Інтерв’ю з представником ДП «Прозорро» щодо змін в електронній системі закупівель

Редакція
1657
9 Жовтня 2024
Інтерв’ю з представником ДП «Прозорро» щодо змін в електронній системі закупівель
1657
9 Жовтня 2024

Редакція порталу «Радник у сфері публічних закупівель» звернулася до заступниці генерального директора ДП «Прозорро» Наталії Шимко, щоб розповісти закупівельній громаді про зміни, які невдовзі будуть впроваджені в електронній системі закупівель.

Радник. Нещодавно редакція порталу «Радник» отримала інформацію, що ДП «Прозорро» розробляє нову версію вебпорталу. Що це означає для замовників та учасників ринку закупівель? Чи зміниться звична для всіх адреса «prozorro.gov.ua»? 

Наталія Шимко. Ні, адреса залишається та сама. Змінюється лише відображення різних сторінок порталу. Наприклад, наразі картка тендеру є дуже довгою. Для того щоб переглянути необхідну інформацію, наприклад укладений договір, необхідно скролити сторінку вниз.

Оновлений дизайн порталу передбачає інший вигляд картки тендеру. Він є більш структурованим, має декілька закладок, а частина інформації згорнута. Її можна розгорнути за потреби, якщо є необхідність заглибитись у якісь деталі закупівлі. Крім того, можна подивитись, як змінювалась та чи інша інформація про закупівлю.

Також візуально видно етап, на якому зараз перебуває закупівля. Наразі вже можна спробувати новий дизайн сторінки, якщо перейти за відповідним посиланням:

Ми приймаємо зауваження і пропозиції щодо нового дизайну на адресу feedback@prozorro.ua.

Слід враховувати, що наразі ДП «Прозорро» всі нові доопрацювання та виправлення неточностей роботи порталу здійснює лише для оновленої версії порталу, оскільки витрачати ресурси на доопрацювання версії, яка буде з часом відключена, немає сенсу.

Радник. ДП «Прозорро» анонсувало, що 1 жовтня в Prozorro відбудуться зміни у визначенні дати та часу подання пропозицій учасників торгів. Що мається на увазі та як це повʼязано із накладенням КЕП при поданні тендерної пропозиції?

Наталія Шимко. Останні два роки під час проведення закупівель електроенергії замовники почали використовувати формульне ціноутворення, встановлюючи при цьому нижню межу цінової пропозиції (невід’ємну маржу) для учасників. Це призвело до того, що всі учасники виходили на торги з однією ціною. Таким чином, вигравати почали ті учасники, які першими подали свою пропозицію. На практиці в таких закупівлях відбувалися перегони на швидкість подання пропозицій. Якщо проаналізувати такі закупівлі, ми побачимо, що окремі пропозиції подаються за лічені секунди. І це нездорова ситуація, оскільки в першу чергу кидає тінь на замовників, що оголошують торги в такий спосіб, і на тих учасників, що встигли так швидко не тільки дізнатись про оголошену закупівлю, зрозуміти її умови, а й подати пропозицію.

При цьому система була налаштована таким чином, що фіксувала дату і час заповнення поля «Ціна тендерної пропозиції» і саме по ньому ранжувала пропозиції в системі. Це дозволяло учасникам подати ціну, а інші документи пропозиції дозавантажити пізніше.

Наразі ми змінюємо підхід і будемо фіксувати час накладення КЕП на подану пропозицію. Таким чином, кожного разу, коли учасник буде змінювати пропозицію, дозавантажувати документи, змінювати ціну пропозиції, він буде підписувати її КЕП, що призведе до зміни часу і дати подання пропозиції. Такі зміни сприятимуть більш справедливому ранжуванню пропозицій під час конкурентних закупівель.

Водночас нагадую, що пунктом 28 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою КМУ № 1178, заборонено в тендерній документації встановлювати вимоги щодо нижньої межі ціни тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі.

Радник. Яких ще змін у технічній частині електронної системи закупівель слід очікувати закупівельній спільноті у 2024 році?

Наталія Шимко. Процес удосконалення системи «Прозорро» відбувається постійно. Він пов’язаний як з необхідністю виправлення та покращення існуючих процесів, так і з впровадженням нових процедур та інструментів.

Основні напрями розвитку системи визначені Стратегією реформування системи публічних закупівель на 2024-2026 роки та операційним планом її реалізації у 2024-2025 роках, затвердженими розпорядженням КМУ від 02.02.2024 № 76-р.

Так, найближчим часом у системі з’являться електронні протоколи. Ця доробка спрямована на полегшення життя замовників, які наразі кожне своє рішення мають фіксувати протоколом. Для тих дій, які замовники вчиняють в електронній системі й підтверджують накладенням КЕП, система буде автоматично за встановленими шаблонами генерувати електронний протокол. Це дозволить замовникам не витрачати зайвий час на складання таких протоколів у Word.

Шаблони, які використовуються для автоматичного формування протоколів системою, обговорені з представниками ДАСУ, і вони не мають до них зауважень.

Інша важлива розробка, над якою ми працюємо, — це впровадження електронних договорів. Поки такий функціонал частково реалізований, наприклад, в Прозорро.Маркеті. Замовники, як все нове і необов’язкове, не спішать починати активно використовувати таку можливість.

Однак за електронними договорами майбутнє, слід розуміти, що через певний час вони стануть обов’язковими для застосування.

Мінекономіки залучило відому юридичну фірму для розроблення шаблонів договорів, які замовники зможуть використовувати для автоматичного формування тексту договору. ДП «Прозорро» працює над розширенням переліку полів, необхідних для договору, та реалізує можливість підпису таких договорів через систему. Ця розробка також спрямована на полегшення життя замовникам, а також на зменшення поля для зловживань як з боку замовників, так і з боку учасників.

Ще один з аспектів удосконалення системи — це інтеграція з державними реєстрами та системами. Зараз ми інтегруємося з системою DREAM, а також маємо розширити існуючу інтеграцію з реєстром НАЗК.

Радник. Користуючись нагодою, хочемо спитати, як система «готується» до впровадження нового Закону України «Про публічні закупівлі»? Як відбуватиметься «перехідний період» між старим функціоналом та новим? Чи буде прибрано з системи «зайві» види закупівель, щоб замовники не зробили помилку та раптово не оголосили відкриті торги згідно зі «старим» функціоналом? Чи вистачить системі 9 місяців після прийняття нового Закону для впровадження всіх нових правил? Можливо, маєте поради для закупівельників та учасників закупівель щодо цього?

Наталія Шимко. Нова редакція Закону передбачає приведення нашого законодавства до Директив Європейського Союзу, що регулюють сферу публічних закупівель. Я розумію, що часті зміни викликають невдоволення замовників, але без таких змін Україна не зможе стати частиною ЄС. Вони є необхідною умовою нашого членства.

Оскільки нова редакція передбачає період у 9 місяців для введення в дію, протягом цього часу ми зможемо доопрацювати систему, а Мінекономіки й Кабмін — прийняти необхідні підзаконні нормативні акти. Дуже сподіваюсь, що нам цього часу вистачить, бо доопрацювань багато. Це і зовсім нові процедури та механізми закупівель, і часткові зміни до існуючих. Як завжди, процедури, розпочаті по старій редакції Закону, будуть завершуватись за її правилами, а нові будуть проводитись за новою редакцією.

Крім того, нова редакція Закону, як і стара, на час дії воєнного стану передбачає регулювання постановою Кабміну, тому, якщо воєнний стан буде тривати, то сфера буде працювати за поточними правилами.

Що стосується доопрацювань системи, то хочу відзначити, що система «Прозорро» весь час удосконалюється, як і законодавство, що регулює сферу публічних закупівель. При цьому ми намагаємось досягти паралельності цих процесів, інколи нам це вдається, інколи, на жаль, ні. Буває так, що система не встигає за змінами законодавства, а буває, що випереджає їх.

Так, наприклад, нова редакція Закону передбачає такий новий для України механізм закупівель, як динамічні системи закупівель. Водночас, хоча закон ще не прийнятий, але цей механізм уже реалізований у нас у системі. Наразі він використовується для здійснення рамкових закупівель оборонними замовниками з урахуванням особливостей, встановлених постановою від 11.11.2022 № 1275.

Наприклад:

Коли нова редакція Закону буде введена в дію, старі процедури не будуть видалятись із системи, оскільки це б спотворило дані, але на майданчиках буде обмежена можливість їх вибору, для того щоб запобігти помилковому обранню.

Впевнена, що Уповноважений орган і ДП «Прозорро» будуть активно проводити роз’яснювальну роботу з замовниками та учасниками, для того щоб підготувати їх до нових правил. Тому раджу всім після прийняття нової редакції Закону слідкувати за анонсами наших бізнес-сніданків та інших відкритих заходів.

Технічна реалізація Прозорро

Інструкції, алгоритми дій, поради та рекомендації щодо використання електронної системи закупівель. Прозорро для учасників. Технічна реалізація Прозорро для учасників.

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО