Питання читача
- Доброго дня, прошу допомоги в такому питанні: факт оскарження рішення Антимонопольного комітету України в суді дозволить зупинити перебіг строку для укладення замовником договору про закупівлю з іншим учасником? Чи є позитивна практика для позивача у такому разі?
Відповідь експерта
- Вітаю! Відповідно до частини 6 статті 33 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон), замовник укладає договір про закупівлю з учасником, який визнаний переможцем процедури закупівлі, протягом строку дії його пропозиції, не пізніше ніж через 20 днів з дня прийняття рішення про намір укласти договір про закупівлю відповідно до вимог тендерної документації та тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі. У випадку обґрунтованої необхідності строк для укладання договору про закупівлю може бути продовжений до 60 днів.
У разі подання скарги до Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі — Колегія) після оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю перебіг строку для укладання договору про закупівлю призупиняється.
Відповідно до частини 17 статті 18 Закону, перебіг зазначеного строку продовжується з дня, наступного за днем прийняття рішення Колегією за результатами розгляду скарги, рішення про припинення розгляду скарги або рішення про залишення скарги без розгляду.
Частиною 23 статті 18 Закону передбачено, що рішення Органу оскарження / Колегії може бути оскаржене суб’єктом оскарження, замовником до окружного адміністративного суду, територіальна юрисдикція якого поширюється на місто Київ, протягом 30 днів з дня його оприлюднення в електронній системі закупівель.
Водночас призупинення перебігу строку для укладання договору про закупівлю через звернення до суду Законом, на жаль, не передбачено. Приклад рішення Окружного адміністративного суду міста Київ по справі № 640/14069/21 та Рішення Колегії, що оскаржується, № 8709-р/пк-пз від 21.04.2021, оголошення № UA-2021-02-11-001517-c
Обставини справи: учасником торгів ТОВ «К» була подана скарга до Колегії з вимогою прийняття обґрунтованого рішення про наявність у діях замовника, позивача у справі, порушення щодо неправомірного відхилення пропозиції ТОВ «К» та рішення про визнання учасника ТОВ «А» переможцем процедури закупівлі.
Колегія зробила висновок, що замовник правомірно відхилив тендерну пропозицію ТОВ «К» та у замовника були підстави для відхилення пропозиції переможця ТОВ «А». Замовник не погодився із таким рішенням Колегії та звернувся до суду.
Суд вирішив: визнати протиправним та скасувати рішення Колегії в частині зобов’язання замовника скасувати рішення про визначення ТОВ «А» переможцем процедури закупівлі.
Коментар. Тобто за результатами розгляду позову суд зобов’язав Колегію вчинити певні дії. Судове рішення, що набрало законної сили, підлягає обов’язковому та безумовному виконанню особою, на яку покладено такий обов’язок. Це означає, що особа, якій належить виконати судове рішення, повинна здійснити достатні дії для організації процесу його виконання незалежно від будь-яких умов.
Слід зауважити, що станом на дату винесення судом рішення договір про закупівлю не укладено, а закупівля має статус «Призупинено». При цьому з огляду на вищевикладені обставини, станом на 30.09.2021 унеможливлюється дотримання замовником строків згідно частини 6 статті 33 Закону.
І хоча Закон не передбачає скасування або перегляду Органом оскарження своїх рішень або повторного розгляду скарг, такі приклади є: рішення № 18438-р/пк-пз від 11.12.2019 на рішення від 13.05.2019 № 5841-р/пк-пз.
У цьому випадку за результатами судового розгляду до Органу оскарження надійшла постанова відділу примусового виконання рішень про відкриття виконавчого провадження з виконання виконавчого листа, згідно з яким Орган оскарження повинен був виконати рішення суду впродовж 10 робочих днів. Втім, відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Орган оскарження мотивуючи тим, що з моменту укладення договору про закупівлю лише суди мають повноваження на розгляд скарг щодо таких договорів – припинив розгляд скарги.
Більше статей за темою читайте на порталі RADNUK.COM.UA: