Теплова енергія: послуга чи товар?

Редакція
901
2 Грудня 2013
Теплова енергія: послуга чи товар?
901
2 Грудня 2013

Законом Україні № 2289-VI «Про здійснення державних закупівель» встановлено, що закупівля централізованого постачання теплової енергії (теплопостачання) повинна здійснюватися з особливостями, визначеними окремими законами.

До прийняття цих законів закупівля теплової енергії не випадає з-під дії Закону, замовники обирають для закупівлі послуг теплопостачання процедуру в одного учасника, з використанням однієї з підстав, визначених частиною другою статті 39 Закону про держзакупівлі.

Одним з найбільш болючих питань теплопостачання є питання, що ж таке теплова енергія (код 35.30.1 –— пара та гаряча вода; постачання пари та гарячої води) для замовника — товар або послуга, а також, де межа, на якій товар трансформується в послугу або навпаки. І хоча практично завжди галузеві фахівці доходили висновку, що теплова енергія є особливим видом товару, на практиці реалізувати такий підхід у договірних відносинах, особливо щодо процедури закупівель за державні кошти, дуже тяжко. Відбувається це передусім через відсутністьєдиного підходу до визначення предмета закупівлі в законодавчих та підзаконно-нормативних правових актах.

Розглянемо нижче законодавство й проаналізуємо кожен підхід, як визначається  теплова енергія (код 35.30.1 — пара та гаряча вода; постачання пари та гарячої води) для замовника — товар або послуга.

Закон України № 2633-IV «Про теплопостачання»

УЗаконі України № 2633-IV «Про теплопостачання» законодавецьвизначає, що теплова енергіятоварна продукція, що виробляється на об’єктах сфери теплопостачання для опалення, підігріву питної води інших господарських і технологічних потреб споживачів, призначена для купівлі-продажу.

І в визначенні «товарна продукція» даного законодавчого акта міститься не вид предмета закупівлі, а, скоріше, дана характеристика економічної категорії товару, як продукт праці або певне благо, що здатне задовольняти певні потреби і призначене для купівлі та продажу.

Економічна література

В економічній літературі країн з розвиненим ринком поняття «товар» має кілька визначень. Відомі американські економісти Г. С. Слоуен і А. Дж. Цюрчер у «Словнику економіки», виданому 1970 p., трактують його так:

«Commodity (товар) — будь-який предмет комерції або торгівлі». Цей термін використовують замість терміна «goods» в однині, оскільки термін «good» має інше суспільне значення (по-перше, благо, користь; по-друге, у множині — товари, вироби; по-третє, вантаж, багаж). Крім того, цей термін має інше спеціалізоване значення в економіці, коли вживається як «economic good».

Economic good (економічний товар) — усе зовнішнє щодо людини, що має властивості корисності, може бути присвоєним і є відносно дефіцитним. Цей термін уживають на противагу терміну «free good». Економічні товари можуть бути матеріальними або нематеріальними.

Отже, послуги вчителя або юриста цілком логічно розглядаються як економічний товар, як і книги, які вони використовують. Таке визначення є більш об’ємним, ніж термін wealth (багатство), оскільки останнє автори зазначеного словника обмежують матеріальними економічними товарами.

З визначення товару можна зробити висновок, що він має дві властивості:

  1. здатність задовольняти певну потребу людини;
  2. придатність для обміну на інші товари або його купівлю-продаж.

Податковий кодекс України № 2755-VI

Звертаючись до Податкового кодексу України № 2755-VI, бачимо, що законодавець відніс теплову енергію до товару.

Згідно з п. 14.1.191 Податкового кодексу України, «..постачання товарів — будь-яка передача права на розпоряджання товарами як власника, у тому числі продаж, обмін чи дарування такого товару, а також постачання товарів за рішенням суду.

З метою застосування терміна «Постачання товарів» електрична та теплова енергія, газ, пара, вода, повітря, охолоджене чи кондиційоване, вважаються товаром».

Закон України «Про здійснення державних закупівель» № 2289-VI

Згідно з п. 24 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про здійснення державних закупівель» № 2289-VI, предмет закупівлі — товари, роботи чи послуги, які закуповуються замовником у межах єдиної процедури закупівлі, на участь в якій учасниками подаються пропозиції конкурсних торгів (кваліфікаційні, цінові пропозиції) або пропозиції на переговорах (у разі застосування процедури закупівлі в одного учасника), або заявки (у разі застосування процедури електронного реверсивного аукціону). Предмет закупівлі визначається замовником у порядку, встановленому Уповноваженим органом.

У пп. 2.5. Порядку визначення предмета закупівлі зазначено, що в разі якщо при здійсненні замовником закупівлі товарів передбачається також  закупівля послуги (послуг), пов’язаної (-их) з поставкою товару (зокрема послуги з транспортування, установки, монтажу, наладки, інсталяції програмного забезпечення, навчання персоналу тощо), предметом закупівлі в такому разі є товари за умови, що вартість такої послуги (таких послуг) не перевищує вартості самих товарів.

У пп. 23, 30 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про здійснення державних закупівель» № 2289-VI дається визначення послуг і товарів:

23) послуги — будь-який предмет закупівлі (крім товарів і робіт), включаючи транспортні послуги, освоєння технологій, наукові дослідження, науково-дослідні або дослідно-конструкторські розробки, медичне та побутове обслуговування, лізинг, найм (оренду), а також фінансові та консультаційні послуги, поточний ремонт;

{ Пункт 23 частини першої статті 1 в редакції Закону № 3681-VI ( 3681-17 ) від 08.07.2011 }

30) товари  — продукція, об’єкти будь-якого виду та призначення, у тому числі сировина, вироби, устаткування, технології, предмети у твердому, рідкому і газоподібному стані, а також послуги, пов’язані з поставкою товарів, якщо вартість таких послуг не перевищує вартості самих товарів.

Велика Радянська Енциклопедіядаєвизначення пари. «Пара, назва газоподібного стану речовин в умовах, коли газова фаза може знаходитися в рівновазі з рідкою (твердою) фазою тієї ж речовини. З точки зору термодинаміки фазових перетворень терміни «пар» і «газ» еквівалентні».

Таким чином, згідно із Законом України «Про здійснення державних закупівель» № 2289-VI, пара та гаряча вода — це товар.

Типовий Закон ЮНСІТРАЛ про закупівлю товарів (робіт) і послуг

У типовому Законі ЮНСІТРАЛ про закупівлю товарів (робіт) і послуг Комісії Організації Об’єднаних Націй щодо права міжнародної торгівлі у статті 2 термін товари означає — «предмети будь-якого виду й описи, у тому числі сировина, вироби, устаткування і предмети у твердому, рідкому або газоподібному стані, а також електричну енергію, а також послуги, які супроводжуються постачанням товарів, якщо вартість таких супутніх послуг не перевищує вартості самих товарів(держава, що приймає даний Закон, може включити додаткові категорії товарів)».

Державний класифікатор продукції та послуг 016:2010

У Державному класифікаторі продукції та послуг 016:2010, за яким, згідно з Порядком визначення предмета закупівлі, визначається замовником предмет закупівлі товарів і послуг, теплова енергія міститься в секції D, розділі 35 «Енергія електрична, газ, пара та кондиційоване повітря» за показником п’ятого знака (класифікаційне угруповання «категорія») 35.30.1 — Пара та гаряча вода; постачання пари та гарячої води, у класі 35.30 — послуги щодо постачання пари та гарячої води.

Таким чином, ДК 016:2010 відносить теплову енергію до послуг.

Ведення Державного класифікатора продукції та послуг 016:2010 здійснювало Державне підприємство «Науково-дослідний інститут метрології вимірювальних і управляючих систем» Держспоживстандарту України (ДП НДІ «Система»).

Працівники відділу стандартизації Науково-дослідного інституту, котрі здійснювали розробку державного класифікатора продукції та послуг запевнили, що ДК 016:2010 гармонізовано зі Statistical classification of Products by Activity (CPA) (Статистичною класифікацією продукції та послуг за видами діяльності) редакції 2008 року до рівня підкатегорій, а також з PRODucts of the European COMmunity (PRODCOM) (Переліком промислової продукції Європейського Союзу) редакції 2008 року на рівні позицій та пов’язано з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (далі — УКТЗЕД), що відображено через посилання на відповідні коди УКТЗЕД.

Підводячи підсумок вищенаведеної інформації, хочеться ще раз відзначити, що в цьому питанні  багато плутанини. Тому замовники витрачають час, псують нерви. Тому й виникають суперечливі ситуації у правовідносинах замовників з учасниками при проведенні процедури закупівлі, а також із суб’єктами владних повноважень — місцевими органами виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів при реєстрації договорів.

Список літератури

  1. Податковий кодекс України: Кодекс України від 02.12.2010 № 2755-VI, станом на 13.11.2013.
  2. Про здійснення державних закупівель: Закон України від 01.06.2010 № 2289-VI, станом на 04.07.2013.
  3. Про теплопостачання: Закон України від 02.06.2005 № 2633-IV, станом на 18.11.2012.
  4. Державний класифікатор продукції та послуг 016:2010.

На жаль, досліджуючи законодавчі акти, визначитися з правильністю класифікації теплової енергії як товарів чи послуг дуже важко, кожен нормативний акт несе в собі свою, відмінну від інших актів, інформацію. З метою отримання єдиного результату редакція журналу направила лист з приводу  роз’яснення до компетентних органів. Після отримання відповіді від них дана інформація буде надрукована в наступних номерах журналу.

№ 12 (27) за грудень

Публікації, що вийшли друком у паперовій версії журналу «Радник в сфері державних закупівель» в грудні 2013 року

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО