28.02.2022 Кабміном прийнято Постанову про деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану від 28.02.2022 № 169 (далі — Постанова № 169), якою установлено, що в умовах воєнного стану оборонні та публічні закупівлі товарів, робіт і послуг здійснюються без застосування процедур закупівель та спрощених закупівель, визначених законами України «Про публічні закупівлі» та «Про оборонні закупівлі». Але уже 3 березня на Урядовому порталі з’явилися Постанова від 02 березня 2022 р. № 176 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 р. № 169»
З оновленими алгоритмами, як здійснювати закупівлі за Постановою № 169 розберемо в даній публікації.
Але не все так просто. Пунктом 2 частини 1 Постанови № 169 встановлено, що переліки та обсяги закупівель товарів, робіт і послуг визначаються:
- для забезпечення потреб сектору безпеки і оборони, а також інших товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони України — рішенням державних замовників у сфері оборони;
Відповідно до пункту 10 частини 1 статті 1 Закону «Про оборонні закупівлі» державні замовники у сфері оборони (далі — державні замовники) — визначені Кабінетом Міністрів України центральні органи виконавчої влади, інші державні органи, військові формування, утворені відповідно до законів України. Відповідно до пункту 2 постанови про питання оборонних закупівель від 03.03.2021 № 363 державними замовниками у сфері оборони визначено:
- Міністерство з питань стратегічних галузей промисловості головним органом у сфері планування оборонних закупівель;
- Міністерство оборони головним органом у сфері здійснення оборонних закупівель;
- Міністерство внутрішніх справ, Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства, Міністерство оборони, Міністерство юстиції, Державну службу з надзвичайних ситуацій, Службу безпеки, Службу зовнішньої розвідки, Державне космічне агентство, Адміністрацію Державної прикордонної служби, Адміністрацію Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації, Головне управління розвідки Міністерства оборони, Управління державної охорони, Національне антикорупційне бюро, Національну гвардію, Національну поліцію, Державну спеціальну службу транспорту, Державне бюро розслідувань, Державну судову адміністрацію, Міністерство з питань стратегічних галузей промисловості.
Також зверніть увагу, що Указом Президента України № 68/2022від 24.02.2022 «Про утворення військових адміністрацій» утворено на базі існуючих районних державних адміністрацій відповідні районні військові адміністрації. У зв’язку з утворенням районних військових адміністрацій відповідні районні державні адміністрації та голови таких адміністрацій набувають статусу відповідних районних військових адміністрацій та начальників таких військових адміністрацій.
2. для інших закупівель — рішенням органу управління державним майном суб’єкта господарювання державного сектору економіки; рішенням органу управління комунальним майном; рішенням відповідного органу управління суб’єкта господарювання, що провадить діяльність на об’єкті критичної інфраструктури з використанням майна комунального сектору економіки.
У разі коли Кабінет Міністрів України здійснює повноваження суб’єкта управління державним майном або загальних зборів суб’єкта господарювання державного сектору економіки, переліки та обсяги закупівель товарів робіт і послуг за поданням замовника погоджуються центральним органом виконавчої влади, який формує державну політику у відповідній сфері, в якій суб’єкт господарювання державного сектору економіки провадить свою діяльність згідно з метою, визначеною його установчими документами (зміни внесено Постановою «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 р. № 169» від 02 березня 2022 р. № 176);
! щодо рішенням органу управління державним майном суб’єкта господарювання державного сектору економіки, то відповідно до частини 2 статті 22 Господарського кодексу України суб’єктами господарювання державного сектору економіки є суб’єкти, що діють на основі лише державної власності, а також суб’єкти, державна частка у статутному капіталі яких перевищує п’ятдесят відсотків чи становить величину, яка забезпечує державі право вирішального впливу на господарську діяльність цих суб’єктів.
! щодо рішенням органу управління комунальним майном, то комунальне майно належить територіальним громадам — містам, селищам, селам тощо. Управління комунальним майном здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування — місцева рада та її виконавчі органи — департаменти, відділи тощо. В статті 29 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено повноваження щодо управління комунальною власністю.
! щодо рішенням відповідного органу управління суб’єкта господарювання, що провадить діяльність на об’єкті критичної інфраструктури з використанням майна комунального сектору економіки, то Закон України «Про критичну інфраструктуру» визначає правові та організаційні засади створення та функціювання національної системи захисту критичної інфраструктури.
Наша думка, що Постанову № 169 необхідно використовувати для закупівель, які терміново необхідні під час воєнного стану і не має часу чекати та шукати постачальників.
Крім того рекомендуємо кожному замовнику, який зараз здійснює та планує закупівлі в першу чергу займатися закупівлями, які терміново необхідні під час воєнного стану. Поточні ремонти приміщень, техніки та інші закупівлі, які можуть почекати краще поки відкласти. Що робити з такими закупівлями читайте в матеріалі «Що робити з діючими закупівлями під час воєнного стану?».
Для тих, хто не ризикує використовувати Постанову № 169 а закупівлі необхідні, або ті хто не отримав певні рішення, залишаються ще алгоритми, про які ми вже писали, а саме:
- щодо закупівель, які зараз необхідні, укладаємо «прямі» договори до 200 тис. грн на підставі абзацу 2 пункту 3 частини 7 статті 3 Закону, а саме: якщо існує нагальна потреба у здійсненні закупівлі у зв’язку із виникненням об’єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання замовниками строків для проведення спрощеної закупівлі;
- також по можливості проводимо переговорні процедури закупівлі, послуговуючись абзацом 6 пункту 3 часини 2 статті 40 Закону, де передбачено, що переговорна процедура закупівлі застосовується замовником як виняток у разі, якщо у замовника виникла нагальна потреба здійснити закупівлю у разі здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб оборони під час дії правового режиму воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях замовниками, визначеними у Законі України «Про оборонні закупівлі». Детальніше про це — у публікації «Яким чином здійснювати закупівлю товарів, робіт та послуг в умовах воєнного стану?»;
- потребу у товарах, роботах чи послугах, яка виникає під час дії воєнного стану (тобто потреба у товарах, роботах чи послугах, яку ви не могли передбачити), можна вважати новим предметом закупівлі відповідно до листа Мінекономіки № 3304-04/54160-06 від 03.09.2020 і керуватися очікуваною вартістю закупівлі не на рік, а за потребою, яку не можна було передбачити.
Для тих, хто планує використовувати Постанову № 169, далі підготували алгоритми, які можна використати.
Алгоритм дій для державних замовників у сфері оборони
- Необхідно затвердити переліки та обсяги закупівель товарів, робіт і послуг рішенням державних замовників у сфері оборони.
- Оприлюднити річний план та зміни до нього в електронній системі закупівель протягом п’яти робочих днів з дня затвердження річного плану та змін до нього, оскільки кожна закупівля здійснюється відповідно до річного плану.
- Забезпечити оприлюднення укладеного договору в електронній системі закупівель протягом п’яти робочих днів після його підписання. Зазначений строк продовжується на час неналежного функціонування електронної системи закупівель, підтверджений її адміністратором. Договір, не оприлюднений в електронній системі закупівель у встановлений строк, є нікчемним. Дія цього підпункту не поширюється на договори, що укладені для забезпечення потреб сектору безпеки і оборони. Такі договори оприлюднюються в електронній системі закупівель протягом 10 робочих днів після припинення чи скасування воєнного стану.
Звертаємо увагу:
! забезпечити оприлюднення договору можливо двома шляхами: або розмістити через електронну систему закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, або звіт з позначкою «Українська Визвольна Війна»;
! договір рекомендуємо оприлюднити з усіма додатками;
! у разі неналежного функціонування електронної системи закупівель, що унеможливлює оприлюднення договору, рекомендуємо це зафіксувати протокольно та отримати підтвердження в адміністратора електронної системи закупівель — Державного підприємства «ПРОЗОРРО»;
! державні замовники у сфері оборони під час здійснення передбачених цією постановою закупівель повинні, відповідно до Закону України «Про оборонні закупівлі», дотримуватися принципів здійснення оборонних закупівель, а саме:
- своєчасність та відповідність прийнятим рішенням щодо захисту національних інтересів України, забезпечення потреб безпеки і оборони;
- послідовність прийняття та виконання рішень щодо розроблення, закупівлі товарів, робіт і послуг оборонного призначення, систематичність їх виконання;
- конкурентність;
- ефективність використання коштів, результативність;
- відкритість та прозорість (крім відомостей, що становлять державну таємницю і розголошення яких може завдати шкоди національній безпеці);
- запобігання корупції, зловживанням та дискримінації;
- цілісність, узгодженість, системність планування та фінансування оборонних закупівель, урахування пріоритетів і обмежень, встановлених державними програмами у сферах національної безпеки і оборони (частина 1 статті 3 ЗаконуУкраїни «Про оборонні закупівлі»).
! державні замовники у сфері оборони відносяться також до замовників, тому додатково під час здійснення закупівель товарів, робіт та послуг, передбачених Постановою № 169, повинні, відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі», дотримуватися таких принципів здійснення публічних закупівель:
1) добросовісна конкуренція серед учасників;
2) максимальна економія, ефективність та пропорційність;
3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель;
4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них;
5) об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі / спрощеної закупівлі;
6) запобігання корупційним діям і зловживанням (частина 1 статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі»).
Алгоритм для інших закупівель під час воєнного стану
- Необхідно затвердити переліки та обсяги закупівель товарів, робіт і послуг рішенням органу управління державним майном суб’єкта господарювання державного сектору економіки; рішенням органу управління комунальним майном; рішенням відповідного органу управління суб’єкта господарювання, що провадить діяльність на об’єкті критичної інфраструктури з використанням майна комунального сектору економіки. У разі коли Кабінет Міністрів України здійснює повноваження суб’єкта управління державним майном або загальних зборів суб’єкта господарювання державного сектору економіки, переліки та обсяги закупівель товарів робіт і послуг за поданням замовника погоджуються центральним органом виконавчої влади, який формує державну політику у відповідній сфері, в якій суб’єкт господарювання державного сектору економіки провадить свою діяльність згідно з метою, визначеною його установчими документами.
- Оприлюднити річний план та зміни до нього в електронній системі закупівель протягом п’яти робочих днів з дня затвердження річного плану та змін до нього, оскільки кожна закупівля здійснюється відповідно до річного плану.
- Забезпечити оприлюднення укладеного договору в електронній системі закупівель протягом п’яти робочих днів після його підписання. Зазначений строк продовжується на час неналежного функціонування електронної системи закупівель, підтверджений її адміністратором. Договір, не оприлюднений в електронній системі закупівель у встановлений строк, є нікчемним. Дія цього підпункту не поширюється на договори, що укладені для забезпечення потреб сектору безпеки і оборони. Такі договори оприлюднюються в електронній системі закупівель протягом 10 робочих днів після припинення чи скасування воєнного стану.
Звертаємо увагу:
! забезпечити оприлюднення договору можливо такими шляхами: або розмістити через електронну систему закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, або звіт з позначкою «Українська Визвольна Війна»;
! договір рекомендуємо оприлюднити з усіма додатками;
! у разі неналежного функціонування електронної системи закупівель, що унеможливлює оприлюднення договору, рекомендуємо це зафіксувати протокольно та отримати підтвердження в адміністратора електронної системи — Державного підприємства «ПРОЗОРРО»;
! замовники під час здійснення закупівель, передбачених Постановою № 169, повинні, відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі», дотримуватися таких принципів здійснення публічних закупівель:
1) добросовісна конкуренція серед учасників;
2) максимальна економія, ефективність та пропорційність;
3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель;
4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них;
5) об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі / спрощеної закупівлі;
6) запобігання корупційним діям і зловживанням (частина 1 статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі»).
Рекомендуємо також ознайомитися з такими публікаціями на порталі RADNUK.COM.UA:
– Аналіз змін до Постанови Кабміну № 169
– Уряд дав перші вказівки щодо організації закупівель в умовах воєнного стану
– Закупівлі в умовах воєнного стану
У такий важкий для нашої Країни час головне — зробити усе можливе, щоб прогнати ворога!
Піклуйтеся про себе та своїх близьких, усім мирного неба над головою, усе буде Україна! Слава Україні! Героям слава!