Огляд листа Мінекономіки від 12.09.2022 щодо інформування про зміни в законодавстві

Катерина Плашенко
2619
13 Вересня 2022
Огляд листа Мінекономіки від 12.09.2022 щодо інформування про зміни в законодавстві
2619
13 Вересня 2022

Міністерство економіки України у зв’язку з набранням чинності 10.09.2022 Законом про внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі» та інших законів України щодо здійснення оборонних та публічних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану № 2526 від 16.08.2022 (далі — Закон № 2526-ІХ) листом № 3323-04/64632-06 проінформувало про зміни у законодавстві, зокрема, Мінекономіки повідомило, що:

«…Згідно Закону № 2526-ІХ розділ X “Прикінцеві та перехідні положення” Закону доповнено пунктом 3-7, яким установлено, що на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз.

Інформуємо, що наразі розробляється проект постанови Кабінету Міністрів України, якою будуть встановлюватись особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування.

Водночас зазначаємо, що постанова Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 169 “Деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану” (зі змінами)(далі — Постанова№ 169), наразі є чинною…».

Коментар. Таким чином, на виконання приписів Закону № 2526-ІХ розробляється проєкт постанови Кабінету Міністрів України, якою будуть встановлюватись особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, при цьому Постанова № 169 на сьогодні є чинною.

Зазначене щодо майбутніх змін у закупівельному світі підтвердила й заступниця Міністра економіки в інтерв’ю:

Також Мінекономіки зазначило:

«…У свою чергу, статтею 58 Конституції України встановлено, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом’якшують або скасовують відповідальність особи. Відповідно до рішення Конституційного Суду України від 09.02.1999 № 1-рп/99 надання зворотної дії в часі нормативно-правовим актам може бути передбачено шляхом прямої вказівки про це в законі або в іншому нормативно-правовому акті.

У зв’язку з цим, до визначення Кабінетом Міністрів України особливостей здійснення закупівель товарів, робіт і послуг на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування згідно зі змінами відповідно до Закону № 2526-ІХ, закупівлі, розпочаті згідно із Законом або чинними нормативно-правовими актами Кабінету Міністрів України, якими охоплюються питання закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану, завершуються відповідно до порядку, встановленого Законом або такими нормативно-правовими актами відповідно.

Водночас звертаємо увагу замовників, що згідно Закону № 2526-ІХ договори про закупівлю, державні контракти (договори), укладені до набрання чинності цим Законом, діють до їх повного виконання відповідно до умов, на яких вони були укладені, або до їх припинення (розірвання)…».

Коментар. З вищезазначеного вбачається, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі та, зважаючи, що про надання зворотної дії в часі у відповідних законах / нормативно-правових актах не йдеться, закупівлі, які розпочаті згідно із Законом України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) або Постановою № 169, але до визначення Кабінетом Міністрів України особливостей здійснення закупівель товарів, робіт і послуг на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування згідно зі змінами відповідно до Закону № 2526, завершуються у порядку, передбаченому Законом або Постановою № 169 відповідно.

Так само, якщо договори / договори про закупівлю / державні контракти були укладені до набрання чинності  Законом № 2526-ІХ, то вони діють до повного їх виконання / розірвання / припинення відповідно до умов, на яких вони були укладені.

З боку редакції зауважимо, що закупівлі за Постановою № 169, враховуючи всі законодавчі зміни, наразі варто здійснювати саме ті, які пов’язані з виконанням повноважень замовником та / або вжиттям ним необхідних заходів під час дії особливого правового режиму воєнного стану, або коли є нагальна необхідність здійснення закупівель.

А закупівлі, здійснення яких не потребує використання особливих механізмів закупівель, нерозривно пов’язаних із введенням воєнного стану, або нетермінові (приміром, планові на 2023 рік, як електрична енергія на наступний бюджетний рік) — проводити за Законом про закупівлі або, якщо є час, почекати на нову постанову, яку готує Мінекономіки.

Універсального рішення поки немає, чекаємо на нову постанову! Рекомендуємо замовнику перед здійсненням закупівлі чітко розуміти потребу, яку ви наразі задовольняєте та згідно з яким нормативно-правовим актом. Варто зауважити, що адміністративне стягнення на уповноважену особу за статтею 164-14 КУпАП за здійснення процедур закупівель згідно з Законом не передбачене. Під час прийняття рішення щодо способу проведення закупівлі спробуйте спрогнозувати всі можливі ризики в майбутньому у зв’язку з прийнятим рішенням.

Більше порад — у статті «Відповіді на п’ять найгарячіших запитань щодо внесення змін до Закону про закупівлі від 10.09.2022».

При цьому Мінекономіки підкреслило:

«…Крім цього, пунктом 3-8 розділу X “Прикінцеві та перехідні положення” Закону установлено, що на період дії правового режиму воєнного стану в Україні в разі здійснення замовником закупівлі без використання електронної системи закупівель, за умови що вартість закупівлі дорівнює або перевищує 50 тисяч гривень, замовник оприлюднює в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, не пізніше ніж через 10 робочих днів з дня укладення такого договору. Замовники можуть не публікувати інформацію про своє місцезнаходження та/або місцезнаходження постачальників (виконавців робіт та надавачів послуг), та/або місце поставки товарів, виконання робіт чи надання послуг, якщо поширення такої інформації несе ризики для безпеки замовника та/або постачальників (виконавців робіт та надавачів послуг).

Таким чином, після набрання чинності Законом № 2526-ІХ, у разі здійснення замовником закупівель згідно вимог чинного законодавства без використання електронної системи закупівель за умови що вартість закупівлі дорівнює або перевищує 50 тисяч гривень, замовник оприлюднює в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель не пізніше ніж через 10 робочих днів з дня укладення такого договору.

Водночас, оскільки адміністратором електронної системи закупівель згідно з наказом Мінекономіки від 07.04.2020 № 648 є державне підприємство “ПРОЗОРРО” (далі – ДП “ПРОЗОРРО”), з питань технічної реалізації слід звертатися до ДП “ПРОЗОРРО”…».

Коментар. Таким чином, після набрання чинності Законом № 2526-ІХ (з 10.09.2022), у разі здійснення замовником закупівель згідно з вимогами чинного законодавства (у т. ч. згідно з Постановою № 169) без використання електронної системи закупівель, за умови що вартість закупівлі дорівнює або перевищує 50 тисяч гривень, замовник оприлюднює в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, не пізніше ніж через 10 робочих днів з дня укладення такого договору.

Мінекономіки також зауважує, що узагальнена відповідь Уповноваженого органу щодо особливостей здійснення закупівель товарів, робіт і послуг буде підготовлена та розміщена на інформаційному ресурсі після визначення Кабінетом Міністрів України особливостей здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування.

Висновки

  1. На виконання приписів Закону № 2526-ІХ станом на дату написання цього матеріалу розробляється проєкт постанови Кабінету Міністрів України, якою будуть встановлюватись особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, при цьому Постанова № 169 станом на дату написання цього матеріалу є чинною.
  2. Закупівлі, які розпочаті згідно із Законом або за Постановою № 169, але до визначення Кабінетом Міністрів України особливостей здійснення закупівель товарів, робіт і послуг на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування згідно зі змінами відповідно до Закону № 2526, завершуються у порядку, передбаченому Законом або Постановою № 169 відповідно. Так само, якщо договори / договори про закупівлю / державні контракти були укладені до набрання чинності Законом № 2526-ІХ, то вони діють до повного їх виконання / розірвання / припинення відповідно до умов, на яких вони були укладені.
  3. З 10.09.2022 у разі здійснення замовником закупівель згідно з вимогами чинного законодавства (у т. ч. згідно з Постановою № 169) без використання електронної системи закупівель, за умови що вартість закупівлі дорівнює або перевищує 50 тисяч гривень, замовник оприлюднює в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, не пізніше ніж через 10 робочих днів з дня укладення такого договору.

За нагоди використовуйте Таблицю. Орієнтовний перелік типових договорів, які використовують у сфері публічних закупівель.

 Як завжди, повний текст рекомендаційного листа вже розміщено на порталі RADNUK.COM.UA в розділі «Правова база» — «Листи Мінекономіки».

Воєнний стан

Публікації, що розкривають специфіку закупівель під час воєнного стану

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО