Тринадцяті зміни до Особливостей: у чому полягають, яких замовників та товарів торкнуться?

Олена Жадан
4054
17 Липня 2023
Тринадцяті зміни до Особливостей: у чому полягають, яких замовників та товарів торкнуться?
4054
17 Липня 2023

Під час воєнного періоду постійно уточнюються та змінюються Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості), залежно від змін фінансово-економічного стану країни, напрямів бюджетної політики тощо. Нещодавно, а саме 11.07.2023, набули чинності за підрахунком тринадцяті зміни до цих Особливостей, внесені постановою КМУ від 07.07.2023 № 686 (далі — Постанова № 686).

З огляду на те, що зазначені зміни стосуються лише окремих замовників, у цьому матеріалі розглянемо:

  • для яких закладів та предметів закупівлі відтепер понижено вартісний поріг застосування електронного каталогу;
  • у яких випадках замовнику слід застосовувати відкриті торги одразу після невдалої закупівлі через електронний каталог; 
  • основні поради для замовників щодо порядку здійснення закупівель лікарських засобів та медичних виробів з урахуванням змін до Особливостей.

Раніше нашими колегами було підготовлено порівняльну таблицю змісту окремих пунктів Особливостей до та після змін, з якою ви можете ознайомитися в матеріалі «11.07.2023 набули чинності тринадцяті зміни до Особливостей: запроваджено обов’язковість використання Прозорро Маркет». Розберемося детально в усіх нюансах внесених змін.

Постановою № 686 визначено доповнити Особливості пунктом 111 такого змісту:

«111. У разі коли замовники, які є закладами охорони здоров’я або структурними підрозділами з питань охорони здоров’я обласних та Київської міської державних (військових) адміністрацій, здійснюють закупівлі лікарських засобів та медичних виробів за переліком згідно з додатком, вартість яких становить або перевищує 50 тис. грн, такі закупівлі здійснюються з використанням електронного каталогу відповідно до Порядку № 822, з урахуванням положень, визначених цими особливостями».

Які саме замовники повинні звернути увагу на останні зміни до Особливостей?

У пункті 111 Особливостей зазначається, що ця норма стосується закладів охорони здоров’я або структурних підрозділів з питань охорони здоров’я обласних та Київської міської державних (військових) адміністрацій. Тут сполучник «або» підкреслює виключення зазначених категорій замовників з усіх, тобто вказує на те, що серед усіх замовників такими, хто повинен дотримуватися норми цього пункту, є заклади охорони здоров’я, а також структурні підрозділи з питань охорони здоров’я обласних та Київської міської державних (військових) адміністрацій. Це означає, що до замовників, які повинні дотримуватися пункту 111 Особливостей, належать і заклади охорони здоров’я, і структурні підрозділи з питань охорони здоров’я обласних та Київської міської державних (військових) адміністрацій. Отже, якщо замовник належить або до перших, або до других, то слід виконувати норму 111 Особливостей. Далі визначимо, які замовники можуть належати до тієї або іншої категорії.

Законом України «Основи законодавства України про охорону здоров’я» визначається, що закладом охорони здоров’я є юридична особа будь-якої форми власності та організаційно-правової форми або її відокремлений підрозділ, що забезпечує медичне обслуговування населення на основі відповідної ліцензії та професійної діяльності медичних (фармацевтичних) працівників і фахівців з реабілітації. Статтею 16 цього ж Закону встановлено, що за формою власності заклади охорони здоров’я можуть утворюватися та функціонувати як державні, комунальні, приватні чи засновані на змішаній формі. При цьому свою діяльність такі заклади провадять на підставі статуту (положення), що затверджується власником закладу (уповноваженим ним органом).

У статуті (положенні) визначається, до якої категорії (сфери) діяльності належить замовник. Наприклад, у розділі «Загальні положення» статуту закладу визначено: «Комунальне некомерційне підприємство „Запорізька обласна клінічна лікарня“ Запорізької обласної ради є закладом охорони здоров’я – комунальним унітарним некомерційним підприємством, яке надає послуги вторинної/спеціалізованої (третинної/високоспеціалізованої) медичної допомоги…».

Отже, належність замовника до закладів, установ тощо певної сфери діяльності, зокрема охорони здоров’я, має бути визначена в його установчих документах.

Основний Перелік закладів охорони здоров’я затверджено наказом Міністерства охорони здоров’я України 28.10.2002 № 385 (зі змінами № 1064 від 20.06.2022).

З метою регулювання процесу виконання державних функцій нормативними документами затверджуються окремі переліки закладів охорони здоров’я, які, наприклад:

Крім закладів охорони здоров’я положень пункту 111 Особливостей повинні дотримуватись ще й структурні підрозділи з питань охорони здоров’я обласних та Київської міської державних (військових) адміністрацій. Тобто це поширюється, тільки якщо такі підрозділи належать до державних (військових) адміністрацій обласного рівня або Київської міської державних (військових) адміністрацій. Про відповідні державні (військові) адміністрації районного рівня тут не йдеться, а це означає, що на структурні підрозділи з питань охорони здоров’я, що утворені в адміністраціях районного підпорядкування, дія пункту111 Особливостей не поширюється.

Наведемо приклад:

  • Департамент охорони здоров’я, який утворюється обласною державною (військовою) адміністрацією та входить до її складу (це зазначено у Положенні департаменту), повинен дотримуватись вимог пункту 111 Особливостей;
  • Управління охорони здоров’я, що є структурним підрозділом районної державної (військової) адміністрації, не застосовує пункт 111 Особливостей.

Отже, вимог пункту 111 Особливостей повинні дотримуватись заклади охорони здоров’я, які є окремими юридичними особами, а також структурні підрозділи з питань охорони здоров’я, що утворені в обласних та Київській міській державних (військових) адміністраціях.

Які закупівлі та починаючи з якої вартості можна здійснювати через е-каталог?

Для того щоб визначити, у разі здійснення яких саме закупівель замовники повинні дотримуватись вимог пункту 111 Особливостей, затверджено перелік лікарських засобів та медичних виробів у вигляді додатка до Особливостей. Тільки в разі закупівлі товарів із цього переліку (за умови що вартість становить або перевищує 50 тис. грн) заклади охорони здоров’я, а також структурні підрозділи з питань охорони здоров’я, що утворені в обласних та Київській міській державних (військових) адміністраціях повинні користуватися електронним каталогом (далі — е-каталог).

Також слід звернути увагу, що з 15.06.2023 набув чинності наказ Міністерства економіки України від 24.05.2023 № 4139 «Про затвердження національного класифікатора НК 024:2023 та скасування національного класифікатора НК 024:2019», який необхідно врахувати при плануванні своїх закупівель замовникам, що здійснюють придбання медичних виробів. Детальніше про це читайте у статтях «Закупівля медичних виробів: зазначаємо інформацію в полях правильно» та «З 15.06.2023 нові правила визначення предмета закупівель медичних виробів!».

Тепер згадаємо основні вимоги та правила застосування е-каталогу. Порядок формування та використання е-каталогу затверджено постановою КМУ від 14.09.2020 № 822 (далі — Порядок № 822), а умови, коли замовникам його потрібно застосовувати, на період дії воєнного стану регулюються нормами Особливостей.

На сьогодні замовники через свої кабінети на електронних майданчиках можуть користуватися е-каталогом Prozorro Market.

Що стосується виду закупівлі, яку замовник вибирає в разі застосування е-каталогу, то відповідно до Порядку № 822, якщо вартість товару дорівнює або перевищує 50 тис. грн, відбір постачальника проводиться шляхом запиту ціни пропозицій постачальників (далі — ЗЦП).

Оскільки пункт 111 Особливостей вимагає застосовувати е-каталог, якщо вартість товару дорівнює або перевищує 50 тис. грн, замовники, визначені у цьому пункті, повинні застосовувати саме ЗЦП.

Для наочності ознайомтеся з таблицею щодо видів закупівлі залежно від вартісних меж:

Таблиця

Замовник

Вартісні межі

Вид закупівлі

заклади охорони здоров’я за Переліком

від 0,01 грн до 50 тис. грн

  • спрощена закупівля за наказом ДП «Прозорро» № 25 

або

  • «пряма» закупівля без використання електронної системи, 

або

  • електронний каталог

структурні підрозділи з питань охорони здоров’я обласних та Київської міської державних (військових) адміністрацій за Переліком

заклади охорони здоров’я за Переліком

від 50 тис. грн

  • електронний каталог шляхом проведення ЗЦП.

Якщо закупівля шляхом проведення ЗЦП не відбулася, то є два варіанти:

  1. проводити відкриті торги відповідно до Особливостей, не збільшуючи при цьому очікувану вартість закупівлі, або
  2. повторно застосовувати ЗЦП.

структурні підрозділи з питань охорони здоров’я обласних та Київської міської державних (військових) адміністрацій за Переліком

Інші замовники, як і раніше, для закупівлі товарів зобов’язані застосовувати відкриті торги або е-каталог (шляхом проведення ЗЦП), тільки якщо вартість товару дорівнює або перевищує 100 тис. грн.

Приклад. Застосування е-каталогу для закупівлі лікарських засобів

Припустімо, закладу охорони здоров’я необхідно купити лікарські засоби на суму 85 тис. грн. З огляду на те, що очікувана вартість перевищує 50 тис. грн, замовнику необхідно звернутися до переліку лікарських засобів, визначених в додатку до Особливостей. Якщо ж потрібний вид лікарського засобу є в додатку, то необхідно здійснити закупівлю через е-каталог шляхом ЗЦП.

Для застосування е-каталогу, наприклад на майданчику Zakupki.prom.ua, необхідно вибрати пункт меню Prozorro Market — Каталог та в полі для пошуку ввести назву або код ДК 021:2015 потрібного товару. Система відобразить результати знайденого товару (Рисунок).

Рисунок

Якщо ж навести мишкою на конкретний товар, з’явиться кнопка «Почати створення ЗЦП», скориставшись якою, замовник може розпочати створення ЗЦП.

Що робити, якщо закупівля через е-каталог шляхом ЗЦП не відбулася?

Відповідно до пункту 56 Порядку № 822 ЗЦП формується у разі, коли у профілі товару розміщено дві або більше пропозиції товару від постачальників.

Під час здійснення закупівель може статися так, що вона не відбудеться. На цей випадок новим пунктом 111, зокрема абзацом другим, передбачено, що, якщо закупівля з використанням електронного каталогу шляхом ЗЦП постачальників не відбулася, замовник повинен застосувати відкриті торги у порядку, визначеному Особливостями, не збільшуючи при цьому очікувану вартість закупівлі, або повторно шляхом ЗЦП постачальників в електронному каталозі відповідно до Порядку № 822, з урахуванням Особливостей. Це стосується тих ситуацій, коли закупівля лікарських засобів та медичних матеріалів здійснюється закладами, визначеними абзацом першим пункту 111 Особливостей.

Отже, керуючись пунктом 111 Особливостей, замовнику, що належить до закладу охорони здоров’я або структурного підрозділу з питань охорони здоров’я обласної або Київської міської державних (військових) адміністрацій, у разі закупівлі лікарських засобів або медичних матеріалів слід діяти так:

  • якщо сума закупівлі менше 50 тис. грн — можна укласти прямий договір без застосування електронної системи закупівель;
  • якщо сума закупівлі дорівнює або перевищує 50 тис. грн — застосовувати е-каталог шляхом проведення ЗЦП;
  • якщо закупівля шляхом проведення ЗЦП не відбулася, є два варіанти:
  1. проводити відкриті торги відповідно до Особливостей, не збільшуючи при цьому очікувану вартість закупівлі, або
  2. повторно застосовувати ЗЦП.

Отже, замовники, які планують здійснити закупівлю по пункту 111 Особливостей, якщо сума перевищує 50 тис. грн, спочатку зобов’язані застосувати ЗЦП, а потім, у разі невдалої закупівлі, — відкриті торги, а не навпаки. Якщо ж сума очікуваної вартості закупівлі перевищує 100 тис. грн, то всі замовники повинні керуватися нормами пункту 10 Особливостей.

І наостанок слід зазначити, що, відповідно до пункту 2 Постанови  № 686, закупівлі лікарських засобів та медичних виробів, що розпочаті до набрання чинності цією постановою, завершуються в порядку, що діяв до набрання нею чинності. Тобто замовникам можна не хвилюватися та завершувати раніше розпочаті закупівлі без врахування останніх змін до Особливостей.

Висновок

Отже, для закладів охорони здоров’я, визначених у пункті 111 Особливостей, у разі закупівлі лікарських засобів та медичних матеріалів починаючи з 50 тис. грн введено обов’язок застосовувати е-каталог, зокрема шляхом проведення ЗЦП. Вимог пункту 111 Особливостей повинні дотримуватись як заклади охорони здоров’я, так і структурні підрозділи з питань охорони здоров’я, що утворені в обласних та Київській міській державних (військових) адміністраціях. Для інших замовників в частині обов’язкового застосування е-каталогу нічого не змінилося — залишився вартісний поріг від 100 тис. грн. Замовники, визначені пунктом 111 Особливостей, що розпочали свої закупівлі до 11.07.2023, можуть завершувати їх згідно з нормами Особливостей, які діяли до цієї дати.

Нагадаємо,  що правові документи, що розкривають специфіку медичних закупівель,  можна знайти у «Правовій базі»:

Успіхів у здійсненні закупівель та читайте на порталі RADNUK.COM.UA статті:

Воєнний стан

Публікації, що розкривають специфіку закупівель під час воєнного стану

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО