Продовжуємо розбиратися з особливостями проведення публічних закупівель. Під час закупівлі робіт замовники зіштовхуються з безліччю специфічних питань, тому фахівці порталу Радник з’ясували відповіді на основні з них. Враховуємо зміни до законодавства, нові вимоги та, відповідно, знаходимо нові можливості. Працюємо для вас і для успішних закупівель. Тож до вашої уваги добірка найцікавіших статей за тиждень:
- Якщо потрібно закупити ПКД, капітальний ремонт, технічний нагляд, авторський нагляд, які включені до однієї ПКД, а вартісні межі по кожному виду робіт значно різняться, виникає питання, як визначати спосіб закупівлі. Перелічені послуги, які включаються до кошторисної вартості робіт, є роботами у розумінні Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) виключно у тому разі, якщо їхня вартість менша за самі будівельні роботи. Наприклад, авторський і технічний нагляд є супровідними будівельним роботам послугами, що включаються до кошторисної вартості робіт для цілей визначення загальної вартості будівництва, однак здебільшого не є дороговартісними відносно таких будівельних робіт. У статті «Супровідні роботам послуги та розробка проектно-кошторисної документації: який вид закупівлі вибрати? Як закупити?» розглянули, як правильно визначити предмет закупівлі та на які вимоги законодавства орієнтуватися, щоб окремо закупити вищеперераховані предмети закупівлі.
- Аргументи, які можуть бути вирішальними у питанні, навіщо оголошувати торги без аукціону: ризики перебоїв електропостачання, безпекова ситуація (аукціон під час тривоги тощо) за місцезнаходженням замовника чи потенційних контрагентів, ефективність закупівель без аукціону. Як обґрунтувати рішення провести торги без аукціону та які можливі порушення та яка відповідальність у разі прийняття такого рішення, описали в статті «Торги без аукціону: як обґрунтувати та нащо воно треба?».
- Оновлена редакція пункту 23 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою КМУ від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості), визначає, що органи ДАСУ здійснюють моніторинг закупівель без застосування електронної системи закупівель. Станом на 05.06.2023 працівники органів ДАСУ ще не проводили моніторингів указаних закупівель, оскільки таких моніторингів закупівель без використання електронної системи закупівель у системі Прозорро немає. Нагадаємо: стаття 8 Закону передбачає, що моніторинг процедури закупівлі здійснюється протягом проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та його дії. Тобто до оприлюднення замовником звіту про виконання договору (не слід плутати зі звітом про договір про закупівлю). У статті «Нова редакція Особливостей через призму проведення моніторингу закупівель» розглянули, які саме закупівлі можуть підпадати під моніторинг, зокрема, чи залежить це від дати проведення.
- Будь-який договір на поставку електричної енергії споживачу включає в себе вартість тарифу на передачу електричної енергії, що затверджується відповідними постановами НКРЕКП. Тобто такий тариф є регульованим. Перегляд такого тарифу у складі ціни електричної енергії передбачений підпунктом 7 пункту 19 Особливостей. Для того щоб з’ясувати, у яких випадках можна змінювати ціну та відповідно до яких вимог, рекомендуємо ознайомитися зі статтею «Зміна ціни в договорах про закупівлю електричної енергії за правилами воєнного стану».
- Чинне законодавство України, на жаль, містить певну суперечність або неоднозначність щодо визначення технічного та авторського нагляду послугами чи роботами. Якщо звернутися до положень Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» від 17.02.2011 № 3038-VI, а саме статті 22 (3), то проведення авторського та технічного нагляду відноситься і до робіт, і до послуг. Згідно з положеннями законодавства, якщо авторський чи технічний нагляд здійснюється в межах проведення поточного ремонту, то їх слід відносити до послуг. У статті «Технічний та авторський нагляд — це роботи чи послуги в розумінні Закону України „Про публічні закупівлі“?» докладно розглянули, як правильно визначати предмет закупівлі авторського і технічного нагляду.
Нагадуємо, що передплатники порталу мають можливість завантажити зразки документів, зокрема рекомендуємо зразок протоколу відхилення учасника за неналежне обґрунтування аномально низької ціни тендерної пропозиції.