І знову зміни до Закону про закупівлі: огляд законопроєкту № 8041 від 16.09.2022

Катерина Плашенко
5014
21 Вересня 2022
І знову зміни до Закону про закупівлі: огляд законопроєкту № 8041 від 16.09.2022
5014
21 Вересня 2022

Подекуди кажуть про те, щоб бути незамінним, потрібно постійно змінюватись. Незамінність дорого коштує, тож пропонуємо ознайомлюватися зі змінами у законодавстві у сфері публічних закупівель та поглиблювати свої знання та навички разом із групою компаній «Радник».

У статті пропонуємо огляд проєкту Закону про внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі» щодо окремих функцій Уповноваженого органу, який здійснює регулювання та реалізує державну політику у сфері закупівель, № 8041 від 16.09.2022 (далі — Законопроєкт № 8041), який 16.09.2022 був направлений на розгляд Комітету, а 19.09.2022 — наданий для ознайомлення. У цьому матеріалі проаналізуємо, що зміниться в разі прийняття Законопроєкту № 8041 та як це вплине на закупівельний процес.

А якщо ви пропустили огляд попередніх змін до Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), які набули чинності 10.09.2022, то обов’язково ознайомтесь з ними у статті «Огляд змін до Закону „Про публічні закупівлі“ від 16.08.2022».

Чим аргументовані запропоновані зміни?

У пояснювальній записці до Законопроєкту № 8041 йдеться, зокрема, про таке:

«Детальний аналіз звітів Державної аудиторської служби України (Держаудитслужба) в частині проведення моніторингів державних закупівель за 2019-2022 рік вказує на те, що з проведених 34,2 тис. моніторингів закупівель (8,8 тис. – 2019 р., 9,7 тис. – 2020 р., 10,5 тис. – 2021 р., 5,2 тис. – 2022 р.) порушення вимог чинного законодавства у сфері публічних закупівель були зафіксовані приблизно у 82 % випадків, що в грошовому еквіваленті становить близько 40,0 млрд грн коштів державного та місцевих бюджетів…

Разом з тим, за даними ДП Prozorro, замовники усунули порушення лише у 5 % випадків. За логікою, за решту порушень аудитори мали б притягнути замовників до встановленої законом відповідальності. Однак на практиці за результатами моніторингів аудитори наклали 562 штрафи (самі або через суд). Це становить менше 8 % від виявлених порушень, усунення яких вони не підтвердили.

До характерних порушень, виявлених Держаудитслужбою, належать:

— порушення порядку визначення предмета закупівлі (наприклад, вказаний не той код CPV або придбали послуги як роботи);
— ненадання роз’яснень щодо тендерної документації або надання їх невчасно;
— тендерна документація не відповідає вимогам Закону „Про публічні закупівлі“ (наприклад, не вказали кваліфікаційні критерії);
— розмір тендерного забезпечення пропозиції (очікувана вартість) значно перевищує межі, встановлені законом;
— порушення строків оприлюднення інформації про закупівлю або її неоприлюднення;
— порушення строків розгляду тендерних пропозицій;
— ненадання інформації або документів у випадку, коли це передбачено законом.

При цьому з перерахованих вище порушень у сфері державних закупівель близько 65-70 % припадає на порушення, пов’язані із завищенням очікуваної вартості предмета закупівлі

Слід зазначити, що на сьогодні для визначення очікуваної вартості на предмет закупівлі розроблена примірна методика визначення очікуваної вартості предмета закупівлі (затверджена наказом Мінекономіки від 12.03.2020 р. № 275 „Про затвердження примірної методики визначення очікуваної вартості предмета закупівлі“), яка базується на розрахунку очікуваної вартості товарів/послуг методом порівняння ринкових цін або на підставі закупівельних цiн попередніх закупівель.

Але, приймаючи до уваги величезну кількість порушень, пов’язаних із завищенням замовниками очікуваної вартості на предмет закупівлі, зафіксованих у звітах Держаудитслужби, стає зрозумілим, що уповноважені особи замовників торгів умисно ігнорують зазначену вище методику…»

Коментар. Дивно бачити від законотворців тези щодо неуклінного застосування примірної методики визначення очікуваної вартості предмета закупівлі, оскільки будь-який «примірний» документ має рекомендаційний характер (який зазвичай беруть за основу для формування власного внутрішнього документа замовника) та прямо не встановлює обов’язку його застосовувати тим чи іншим суб’єктам господарювання.

Ба більше, спрогнозувати очікувану вартість предмета закупівлі в період воєнного стану й так доволі важко, зважаючи на непередбачувані обстріли різних об’єктів, ще й по всій території України. Більше питань, ніж відповідей, але краще бути готовими до будь-яких закупівельних змін, тому перейдемо до аналізу Законопроєкту № 8041 у табличній формі.

Порівняння змін згідно з Законопроєктом № 8041 у табличній формі

Чинна редакція Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) (станом на дату написання статті)

Запропоновані Законопроєктом № 8041 зміни

Стаття 1. Визначення основних термінів

1. У цьому Законі нижченаведені терміни вживаються в такому значенні:

Пункт відсутній

Стаття 1. Визначення основних термінів

1. У цьому Законі нижченаведені терміни вживаються в такому значенні:

51) довідка про середній рівень цін на ринку — документ встановленого зразка, розроблений і затверджений Уповноваженим органом, який здійснює регулювання та реалізує державну політику у сфері закупівель, що містить інформацію про середній рівень цін на товари, роботи та послуги на ринку України;

161) очікувана вартість — розрахункова вартість предмета закупівлі на конкретних умовах поставки, яка базується на показниках середньої ринкової ціни даного предмету закупівлі на день розрахунку, із зазначенням інформації про включення/невключення до очікуваної вартості податку на додану вартість (ПДВ) та інших податків і зборів;

Коментар: у разі прийняття Законопроєкту № 8041 з’явиться такий новий основний термін, як «довідка про середній рівень цін на ринку». При цьому вживатися він буде у значенні документа встановленого зразка, розробленого і затвердженого Уповноваженим органом, який здійснює регулювання та реалізує державну політику у сфері закупівель, що містить інформацію про середній рівень цін на товари, роботи та послуги на ринку України.

Нагадаємо, що відповідно до пункту 36 частини 1 статті 1 Закону Уповноважений орган — це центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері публічних закупівель, яким є Міністерство економіки України (далі — Мінекономіки).

Отже, змінами передбачається, що Мінекономіки розробить та затвердить документ встановленого зразка, що буде містити інформацію про середній рівень цін на товари, роботи та послуги на ринку України.

Поняття «очікувана вартість» для Закону не нове, водночас Законопроєктом це поняття визначене як окремий термін, при цьому передбачено, що це розрахункова вартість предмета закупівлі на конкретних умовах поставки, яка базується на показниках середньої ринкової ціни даного предмета закупівлі на день розрахунку, із зазначенням інформації про включення/невключення до очікуваної вартості податку на додану вартість (ПДВ) та інших податків і зборів.

У разі прийняття змін замовники під час розрахунку очікуваної вартості повинні будуть посилатися на показники середньої ринкової ціни даного предмета закупівлі на день розрахунку, враховуючи конкретні умови поставки з включенням / невключенням ПДВ та інших податків і зборів.

Стаття 9. Уповноважений орган

1. Основними функціями Уповноваженого органу є:

Пункт відсутній

….

11) розроблення та затвердження:

примірної тендерної документації;

примірного положення про уповноважену особу;

примірного положення про тендерний комітет;

примірної методики визначення очікуваної вартості предмета закупівлі;

примірної методики визначення вартості життєвого циклу;

Абзац відсутній

Стаття 9. Уповноважений орган

1. Основними функціями Уповноваженого органу є:

71) організація та забезпечення порядку надання цінових довідок про середній рівень цін на товари, роботи та послуги на ринку України

….

11) розроблення та затвердження:

примірної тендерної документації;

примірного положення про уповноважену особу;

примірного положення про тендерний комітет;

примірної методики визначення середнього рівня цін та очікуваної вартості предмета закупівлі;

примірної методики визначення вартості життєвого циклу;

форми примірної довідки про середній рівень цін на ринку;

Коментар: з огляду на запропоновані зміни, Мінекономіки як Уповноважений орган буде наділений додатковою функцією, а саме організацією та забезпеченням порядку надання цінових довідок про середній рівень цін на товари, роботи та послуги на ринку України.

Окрім цього, Мінекономіки буде розробляти та затверджувати примірну методику визначення середнього рівня цін та очікуваної вартості предмета закупівлі та форми примірної довідки про середній рівень цін на ринку.

Стаття 14. Спрощені закупівлі

1. Спрощена закупівля проводиться замовником із застосуванням електронного аукціону відповідно до статті 30 цього Закону.

 …

3. В оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, що оприлюднюється замовником відповідно до статті 10 цього Закону, обов’язково зазначаються:

Пункт відсутній

Стаття 14. Спрощені закупівлі

1. Спрощена закупівля проводиться замовником із застосуванням електронного аукціону відповідно до статті 30 цього Закону.

 …

3. В оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, що оприлюднюється замовником відповідно до статті 10 цього Закону, обов’язково зазначаються:

71) актуальна інформація про середній рівень цін на зазначений предмет закупівлі на ринку України, у вигляді завантаженого файлу довідки встановленого зразка, виданої Уповноваженим органом;

Стаття 15. Рамкові угоди

1. Укладення рамкових угод здійснюється за результатами проведення відкритих торгів з урахуванням вимог цієї статті.

2. Оголошення про проведення закупівлі для укладення рамкової угоди повинно містити наступну інформацію:

Пункт відсутній

Стаття 15. Рамкові угоди

1. Укладення рамкових угод здійснюється за результатами проведення відкритих торгів з урахуванням вимог цієї статті.

2. Оголошення про проведення закупівлі для укладення рамкової угоди повинно містити наступну інформацію:

41) актуальна інформація про середній рівень цін на зазначений предмет закупівлі на ринку України, у вигляді завантаженого файлу довідки встановленого зразка, виданої Уповноваженим органом;

Стаття 21. Інформування про проведення відкритих торгів

1. Оголошення про проведення відкритих торгів безоплатно оприлюднюється в електронній системі закупівель відповідно до статті 10 цього Закону.

2. Оголошення про проведення відкритих торгів повинно містити наступну інформацію:

 …

Пункт відсутній

Стаття 21. Інформування про проведення відкритих торгів

 1. Оголошення про проведення відкритих торгів безоплатно оприлюднюється в електронній системі закупівель відповідно до статті 10 цього Закону.

2. Оголошення про проведення відкритих торгів повинно містити наступну інформацію:

 …

41) актуальна інформація про середній рівень цін на зазначений предмет закупівлі на ринку України, у вигляді завантаженого файлу довідки встановленого зразка, виданої Уповноваженим органом;

Стаття 35. Проведення конкурентного діалогу

1. Оголошення про проведення конкурентного діалогу оприлюднюється в електронній системі закупівель відповідно до статті 10 цього Закону.

Оголошення про проведення конкурентного діалогу повинно містити таку інформацію:

Пункт відсутній

Стаття 35. Проведення конкурентного діалогу

1. Оголошення про проведення конкурентного діалогу оприлюднюється в електронній системі закупівель відповідно до статті 10 цього Закону.

Оголошення про проведення конкурентного діалогу повинно містити таку інформацію:

41) актуальна інформація про середній рівень цін на зазначений предмет закупівлі на ринку України, у вигляді завантаженого файлу довідки встановленого зразка, виданої Уповноваженим органом;

Стаття 37. Оголошення про проведення торгів з обмеженою участю

1. Оголошення про проведення торгів з обмеженою участю оприлюднюється в електронній системі закупівель відповідно до статті 10 цього Закону.

Оголошення про проведення торгів з обмеженою участю повинно містити таку інформацію:

Пункт відсутній

Стаття 37. Оголошення про проведення торгів з обмеженою участю

1. Оголошення про проведення торгів з обмеженою участю оприлюднюється в електронній системі закупівель відповідно до статті 10 цього Закону.

Оголошення про проведення торгів з обмеженою участю повинно містити таку інформацію:

41) актуальна інформація про середній рівень цін на зазначений предмет закупівлі на ринку України, у вигляді завантаженого файлу довідки встановленого зразка, виданої Уповноваженим органом;

Коментар: в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, оголошенні про проведення закупівлі для укладення рамкової угоди, оголошенні про проведення відкритих торгів, оголошенні про проведення конкурентного діалогу та оголошенні про проведення торгів з обмеженою участю повинна буде міститися актуальна інформація про середній рівень цін на зазначений предмет закупівлі на ринку України у вигляді завантаженого файлу довідки встановленого зразка, виданої Уповноваженим органом.

Окремо звертаємо увагу, що кожен з вас може взяти за основу розроблену редакцією порталу Радник Методику визначення очікуваної вартості предмета закупівлі. Завантажуйте та аналізуйте!

Підсумуємо, що в разі прийняття Законопроєкту № 8041:

  1. Мінекономіки повинно буде розробити та затвердити документ встановленого зразка, що буде містити інформацію про середній рівень цін на товари, роботи та послуги на ринку України.
  2. Замовники під час розрахунку очікуваної вартості повинні будуть посилатися на показники середньої ринкової ціни даного предмета закупівлі на день розрахунку, враховуючи конкретні умови поставки з включенням / невключенням ПДВ та інших податків і зборів.
  3. Мінекономіки як Уповноважений орган буде наділений додатковою функцією, а саме організацією та забезпеченням порядку надання цінових довідок про середній рівень цін на товари, роботи та послуги на ринку України.
  4. Мінекономіки має розробити та затверджувати примірну методику визначення середнього рівня цін та очікуваної вартості предмета закупівлі та форми примірної довідки про середній рівень цін на ринку.
  5. В оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, оголошенні про проведення закупівлі для укладення рамкової угоди, оголошенні про проведення відкритих торгів, оголошенні про проведення конкурентного діалогу та оголошенні про проведення торгів з обмеженою участю повинна буде міститися актуальна інформація про середній рівень цін на зазначений предмет закупівлі на ринку України у вигляді завантаженого файлу довідки встановленого зразка, виданої Уповноваженим органом.

За нагоди використовуйте приклад оголошення про проведення спрощеної закупівлі за Постановою № 169.

Проєкти законів можна легко знайти в правовій базі порталу:

Більше важливої інформації про закупівлі під час війни читайте на порталі RADNUK.COM.UA у розділі «Воєнний стан».

Воєнний стан

Публікації, що розкривають специфіку закупівель під час воєнного стану

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО