Чи надавати Казначейству разом із договором документи про відсутність конкуренції з технічних причин?

Редакція
1543
22 Липня 2022
Чи надавати Казначейству разом із договором документи про відсутність конкуренції з технічних причин?
1543
22 Липня 2022

Питання передплатника порталу

  • У Постанові № 169, відповідно до нових змін від 29.06.2022,  є «виключення». Придбання товарів, робіт і послуг, вартість яких становить або перевищує 50 тисяч гривень, може здійснюватися без застосування порядку проведення спрощених закупівель та / або електронного каталогу в разі, зокрема, коли наявна відсутність конкуренції з технічних причин, яка повинна бути документально підтверджена замовником.
  1. Це документальне підтвердження потрібно надсилати в Казначейство, чи воно просто має бути?
  2. Якщо це орган з акредитації, то яке це має бути підтвердження, витяг із Закону?

Відповідь експерта

Зазначена норма встановлена за аналогією до пункту 2 частини 2 статті 40 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) щодо проведення переговорної процедури закупівлі та пункту 2 частини 7 статті 3 Закону щодо здійснення закупівлі без застосування спрощеної закупівлі.

Під документальним підтвердженням мається на увазі, що учасник повинен мати в наявності документи, що підтверджують наявність підстав для застосування виключення, передбаченого абзацом 11 підпункту 1 пункту 1 Постанови № 169.

Нормами Постанови № 169 чи інших нормативно-правових актів не передбачено обов’язку надавати такі документи органам Державної казначейської служби України (!).

Виходячи зі змісту листа Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України «Щодо переговорної процедури закупівлі» від 03.10.2020 № 3304-04/60124-06 (далі – Лист № 60124), переговорна процедура у зв’язку з відсутністю конкуренції з технічних причин, що є аналогом згаданого виключення, проводиться в разі, якщо роботи, товари чи послуги через будь-які обґрунтовані та підтверджені технічні причини, у тому числі встановлені законодавством, можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання за відсутності при цьому альтернативи.

Отже, для цілей застосування цього виключення відсутність конкуренції може бути:

  • об’єктивною, якщо йдеться про природні монополії (наприклад, розподіл електричної енергії, розподіл природного газу трубопроводами, транспортування теплової енергії тощо) чи інші монополістичні структури, зокрема технологічну (тобто лише один постачальник, який володіє унікальною технологією чи товаром-новинкою, буде монополістом, допоки на ринку не з’явиться товар-аналог) чи локальну (наприклад, пасажирських перевізників в Україні сотні, однак на території конкретного населеного пункту працює лише один) монополію;
  • умовною, якщо на ринку, що в цілому є конкурентним, конкретний предмет закупівлі в силу певних умов може бути поставлений тільки одним суб’єктом господарювання. Наприклад: у період дії гарантії на обладнання чи транспортний засіб у замовника виникла потреба в ремонті за негарантійним випадком, і звернення до будь-якого іншого виконавця, окрім авторизованого сервісного центру, призведе до припинення гарантії; замовнику потрібно провести технічне обслуговування майна, придбаного в лізинг / оренду за договором, умови якого визначають єдиний сервісний центр, який має здійснювати технічне обслуговування.

Законодавством у сфері публічних закупівель конкретно не визначено переліку документів, які можуть підтвердити відсутність конкуренції з технічних причин, тому замовник самостійно приймає рішення, що буде вважатись достатнім документальним підтвердженням для застосування такого винятку.

Також у Листі № 60124 зазначено, що замовник самостійно визначає документи, що підтверджують наявність умов застосування переговорної процедури закупівлі.

Природна монополія може бути підтверджена відомостями Зведеного переліку природних монополій, що розміщено у відкритому доступі на офіційному сайті Антимонопольного комітету.

Умовні ж монополії можуть бути підтверджені висновками та дослідженнями будь-якого суб’єкта, який згідно з законодавством, статутом (положенням) може здійснювати дослідження товарних ринків, наприклад:

Необхідні відомості щодо монопольного становища суб’єкта господарювання можуть також відображатися в ліцензійних, дозвільних та інших реєстрах / державних реєстрах чи переліках.

Детальніше щодо документального підтвердження факту відсутності конкуренції з технічних причин читайте в публікації «Чим та як підтвердити відсутність конкуренції з технічних причин?».

Для того щоб краще розібратись зі змінами від 29.06.2022, завантажте для використання у роботі такі документи:

  1. Таблиця. Різновиди спрощеної закупівлі;
  2. Порівняльна таблиця закупівель з використанням електронного каталогу за Законом № 922 та Постановою № 169.

Більше важливої інформації про закупівлі під час війни  читайте на порталі RADNUK.COM.UA у розділі  «Воєнний стан».

Воєнний стан

Публікації, що розкривають специфіку закупівель під час воєнного стану

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО