Згідно з частиною 1 статті 4 Закону України «Про здійснення державних закупівель» № 1197-VII (далі — Закон № 1197-VII), закупівля здійснюється відповідно до річного плану. Отже, одним з найперших та найголовніших етапів проведення процедури закупівлі є підготовка та оприлюднення річного плану закупівель. Очевидно, що, готуючи новий Закон «Про здійснення державних закупівель» № 1197-VII, такий важливий момент, як планування закупівель, законотворці не оминули та внесли певні зміни в порядок оприлюднення даного документа, що одразу викликало масу запитань у членів комітету з конкурсних торгів.
Уже на етапі оформлення річного плану закупівель комітетові з конкурсних торгів треба «поламати голову», оскільки нової форми, за якою необхідно оформлювати річний план закупівель, Уповноваженим органом наразі не затверджено. Та ясність вносить лист інформативного характеру Міністерства економічного розвитку і торгівлі України, в якому чітко зазначено, що при заповненні інформації про проведення таких процедур, як відкриті торги, двоступеневі торги, попередня кваліфікація учасників, запит цінових пропозицій, слід використовувати форми документів, затверджені наказом Мінекономіки «Про затвердження форм документів у сфері державних закупівель» від 26.02.2010 № 922. Окрім того, пунктом 2 Прикінцевих положень Закону передбачено, що до приведення законодавства України у відповідність із цим Законом закони та інші нормативно-правові акти застосовуються в частині, що не суперечить цьому Закону. На підставі вищезазначеного комітет з конкурсних торгів може сміливо користуватися формою річного плану, що діяла до набрання чинності новим Законом. Детальніше про те, як складати та оприлюднювати річний план, читайте в журналах «Радник в сфері державних закупівель» № 3 за грудень 2011 року на сторінках 20–21, стосовно монополістів — у № 8 (11) за серпень 2012 року на сторінках 32–33 та в № 11 (14) за листопад 2012 року на сторінках 16–17.
Основні зміни Закону України «Про здійснення державних закупівель» № 1197-VII щодо річного плану закупівель стосуються саме оприлюднення даного документа на веб-порталі Уповноваженого органу (tender.me.gov.ua).
Статтею 4 Закону визначено, що річний план, зміни до нього надсилаються до органів, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, або обслуговуючого банку за місцем обслуговування замовника протягом п’яти робочих днів з дня їх затвердження та обов’язково безоплатно оприлюднюються на веб-порталі Уповноваженого органу з питань закупівель (далі — веб-портал Уповноваженого органу) протягом п’яти робочих днів з дня затвердження річного плану або змін до нього. Річний план та зміни до нього також оприлюднюються замовником на власному веб-сайті або за його відсутності на веб-сайті головного розпорядника бюджетних коштів.
Також у вищезгаданому листі інформативного характеру зазначено, що замовники не зобов’язані надсилати річний план закупівель та зміни до нього до Уповноваженого органу.
Тобто якщо відповідно до Закону № 2289-VI комітетові з конкурсних торгів необхідно було надсилати річний план закупівель та зміни до нього Державній казначейській службі України, Уповноваженому органові (тобто Міністерству економічного розвитку і торгівлі України), оприлюднити шляхом розміщення на власному веб-сайті або за його відсутності на веб-сайті головного розпорядника бюджетних коштів, то, керуючись нормами Закону №1197-VII, протягом п’яти робочих днів з дня затвердження річного плану та змін до нього комітетові з конкурсних торгів необхідно надіслати їх лише в органи, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, або в обслуговуючий банк за місцем обслуговування замовника.
Незмінним залишилось оприлюднення річного плану закупівель та змін до нього на власному веб-сайті або за його відсутності на веб-сайті головного розпорядника бюджетних коштів протягом п’яти робочих днів з дня затвердження даних документів.
Одним з нововведень є оприлюднення річного плану закупівель та змін до річного плану закупівель на веб-порталі Уповноваженого органу (tender.me.gov.ua) протягом п’яти робочих днів з дня їх затвердження. І саме тут виникає складність, оскільки, зважаючи на технічні можливості веб-порталу, зміни до річного плану закупівель можуть бути «прив’язані» лише до оприлюдненого річного плану закупівель.
Проте більшість замовників затверджували річний план на початку поточного року, а деякі замовники навіть наприкінці минулого року. При цьому, керуючись нормами Закону № 2289-VI, оприлюднення річного плану закупівель та змін до нього на веб-порталі Уповноваженого органу (tender.me.gov.ua) було не обов’язкове, тож багато хто із замовників не оприлюднював вищезазначені документи на веб-порталі, що не є порушенням законодавства.
У зв’язку із цим наразі ДП «Зовнішторгвидав України» приймає для оприлюднення на веб-порталі зміни до річного плану разом з річним планом, не зважаючи на дату їх затвердження. Таке рішення було прийнято на підставі повідомлення Мінекономрозвитку України з огляду на те, що в таких випадках на дату затвердження річних планів діяв Закон про держзакупівлі № 2289-VI. А згідно зі статтею 58 Конституції України, Закон не має зворотної дії в часі, а тому оприлюднення річного плану з більш ранньою датою його затвердження не буде визнано порушенням при перевірці процедури закупівлі контролюючими органами.
Проаналізувавши всі зміни, що стосуються оприлюднення річного плану закупівель та змін до річного плану закупівель, можна сказати, що, з одного боку, законотворці полегшили життя членам комітету з конкурсних торгів, відмінивши необхідність надсилати річний план та зміни до нього Уповноваженому органові, а з іншої боку — зробили складнішим, оскільки з’явилась обов’язкова необхідність оприлюднювати вищезазначені документи на веб-порталі Уповноваженого органу. Але можна сказати точно, що, затвердивши такі зміни, народні обранці виконали свою найголовнішу місію — зробили тендерні закупівлі набагато прозорішими.