Постановою Кабінету Міністрів України від 12.04.2022 № 437 «Про внесення змін до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 р. № 169» (набрала чинності 14.04.2022 Урядовий кур`єр №86) додали певні корективи в роботу закупівельників в умовах воєнного стану. Розглянемо їх, щоб нічого не упустити (див. Таблицю).
Повний текст постанови № 169 з усіма змінами й доповненнями доступний за посиланням.
Окремої уваги вартує новий абзац, що з’явився у підпункті 3 пункту 1 постанови Кабміну від 28.02.2022 № 169, а саме:
«Договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного та Господарського кодексів України. Сторони договору про закупівлю, що укладається відповідно до абзацу першого підпункту 1 пункту 1 цієї постанови, можуть встановити, що умови такого договору застосовуються до відносин, що виникли між сторонами до набрання чинності цією постановою виключно у разі, якщо на момент набрання чинності цією постановою у замовника за закупівлею предмета закупівлі, передбаченого договором про закупівлю, були наявні умови для застосування переговорної процедури закупівлі, визначені пунктами 2, 4, 5 частини другої статті 40 Закону України “Про публічні закупівлі”, або наявні умови для не застосування порядку проведення спрощених закупівель, визначені пунктами 2, 4, 5 частини сьомої статті 3 Закону України “Про публічні закупівлі”.»/
Як бачимо, Кабмін офіційно легалізував для замовників можливість юридично оформити придбання товарів, робіт чи послуг, спожитих до набрання чинності Постановою № 169, тобто до 28.02.2022 (наприклад, газ та/або електрична енергія, отримані від постачальників “останньої надії” у січні — лютому поточного року без оформлення письмового договору про закупівлю). Однак у новому абзаці підпункту 3 пункту 1 Постанови № 169 мова йде не про будь-які спожиті/поставлені предмети закупівлі, а лише про ті, що були отримані в умовах відсутності конкуренції, тобто у замовника, залежно від вартості спожитих/отриманих благ, були наявні умови:
1) АБО для застосування переговорної процедури закупівлі, визначені пунктами 2, 4, 5 частини другої статті 40 Закону України “Про публічні закупівлі”,
2) АБО для незастосування порядку проведення спрощених закупівель, визначені пунктами 2, 4, 5 частини сьомої статті 3 Закону України “Про публічні закупівлі”(так звані мініаналоги переговорної процедури, детальніше про які ви можете прочитати у статтях Анастасії Матвійчук «Допороги без спрощених закупівель: загальні правила та особливі підстави» та «Допороги без спрощених закупівель: міні-аналоги переговорної процедури»).
Пункти 2, 4, 5 частини другої статті 40 Закону України “Про публічні закупівлі” та пункти 2, 4, 5 частини сьомої статті 3 Закону України “Про публічні закупівлі” називають нам такі підстави відповідно для проведення переговорної процедури закупівлі чи укладення договору без застосування порядку проведення спрощених закупівель:
- якщо роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання за наявності одного з таких випадків: предмет закупівлі полягає у створенні або придбанні витвору мистецтва або художнього виконання; укладення договору про закупівлю з переможцем архітектурного або мистецького конкурсу; відсутність конкуренції з технічних причин, яка має бути документально підтверджена замовником; існує необхідність захисту прав інтелектуальної власності; укладення договору з постачальником “останньої надії” на постачання електричної енергії або природного газу.
До речі, зовсім нещодавно на порталі Радник вийшла стаття «Урегульовуємо оплату ПОН за попередні періоди», у якій розглянуто саме такий варіант вирішення питання оплати за споживання електричної енергії у постачальника “останньої надії”, приміром, за січень – лютий 2022: укласти прямий договір за Правилами № 169, поширивши його дію на раніше встановлені між сторонами відносини на підставі статті 631 Цивільного кодексу України. Останні зміни до Постанови № 169 довели слушність висловлених Радником рекомендацій.
Детальніше про підтвердження відсутності конкуренції з технічних причин читайте у статті Анастасії Матвійчук «Чим та як підтвердити відсутність конкуренції з технічних причин?».
2. якщо після укладення договору про закупівлю у замовника виникла необхідність у постачанні додаткового обсягу товару у того самого постачальника, якщо в разі зміни постачальника замовник був би вимушений придбати товар з іншими технічними характеристиками, що призвело б до виникнення несумісності, пов’язаної з експлуатацією і технічним обслуговуванням. Закупівля додаткового обсягу товару у того самого постачальника здійснюється протягом трьох років після укладення договору про закупівлю, якщо загальна вартість такого постачання не перевищує 50 відсотків ціни договору про закупівлю;
3. якщо після укладення договору про закупівлю у замовника виникла необхідність у закупівлі додаткових аналогічних робіт чи послуг у того самого учасника. Можливість і умови таких додаткових робіт чи послуг можуть бути передбачені в основному договорі про закупівлю, який укладений за результатами проведення тендеру. Закупівля додаткових аналогічних робіт чи послуг у того самого учасника здійснюється протягом трьох років після укладення договору про закупівлю, якщо загальна вартість таких робіт чи послуг не перевищує 50 відсотків ціни основного договору про закупівлю, укладеного за результатами проведення тендеру.
Цікаво, що розглянуте доповнення до Постанови № 169 не стосується класичних допорогових договорів, тобто таких, ціна яких не перевищує 50 тис. грн. Не слід, однак вважати, що у разі, якщо до набрання чинності Постановою № 169 замовник спожив якогось товару/роботи/послуги на суму до 50 тис. грн, то у нього, так би мовити, зв’язані руки. Зовсім ні! У такому випадку для надання договору зворотної дії у часі сторонам договору (незалежно від його предмета) слід напряму посилатися на статтю 631 Цивільного кодексу України, згідно з якою сторони можуть встановити, що умови договору застосовуються до відносин між ними, які виникли до його укладення. Інакше кажучи: допорогові договори у доповненнях до підпункту 3 пункту 3 Постанови № 169 окремо не згадували, бо їх сторони можуть скористатися вже існуючим у законодавстві механізмом надання договору зворотної дії у часі.
Окрім цього читайте на порталі RADNUK.COM.UA: