
Оголошення про результати процедури закупівлі | Оприлюднюються не пізніше як через сім днів з дня* укладання (неукладання) договору про закупівлю або прийняття рішення про відміну торгів чи визнання їх такими, що не відбулись (ч. 1 ст. 10 Закону про держзакупівлі) | Законом про публічні закупівлі не передбачено | Відсутня форма оголошення про результати процедури закупівлі |
Звіт про результати проведення процедури закупівлі | Оприлюднюється не пізніше як через три дні з дня* його затвердження (ч. 1 ст. 10 Закону про держзакупівлі) | Автоматично формується електронною системою закупівель та оприлюднюється протягом одного дня після оприлюднення замовником договору про закупівлю на веб-порталі Уповноваженого органу (ч. 2 ст. 19 Закону про публічні закупівлі) | Відпала потреба в заповненні та оприлюдненні звіту про результати проведення процедури закупівлі |
Таблиця 3
Оприлюднення документів за процедурою «ПЕРЕГОВОРНА ПРОЦЕДУРА»
Назва документа | Порядок оприлюднення згідно із Законом про держзакупівлі | Порядок оприлюднення згідно із Законом про публічні закупівлі | Коментар |
Інформація про застосування переговорної процедури закупівлі | Оприлюднюються протягом трьох робочих днів з моменту прийняття рішення про застосування переговорної процедури закупівлі (ч. 1 ст. 39 Закону про держзакупівлі) | Законом про публічні закупівлі не передбачено | Відсутня форма інформації про застосування переговорної процедури закупівлі |
Обґрунтування застосування переговорної процедури закупівлі | Оприлюднюються одночасно з оголошенням про проведення процедури закупівлі (ч. 1 ст. 10 Закону про держзакупівлі) | Законом про публічні закупівлі не передбачено | Відсутня форма обґрунтування застосування переговорної процедури закупівлі |
Повідомлення про акцепт | Оприлюднюються протягом трьох робочих днів з дня* прийняття рішення про визначення переможця процедури закупівлі (ч. 1 ст. 10 Закону про держзакупівлі) | Законом про публічні закупівлі не передбачено | Відсутня форма повідомлення про акцепт |
Повідомлення про намір укласти договір | Законом про держзакупівлі не передбачено | Оприлюднюються протягом одного дня після прийняття рішення (ч. 3 ст. 1 Закону про публічні закупівлі) | Замість повідомлення про акцепт створено нову форму повідомлення про намір укласти договір про закупівлю |
Договір про закупівлю | Законом про держзакупівлі не передбачено | Оприлюднюються протягом двох днів з дня його укладання (ч. 1 ст. 10 Закону про публічні закупівлі) | Встановлено нову вимогу щодо оприлюднення договору про закупівлю |
Інформація про результати переговорної процедури закупівлі | Оприлюднюються протягом семи днів з дня укладання договору про закупівлю (ч. 1 ст. 32 Закону про держзакупівлі) | Законом про публічні закупівлі не передбачено | Відсутня форма інформації про результати переговорної процедури закупівлі |
Звіт про результати проведення переговорної процедури закупівлі | Оприлюднюються не пізніше як через три дні з дня його затвердження (ч. 1 ст. 10 Закону про держзакупівлі) | Автоматично формується електронною системою закупівель та оприлюднюється протягом одного дня після оприлюднення замовником договору про закупівлю на веб-порталі Уповноваженого органу (ч. 2 ст. 19 Закону про публічні закупівлі) | Відпала потреба в заповненні та оприлюдненні звіту про результати проведення переговорної процедури закупівлі |
Отже, як можна побачити з вищенаведеного аналізу порядку оприлюднення документів відповідно до вимог обох законів, суттєвих змін зазнала форма оприлюднення, адже деякі з документів система формує автоматично. Окрім того, змінено робочі дні на календарні, тобто звужено строки для оприлюднення, відповідно замовникам необхідно вже оперативніше приймати відповідні рішення. Також кількість самих документів до оприлюднення значно зменшилась, що полегшує роботу секретареві тендерного комітету або ж уповноваженій особі.
* Перебіг строку починається з наступного дня після відповідної календарної дати або настання події, з якою пов’язано його початок (ст. 253 Цивільного кодексу України).