Наявність антикорупційної програми чи уповноваженого з реалізації антикорупційної програми: вимагати чи ні?

Катерина Плашенко
2404
31 Серпня 2023
Наявність антикорупційної програми чи уповноваженого з реалізації антикорупційної програми: вимагати чи ні?
2404
31 Серпня 2023

Як відомо, пунктом 10 частини 1 статті 17 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) передбачено, що замовник приймає рішення про відмову учаснику в участі у процедурі закупівлі та зобов’язаний відхилити тендерну пропозицію учасника або відмовити в участі у переговорній процедурі закупівлі (крім випадків, зазначених у пунктах 2, 4, 5 частини другої статті 40 цього Закону) в разі, якщо юридична особа, яка є учасником процедури закупівлі (крім нерезидентів), не має антикорупційної програми чи уповноваженого з реалізації антикорупційної програми.

Водночас на момент написання цієї статті, як визначено пунктом 3 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості та Постанова № 1178 відповідно), замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей. Так, норма про вимогу підтвердження наявності антикорупційної програми чи уповноваженого з реалізації антикорупційної програми згідно з пунктом 10 частини 1 статті 17 Закону перефразована у підпункті 10 пункту 47 Особливостей.

У зв’язку з чим у замовників нерідко виникає питання, вимагати від учасників/переможця надання антикорупційної програми або наявності уповноваженого з реалізації антикорупційної програми під час проведення відкритих торгів за Особливостями чи ні?

Відповідно до підпункту 10 пункту 47 Особливостей замовник може відхилити тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли юридична особа, яка є учасником процедури закупівлі (крім нерезидентів), не має антикорупційної програми чи уповноваженого з реалізації антикорупційної програми, якщо вартість закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) або робіт дорівнює чи перевищує 20 млн гривень (у тому числі за лотом).

При цьому замовник не вимагає від учасника процедури закупівлі під час подання тендерної пропозиції в електронній системі закупівель будь-яких документів, що підтверджують відсутність підстав, визначених у пункті 47 (крім абзацу чотирнадцятого цього пункту), крім самостійного декларування відсутності таких підстав учасником процедури закупівлі відповідно до абзацу шістнадцятого цього пункту.

Так само надання антикорупційної програми не передбачено і для переможця, адже  пункт 47 Особливостей передбачає, зокрема, що переможець процедури закупівлі у строк, що не перевищує чотири дні з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, повинен надати замовнику шляхом оприлюднення в електронній системі закупівель документи, що підтверджують відсутність підстав, зазначених у підпунктах 3, 5, 6 і 12 та в абзаці чотирнадцятому цього пункту. Отже,  переможець не повинен шляхом оприлюднення в електронній системі закупівель надавати документи, що підтверджують відсутність підстав, зазначених у підпункті 10 пункту 47.

Виходячи з викладеного, не радимо замовникам включати до тендерної документації вимогу щодо  підтвердження наявності антикорупційної програми чи уповноваженого з реалізації антикорупційної програми.

Наведемо приклад моніторингу Державної аудиторської служби України (далі — Держаудитслужба/ДАСУ) саме щодо вимоги підтвердження наявності антикорупційної програми чи уповноваженого з реалізації антикорупційної програми в розрізі проведення закупівель з урахуванням Особливостей.

Моніторинг UA-M-2023-07-25-000009, оголошення UA-2023-06-16-013577-a

Під час проведення моніторингу ДАСУ зазначає, що відповідно до абзацу 15 пункту 47 Особливостей переможець процедури закупівлі у строк, що не перевищує чотири дні з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, повинен надати замовнику шляхом оприлюднення в електронній системі закупівель документи, що підтверджують відсутність підстав, зазначених у підпунктах 3, 5, 6 і 12 та в абзаці 14 цього пункту.

Проте замовником, згідно з пунктом 10 додатка № 3 до тендерної документації, встановлено вимоги щодо надання переможцем торгів інформації в довільній формі за власноручним підписом уповноваженої особи учасника та завіреною печаткою (у разі наявності) щодо наявності або відсутності антикорупційної програми юридичної особи та уповноваженого з антикорупційної програми, чим порушено вимоги абзацу п’ятнадцятого пункту 47 Особливостей.

Отже, враховуючи вищезазначене, тендерна документація замовника складена з порушенням вимог Особливостей.

Більше практики Держаудитслужби з цього питання — у статті «Антикорупційна програма чи уповноважений з реалізації антикорупційної програми: практика ДАСУ за Особливостями».

Зверніть увагу, що на порталі у розділі «Зразки документів» оновлено такі документи:

Воєнний стан

Публікації, що розкривають специфіку закупівель під час воєнного стану

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО