Чи завантажувати договір з додатками чи додатковими угодами разом зі звітом за Постановою № 169?

Олег Підгірський
2477
22 Червня 2022
Чи завантажувати договір з додатками чи додатковими угодами разом зі звітом за Постановою № 169?
2477
22 Червня 2022

З огляду на положення постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 169 «Деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану» за результатами здійснення закупівель вартістю понад 50 тис. грн, станом на 09.06.2022, в електронній системі закупівель замовник / державний замовник повинен оприлюднити звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, договір про закупівлю та всі додатки до нього не пізніше ніж через 20 днів з дня припинення чи скасування воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях. 

У цій статті розмежуємо два визначення: «додатки до договору», «додаткові угоди до договору», щоб зрозуміти роль кожного такого поняття в публічних закупівлях та вирішити, чи все-таки необхідно оприлюднювати замовнику договір з додатками чи додатковими угодами.

Додаток до договору 

Додаток — те, що додається, служить доповненням до чого-небудь (Словник української мови: в 11 томах. — Том 2, 1971. — Стор. 343).

Іншими словами, додаток до договору — це документ, який містить доповнення, уточнення, додаткові роз’яснення, пояснення умов договору, перелік конкретних товарів, послуг тощо. Наявність такого додатка(ів) повинна передбачатись умовами самого договору (див. Рис. 1).

Рис. 1

Додатками до договору можуть бути, наприклад:

  • специфікація — у договорах на закупівлю товарів (див. Рис. 2);
  • калькуляція — у договорах на закупівлю послуг;
  • кошторисна документація — у договорах на закупівлю робіт.
Рис. 2

Також обов’язкова чи можлива наявність додатка до договору може випливати з положень нормативно-правових актів, якими можуть визначатися типові форми договорів або норми, які встановлюють зміст таких договорів. Наведемо приклади.

Приклад

1)        Правилами роздрібного ринку електричної енергії, затвердженими постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 14.03.2018 № 312, встановлено примірні договори, які за своїми умовами визначають додатки до них. Так, примірний договір про постачання електричної енергії споживачу включає додатки до нього: заяву-приєднання, комерційну пропозицію і графік погашення заборгованості.

2)        Статтею 844 Цивільного кодексу України визначено, якщо робота виконується відповідно до кошторису, складеного підрядником, кошторис набирає чинності та стає частиною договору підряду з моменту підтвердження його замовником. Тобто такий кошторис, як частина договору, є додатком до нього.

3)        Відповідно до частини 2 статті 1108 ЦКУ ліцензія на використання об’єкта права інтелектуальної власності може бути оформлена як окремий документ або бути складовою частиною ліцензійного договору. Тобто за даним типом договорів ліцензія може бути додатком до ліцензійного договору.

Чинним законодавством чи звичаями можуть встановлюватися й інші приклади типових додатків до договору. У кожному окремому випадку потрібно виходити з форми, змісту, предмета договору. Також у цьому вам допоможе стаття «Типові та примірні договори в публічних закупівлях: обов’язкові чи рекомендовані?» та «Орієнтовний перелік типових договорів, які використовують у сфері публічних закупівель».

Підсумуємо: додаток до договору — це документ, який уточнює або більш детально розкриває зміст договірних умов основного змісту договору. Він може формуватись на етапі укладання договору. Після підписання сторонами договору формування додатків є недоцільним.

Додаток до договору не може містити положень, які змінюють умови договору чи договору про закупівлю у розумінні Закону України «Про публічні закупівлі». У разі потреби внесення змін та доповнень до договору / договору про закупівлю, які впливатимуть на зміст зобов’язань сторін, сторони мають укладати додаткову угоду. 

Додаткова угода до договору

Додаткова угода — правочин, що вносить зміни до вже існуючого (підписаного сторонами) договору. Статтями 651–653 Цивільного та 188 Господарського кодексів України (далі — ЦКУ та ГКУ) визначено підстави та правові наслідки внесення змін до договору.

Згідно зі статтею 654 ЦКУ зміна або розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.

Договір як вид правочину, відповідно до норми статті 208 ЦКУ, укладається в письмовій формі.

Зважаючи на зміст цих норм, якщо інше не передбачено умовами договору чи положеннями чинного законодавства України, зміни до договору повинні бути викладені документально в письмовій формі. Таким документом і є додаткова угода. При цьому визначення саме як словосполучення «Додаткова угода» ні нормами ЦКУ, ні нормами ГКУ не передбачене. Це формулювання випливає зі звичаєвого права, тобто сталих відносин між контрагентами, яке, так би мовити, базується на додаткових домовленостях між ними, що оформляється документом під назвою «Додаткова угода».

Тобто додаткова угода — це окремий документ, яким вносяться зміни до укладеного договору, який після підписання сторонами стає його невід’ємною частиною. Такі зміни можуть вноситись як до основного змісту договору, так і до його додатків, виходячи з положень (умов) укладеного сторонами договору та законодавства в цілому. Детально про порядок внесення змін до договорів у публічних закупівлях читайте в статті «На яких умовах можна вносити зміни до договорів про закупівлю та договорів під час воєнного стану».

Загальний висновок: хоча і додаток до договору, і додаткова угода є частиною договору, проте це різні договірні документи, які мають відмінне один від одного функціональне призначення. Станом на 09.06.2022 за Постановою № 169 встановлено обов’язок опублікувати разом із звітом саме додаток до договору.

Утім, Мінекономіки вже ініціювало зміни до Постанови № 169, зокрема пропонується встановити обов’язок оприлюднення не тільки звіту про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, договору про закупівлю, а також всіх додатків та змін до нього після його укладення, але не пізніше ніж через 70 днів з дня припинення чи скасування воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях.

Повний текст запропонованих змін читайте у статті «Мінекономіки ініціює зміни до Постанови № 169 та Порядку використання електронного каталогу: перегляньте, що пропонується».

При здійсненні закупівель товару за Постановою № 169 користуйтесь прикладом договору про закупівлю товару за Постановою № 169, що розміщений на порталі RADNUK.COM.UA.

Читайте також публікації:

Воєнний стан

Публікації, що розкривають специфіку закупівель під час воєнного стану

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО