Відповідно до частини 4 статті 23 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) технічні специфікації не повинні містити посилання на конкретні марку чи виробника або на конкретний процес, що характеризує продукт чи послугу певного суб’єкта господарювання, чи на торгові марки, патенти, типи або конкретне місце походження чи спосіб виробництва. У разі якщо таке посилання є необхідним, воно повинно бути обґрунтованим та містити вираз «або еквівалент».
Отже, при вивченні умов тендерної документації учасник виявляє, що технічне завдання прописане під товар конкретного виробника. На перший погляд, замовник керується Законом, та у технічних вимогах не міститься посилання на конкретну марку / виробника / тощо, а назва товару, хоч і формально, але містить вираз «або еквівалент». Правильно так, чи ні?
При ретельному вивченні технічної специфікації бачимо, що замовник зазначив технічні та якісні характеристики товару так, що під межі показників проходить лише товар певного виробника. Надати еквівалент товару неможливо. Інші виробники виготовляють аналогічну продукцію, але по певних технічних показниках існує несуттєве відхилення. Така неточність не має впливу на рівень якості товару, але через невідповідність вимогам замовника є причиною для відхилення тендерної пропозиції.
Звичайно, так неправильно! Вимога щодо продукції одного виробника не сприяє добросовісній конкуренції серед учасників та ставить їх у нерівні умови. Отже, порушено принципи публічних закупівель, визначені статтею 5 Закону. Частиною 4 статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників. Правда, свою точку зору належить грамотно довести у Постійно діючій адміністративній колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі — Колегія).
Учасник повинен:
- переконатися, що технічні вимоги справді прописані під єдиного виробника, та мати фактичне обґрунтування,щоб відстояти свою позицію у Колегії. Доречним буде провести дослідження ринку цього товару.
- проаналізувати та зібрати документи, які підтверджують якість товару (сертифікати якості та / або паспорти якості та / або інші), що пропонується до продажу постачальниками різноманітних торговельних марок різних виробників.
- мати підтвердження, що технічні характеристики жодної іншої торговельної марки товару не відповідають у сукупності всім вимогам, встановленим замовником у тендерній документації.
Зібрані документи про якість товару, які підтверджують думку учасника, доцільно долучити до скарги. Рекомендуємо у тексті скарги провести аналіз виробників та якісних показників товару, щоб наочно довести, що вимога замовника містить дискримінаційний характер.
Додатково пропонуємо переглянути вебінар на тему: Оскарження технічних вимог замовника
До вашої уваги приклад з практики: рішення Колегії від 04.03.2021 № 4171-р/пк-пз, оголошення № UA-2021-02-08-000288-c, яке свідчить, що прив’язка до конкретного виробника — це допущене замовником порушення, що потрібно виправити шляхом внесення відповідних змін до тендерної документації.
Наостанок нагадаємо, що оскаржувати такі вимоги замовника учасники мають виключно на етапі подання тендерних пропозицій, а саме: з моменту оприлюднення оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, але не пізніше ніж за 4 дні до дати, установленої для подання тендерних пропозицій.
Бажаємо, щоб Закон та удача були на вашому боці! Перемоги нам усім. Слідкуйте за оновленнями порталу RADNUK.COM.UA, у нас ще багато цікавого!