Довгострокові бюджетні зобов’язання в публічних закупівлях: як все правильно оформити?

Олена Жадан
1977
16 Грудня 2022
Довгострокові бюджетні зобов’язання в публічних закупівлях: як все правильно оформити?
1977
16 Грудня 2022

У цій статті розглянемо питання, на які замовнику слід звернути увагу під час укладання довгострокових бюджетних зобов’язань з урахуванням особливостей здійснення закупівель у період воєнного стану.

Замовники, які є розпорядниками та одержувачами бюджетних коштів (далі — розпорядники), протягом бюджетного періоду реєструють бюджетні, фінансові бюджетні зобов’язання в органах Державної казначейської служби України (далі — Казначейство) та здійснюють оплати за договорами про закупівлю відповідно до вимог Бюджетного кодексу України і Порядку реєстрації та обліку бюджетних зобов’язань розпорядників бюджетних коштів та одержувачів бюджетних коштів в органах Державної казначейської служби України, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 02.03.2012 № 309 (далі — Порядок № 309).

Пунктом 1.4 Порядку № 309 визначено, що довгостроковим є зобов’язання, строк дії якого перевищує один бюджетний період та відповідно до якого необхідно здійснити платежі протягом поточного та майбутніх бюджетних періодів, узяте на облік органами Казначейства в межах бюджетних асигнувань з урахуванням календарного плану до довгострокового договору.

Довгострокові зобов’язання переважно беруться за договорами на закупівлю робіт. Згідно з пунктом 2.2 Порядку № 309 за довгостроковими бюджетними зобов’язаннями, строк дії яких перевищує один бюджетний період (довгострокові договори, більше одного року), реєстрація бюджетних зобов’язань здійснюється в межах планових показників поточного бюджетного періоду на підставі даних календарного плану до довгострокового договору.

Загальні умови укладення та виконання договорів підряду в капітальному будівництві затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2005 № 668 (далі — Постанова № 668). У них визначено, що невід’ємною частиною договору підряду є календарний графік виконання робіт, у якому визначаються дати початку та закінчення всіх видів (етапів, комплексів) робіт, передбачених договором.

Наведемо приклад календарного графіка виконання робіт (Приклад 1).

Приклад 1

Календарний графік виконання робіт *

Перелік видів робіт (у розрізі розділів локальних кошторисів)

Оди-ниця виміру

Кіль-кість

Вартість, тис. грн (згідно з договірною ціною)

Строки виконання робіт

2022 рік

2023 рік

листо-пад

грудень

січень

лютий

бере-зень

Будівництво споруд

м

10 245

6700,0

1240,8

1300,3

1300,5

1400,2

1458,2

Примітка: * зміст Календарного графіка виконання робіт є примірним та наведений лише для наглядного прикладу.

На підставі календарного графіка складається план фінансування будівництва, що містить інформацію про суми фінансування, які будуть надходити замовнику для оплати робіт за договором про закупівлю протягом певного періоду.

План фінансування будівництва складається на весь період будівництва за роками, а на поточний рік — за місяцями з визначенням джерел та напрямів фінансування (видами витрат). Сторони узгоджують план фінансування будівництва у порядку, визначеному договором. Наведемо приклад складання такого плану (Приклад 2).

Приклад 2

План фінансування робіт *

Обсяг фінансування на рік, тис. грн

У тому числі за місяцями:

І

ІІ

ІІІ

IV

V

VI

VII

VIII

IX

X

XI

XII

2022 рік

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2541,1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1240,8

1300,3

2023 рік

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4158,9

1300,5

1400,2

1458,2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Примітка: * зміст Плану фінансування робіт є примірним та наведений лише для наглядного прикладу.

Читайте також на порталі RADNUK.COM.UA «Істотні умови договору про закупівлю робіт (підряду)».

У наведеному прикладі договір про закупівлю укладений на два роки, тобто є довгостроковим. Що стосується суми договору про закупівлю, то вона буде викладена таким чином: «Загальна вартість договору про закупівлю становить 6 700 000,00 грн (шість мільйонів сімсот тисяч гривень 00 копійок), з урахуванням ПДВ — 1 340 000,00 грн, у тому числі: на 2022 рік — 2 541 100 грн та на 2023 рік — 4 158 900,00 грн».

Однак може виникнути ситуація, особливо під час дії воєнного стану, коли на перший рік фінансування виділено менше, ніж планувалося  на початку укладання договору про закупівлю. Що тоді робити?

У такому разі замовник може зробити таке:

  • внести зміни до календарного графіка виконання робіт та плану фінансування робіт, у яких відкоригувати суми за роками, а саме: на поточний рік зазначити меншу суму відповідно до виділених асигнувань, а на наступний рік перенести суму, на яку зменшується поточний рік. Наприклад, зняти 300 тис. грн з 2022 року та додати ці ж 300 тис. грн на 2023 рік;
  • відкоригувати в договорі про закупівлю пункт, в якому зазначені суми за роками (не є істотною умовою договору про закупівлю) шляхом перенесення частини суми з 2022 року на 2023 рік;
  • для зміни зареєстрованих за цим договором про закупівлю бюджетних зобов’язань подати в органи Казначейства Реєстр із зазначенням суми з «-» (мінусом), на яку будуть зняті зобов’язання у 2022 році.

Висновок

Замовникам необхідно відстежувати ситуацію із проведеними (або непроведеними) платежами по зареєстрованим бюджетним зобов’язанням, взятим за довгостроковими договорами про закупівлю. Особливо із наближенням кінця року слід ретельно аналізувати стан виконання взятих зобов’язань. Якщо ж в поточному бюджетному періоді за довгостроковим договором проведено платежів менше, ніж планувалося на цей рік, то слід своєчасно внести необхідні зміни до підтвердних документів.

Шановні замовники, ваша уважність, розуміння ситуації та своєчасний аналіз стану своїх бюджетних зобов’язань та платежів дозволить вам прийняти правильні рішення та успішно завершити однин із найскладніших бюджетних років.

Читайте також на порталі RADNUK.COM.UA:

Воєнний стан

Публікації, що розкривають специфіку закупівель під час воєнного стану

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО