Що таке «цінова пропозиція» у Законі «Про публічні закупівлі»?

Тетяна Коріненко
6073
17 Січня 2022
Що таке «цінова пропозиція» у Законі «Про публічні закупівлі»?
6073
17 Січня 2022

Відповідно до частини 3 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.

Однією з таких вимог є вимога щодо надання в складі документів тендерної пропозиції цінової пропозиції.

Чи є поняття тендерна пропозиція та цінова пропозиція тотожними у розумінні Закону? Відповідь — ні!

Тендерна пропозиція — пропозиція щодо предмета закупівлі або його частини (лота), яку учасник процедури закупівлі подає замовнику відповідно до вимог тендерної документації (частина 32 статті 1 Закону).

Відповідно до частини 1 статті 26 Закону тендерна пропозиція подається в електронному вигляді через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, наявність / відсутність підстав, установлених у статті 17  Закону і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації.

Тобто це сукупність інформації та документів, яку надає учасник на підтвердження відповідності вимогам замовника.

А що таке цінова пропозиція?

У Законі не міститься поняття «цінова пропозиція». Такий термін зустрічається лише в Законі України «Про оборонні закупівлі»  та за своєю суттю є аналогічним поняттю «тендерна пропозиція», визначеному  Законом.

У нашому випадку замовник самостійно визначає зміст та форму документа «цінова пропозиція».

Замовники по-різному називають цей документ: цінова пропозиція, пропозиція, тендерна пропозиція тощо.

Та традиційно він містить погодження учасника з вимогами тендерної документації, інформацію про ціну за одиницю товару / послуг / робіт, кількість товару / послуг / робіт у розрізі номенклатури.

Весь закупівельний процес відбувається з прив’язкою саме до загальної ціни пропозиції. А що ж у разі,  якщо документа з ціновою пропозицією не надано або він містить  помилки, або інформація в ньому не відповідає вимогам замовника? Чи є це приводом для відхилення учасника?

Здебільшого, на жаль, так.

Розглянемо практику Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі — Колегія) у різних випадках.

Приклад 1. Зазначена кількість товару в  
Тендерній формі «Пропозиції» є меншою, ніж вимагалося замовником

Рішення № 23326-р/пк-пз від 13.10.2021, оголошення № UA-2021-08-30-000984-b.

Умова тендерної документації: пункт 1 Інструкції з підготовки тендерної пропозиції містить вимогу щодо надання «тендерної пропозиції учасника за формою згідно з Додатком 5 до тендерної документації», який у свою чергу містить вимогу «Тендерна форма „Пропозиція“ подається у вигляді, наведеному нижче. Учасник не повинен відступати від даної форми».

Позиція скаржника: скаржник не погоджується з рішенням замовника про відхилення його пропозиції з огляду на таке.

У складі тендерної пропозиції скаржника міститься файл: «Тендерна пропозиція.pdf», у якому надана тендерна пропозиція з переліком запропонованих товарів та загальна ціна 408 000,00 грн з ПДВ. Скаржник погоджується з тим, що неправильно зазначив кількість товарів, однак не погоджується з тим, що це слугує підставою для відхилення, з огляду на таке:

  • по-перше, у складі тендерної пропозиції надано завірене Технічне завдання як підтвердження того, що учасник погоджується з технічними, якісними та кількісними характеристиками предмета закупівлі;
  • по-друге, цінова пропозиція була розрахована сукупно за весь обсяг товару, і наданням цінової пропозиції, а також зазначенням відповідного значення в електронній системі закупівель скаржник підтвердив готовність поставити товар за ціною 408 000,00 грн з ПДВ;
  • по-третє, документ «Тендерна пропозиція» надається для демонстрації ціни учасників, а технічні, якісні та кількісні характеристики підтверджуються іншими документами (декларації відповідності, сертифікати, таблиці порівняння, технічне завдання та ін.), що, в свою чергу, корегується під час підписання договору в Додатку 1 — Технічна специфікація;
  • по-четверте, скаржником було зроблено формальну описку при заповненні цінової (тендерної) пропозиції, яка жодним чином не свідчить про поставку товару в меншій кількості, ніж вимагається замовником.

Позиція замовника: у зазначеній формі скаржник підтвердив можливість виготовлення товару, що є предметом закупівлі, на загальну суму 408 000,00 (чотириста вісім тисяч гривень 00 коп.), але кількість не відповідає вимогам до предмета закупівлі, що визначені замовником в оголошенні про проведення закупівлі та тендерній документації.

Замовник не мав підстав визнати її такою, що відповідає вимогам оголошення про проведення закупівлі та тендерної документації, оскільки вона повністю не відповідає кількісним характеристикам до предмета закупівлі.

Позиція Колегії: пропозиція скаржника була правомірно відхилена замовником з наведеної вище підстави, у зв’язку з чим відсутні підстави для задоволення скарги в цій частині.

Приклад 2. Зазначена  кількість товару в документі
«цінова пропозиція»  є більшою, ніж вимагалося замовником

Рішення № 6583-р/пк-пз від 31.03.2021, оголошення № UA-2021-08-30-000984-b.

Умова тендерної документації: пункт 1 Інструкції з підготовки тендерної пропозиції містить вимогу надання «заповненої форми цінової пропозиції згідно з Додатком 1 тендерної документації (тендерна пропозиція)».

Позиція скаржника: скаржник не погоджується з рішенням замовника про відхилення його пропозиції з огляду на таке.

Скаржник зазначає, що замовником у тендерній документації вказана загальна кількість необхідного товару в кілограмах, що, в свою чергу, не є кратним заводським пакуванням виробників даних товарів (по 25 кг, 30 кг, 40 кг, 2 кг та 1,5 кг).

Скаржник зазначає, що замовником у тендерній документації згідно з Додатком 1 дозволено пропонувати еквіваленти товарів.

Позиція замовника: замовник зазначає, що ним у тендерній документації були чітко вказані одиниці виміру та кількість товарів (додаток 1 та додаток 3). Замовник зазначає, що скаржник запропонував кількість товарів, яка не відповідає вимогам документації.

Позиція Колегії: кількість запропонованого товару учасником у формі «тендерна пропозиція» не відповідає кількості, встановленій замовником у тендерній документації. Враховуючи вищевикладене, тендерна пропозиція скаржника була правомірно відхилена замовником з наведеної вище підстави.

Приклад 3. Ненадання документа
«цінова пропозиція» у складі тендерної пропозиції

Рішення № 20593-р/пк-пз від 09.09.2021, оголошення № UA-2021-07-08-010696-c

Умова тендерної документації: містить вимогу надання «Тендерна пропозиція, яка подається учасником процедури закупівлі, повинна містити файли: цінову пропозицію за формою Додатка 3 тендерної документації».

Позиція скаржника: скаржник не погоджується з рішенням замовника про допущення пропозиції ПП «А» до аукціону.

Додаток 3 тендерної документації, форма «Цінова пропозиція», подається у вигляді, наведеному нижче у тендерній документації. Учасник не повинен відступати від даної форми. Окремо скаржник зазначає, що тендерна документація не містить окремих вимог до порядку завантаження цінової пропозиції, а тому вона повинна була надаватися до кінцевого терміну подання тендерних пропозицій.

На виконання даної вимоги у складі пропозиції ПП «А» не надано документа «Цінова пропозиція» за формою Додатка 3 тендерної документації.

Позиція Колегії: у складі пропозиції учасника відсутня відкрита для загального доступу цінова пропозиція за формою Додатка 3 до тендерної документації. Листом від 01.09.2021 Колегія запропонувала замовнику надати інформацію щодо наявності у складі тендерної пропозиції ПП «А» документа з формою «Цінова пропозиція» та інформацію щодо хеш-суми файлу з документом з формою «Цінова пропозиція», розміщеним у складі тендерної пропозиції ПП «А» до кінцевого строку подання тендерних пропозицій з відповідними підтвердними документами щодо розміщення наведеного вище файлу з відповідною хеш-сумою саме у складі тендерної пропозиції ПП «А» до кінцевого строку подання пропозицій.

Відповіді на лист від 01.09.2021 замовник не надав.

Враховуючи вищевикладене, учасник ПП «А» не відповідає вимогам, встановленим абзацом 1 частини 3 статті 22 Закону.

Приклад 4. Форма цінової пропозиції  містить
не всю інформацію, яка вимагалася замовником

Рішення № 4576-р/пк-пз від 10.03.2021, оголошення № UA-2021-01-28-000764-a.

Умова тендерної документації: пункт 1 Інструкції з підготовки тендерної пропозиції містить вимогу надання «заповненої форми згідно з Додатком 1 тендерної документації (учасник не повинен відступати від даної форми)» (прим. Форма  цінової пропозиції).

Підстава відхилення: «учасник у складі своєї тендерної пропозиції надав не повністю заповнену форму цінової пропозиції, а саме не вказано у графі “Реквізити банку (назва, МФО, адреса), в якому обслуговується учасник, та номер розрахункового рахунку” — адреси банку».

Позиція скаржника: скаржник не погоджується з рішенням замовника щодо відхилення своєї тендерної пропозиції.

Скаржник зазначає, що відповідно до частини 5 статті 17 Закону замовник не вимагає документального підтвердження публічної інформації, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації» та / або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним, або публічної інформації, що є доступною в електронній системі закупівель.

Інформація про адресу банків є публічною інформацією, що оприлюднена у формі відкритих даних, оскільки вони визначені чинним законодавством України, тобто створені в процесі виконання суб’єктами владних повноважень своїх обов’язків, а також ця інформація є у форматі, що дозволяє її автоматизоване оброблення електронними засобами, вільний та безоплатний доступ до неї, а також її подальше використання.

Позиція замовника: відповідно до вимог тендерної документації учасник не повинен був відступати від змісту форми цінової пропозиції.

Позиція Колегії: надана скаржником форма «цінова пропозиція» не містить адреси банків. Враховуючи наведене, тендерна пропозиція скаржника була правомірно відхилена замовником з наведеної вище підстави, у зв’язку з чим відсутні підстави для задоволення скарги в цій частині.

Підсумуємо

  1. Тендерна пропозиція та цінова пропозиція — це різні поняття в контексті Закону.
  2. Вимога щодо надання документа з інформацією про ціну не є дискримінаційною або незаконною.
  3. Якщо учасник у ціновій пропозиції зазначає іншу кількість товару, ніж вимагає замовник, то це є підставою для відхилення його тендерної пропозиції. При цьому не важливо, більшу кількість або меншу пропонує учасник, у будь-якому разі це невідповідність вимогам замовника. Колегія в разі оскарження відхилення з такої причини стає на сторону замовника.
  4. Якщо ж замовник вимагає надання цінової пропозиції, то учасник повинен надати такий документ у складі тендерної пропозиції, інакше у замовника буде підстава для відхилення.
  5. Учасникам не рекомендується відступати від змісту форми цінової пропозиції.

Більше — на порталі RADNUK.COM.UA:

Тендери

Публікації для учасників щодо особливостей участі при проведенні замовниками відкритих торгів (в тому числі відкритих торгів з публікацією англійською мовою), торгів з обмеженою участю та конкурентного діалогу: алгоритм, поради, кейси з практики, тощо.

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО