Допорогові закупівлі: чотири головні зміни (відтепер їх регулює нова інструкція)

Редакція
1637
29 Квітня 2019
Допорогові закупівлі: чотири головні зміни (відтепер їх регулює нова інструкція)
1637
29 Квітня 2019

Мабуть, усім відомо, що донедавна допорогові електронні закупівлі регламентував наказ № 35 «Про затвердження Порядку здійснення допорогових закупівель» (далі – Наказ № 35), затверджений ДП «Зовнішторгвидав України» від 13 квітня 2016 року (зі змінами). Однак 19 березня 2019 року стало відомо, що Наказ № 35 офіційно втратив свою чинність. На зміну 35-му наказові прийшов новий розпорядчий документ —  наказ № 10 «”Про затвердження Інструкції про порядок використання електронної системи закупівель у разі здійснення закупівель, вартість яких є меншою за вартість, що встановлена в абзацах другому і третьому частини першої статті 2 Закону України “Про публічні закупівлі”»зі змінами відповідно до наказу № 11 від 20 березня 2019 року (далі — Наказ № 10).

Чому два накази (№ 10 та 11)

Тепер постає питання, яке хвилює багатьох: що ж змінилося? Проаналізувавши вже новий наказ, на самому початку стало зрозуміло, що змінилися строки, а саме строки приймання пропозицій, які замовник вимушений відвести для учасників. У «старому» наказі строк на подання пропозицій учасника мав становити не менше ніж два робочих дні, за умови, що очікувана вартість закупівлі перевищує 50 тисяч гривень. У Наказі № 10 цей термін було збільшено до трьох робочих днів.

Це нововведення, звісно, збентежило багатьох користувачів, але, як стало відомо вже згодом, у Наказі № 10 було допущено описку саме щодо тривалості періоду подання пропозицій від учасника, про що і йдеться в наказі ДП «Прозорро» № 11 від 20 березня 2019 року «Про внесення змін до Інструкції про порядок використання електронної системи закупівель у разі здійснення закупівель, вартість яких є меншою за вартість, що встановлена в абзацах 2 та 3 частини 1 статті 2 ЗУ «Про публічні закупівлі».

Саме наказом № 11 термін подання пропозицій учасників було повернуто до «старої» редакції, а саме: тривалість періоду подання пропозицій має становити не менше одного робочого дня, якщо очікувана вартість закупівлі становить від 3 000 гривень до 50 000 гривень, та не менше двох робочих днів, якщо очікувана вартість закупівлі перевищує 50 000 гривень. Якщо порівнювати обидва накази (№ 35 і 10), то можна помітити, що деякі норми та принципи з Наказу № 35 так і не увійшли до нової редакції Наказу № 10.

Зміна № 1

У Наказі № 35 були прописані принципи, яких замовник повинен дотримуватися під час здійснення закупівель:

  • добросовісна конкуренція серед учасників;
  • максимальна економія та ефективність;
  • відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель;
  • недискримінація учасників;
  • об’єктивна та неупереджена оцінка пропозицій;
  • запобігання корупційним діям і зловживанням.

Зміна № 2

У розділі щодо усунення порушень Наказ № 35 давав можливість замовникові скасувати своє рішення щодо дискваліфікації учасника. Для проведення повторної оцінки достатньо було факту подання вимоги, після чого замовник міг скасувати своє рішення щодо відповідного учасника.

Якщо з першим пунктом усе зрозуміло (що навіть якщо про принципи здійснення закупівель у Наказі № 10 не пишуть, то замовник їх усе одно дотримується), то як же бути з повторною оцінкою? Чи зможе наразі замовник, як і раніше, повернути учасника на розгляд та скасувати своє рішення щодо дискваліфікації? Наразі даний функціонал на електронних майданчиках у системі ProZorro доступний. Також, як повідомляють представники майданчиків, офіційного рішення щодо технічного закриття даного функціоналу станом на 26.03.2019 немає. Отже, можемо припустити, що така технічна можливість і надалі існуватиме, просто про неї не згадують автори Наказу № 10.

Зміна № 3

І ось останній, на мою думку, найважливіший пункт, який не увійшов до нової редакції Наказу № 10, що стосується виключних підстав для дискваліфікації, якими раніше були:

  • пропозиція учасника, який запропонував найменшу ціну, не відповідає умовам закупівлі;
  • учасник, який запропонував найменшу ціну, відмовився від підписання договору.

Однак у новому Наказі № 10 термін «переможець» вжито в такому значенні: «Переможець — учасник, пропозиція якого відповідає всім умовам та вимогам до предмета закупівлі, визначеним Замовником, визнана найбільш економічно вигідною і якого замовник визначив переможцем». Тому можемо зробити висновок, що якщо пропозиція учасника не відповідає всім умовам та вимогам до предмета закупівлі, визначеним замовником, то пропозицію такого учасника необхідно відхилити.

Зміна № 4

Замість дискваліфікації в Наказі № 10 вжито поняття «відхилення».

Проаналізувавши положення Наказу № 10, можемо дійти висновку, що суть порядку здійснення допорогових закупівель залишається незмінною, змінився лише спосіб викладення положень, що регулюють дане питання. Порядок позбавили імперативних правил, які доволі тривалий час хвилювали замовників. Інструкція, затверджена Наказом № 10, спрямована на те, аби донести до користувачів алгоритм, як поводитиме себе електронна система та як її використовувати під час використання допорогової електронної закупівлі.

Журнали

Публікації, що вийшли друком у паперовій версії журналу «Радник в сфері державних закупівель» (з посиланням на номер журналу)

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО