Про звільнення від сплати ПДВ та локалізації деякого обладнання у зв’язку з набуттям чинності постановами № 1260 та № 1261

Ганна Довгая
3144
16 Листопада 2022
Про звільнення від сплати ПДВ та локалізації деякого обладнання у зв’язку з набуттям чинності постановами № 1260 та № 1261
3144
16 Листопада 2022

Прим.ред.: Звертаємо особливу увагу! Ця стаття була написана до моменту набуття чинності постанови КМУ від 16 листопада 2022 р. № 1288Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України”! Тому читайте статтю – “Усе, що треба знати про придбання генераторів та акумуляторів“.

Буквально 14.11.2022 на офіційному сайті Мінекономіки зауважили, що «вимоги до локалізації, визначені пунктом 6-1 розділу X „Прикінцеві та перехідні положення“ Закону „Про публічні закупівлі“ не застосовуються до товарів та послуг, операції з постачання яких в рамках боротьби з COVID-19 звільнено від оподаткування ПДВ та сплати ввізного мита згідно з Постановою № 224 від 20 березня 2020 р.». Які питання можуть плутати замовника? Де можуть бути ризики? Розглянемо все по порядку в цій статті.

Звільнення від сплати ПДВ

11.11.2022 набула чинності постанова Кабінету Міністрів України № 1260 від 09.11.2022 «Про внесення змін до переліку товарів (у тому числі лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання), необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, операції з ввезення яких на митну територію України та/або операції з постачання яких на митній території України звільняються від оподаткування податком на додану вартість та які звільняються від сплати ввізного мита») (далі — Постанова № 1260).

Отже, з 11.11.2022 перелік товарів (у тому числі лікарських засобів, медичних виробів та / або медичного обладнання), необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, операції з ввезення яких на митну територію України та / або операції з постачання яких на митній території України звільняються від оподаткування податком на додану вартість та які звільняються від сплати ввізного мита, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2020 № 224 (далі — Перелік), доповнено такими позиціями:

Код згідно з УКТ ЗЕД

Найменування доданої позиції у підрозділі «Інше» розділу «Медичні вироби, медичне обладнання та інші товари, що необхідні для здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» Переліку

8501, 8502

Система безперебійного електроживлення

8421 21 00 00

Обладнання та пристрої для фільтрування або очищення води*

8502

Електрогенераторні установки*

8504

Трансформатори (крім товарів цивільної авіації)*

8507 60 00 00

Акумулятори електричні, включаючи сепаратори для них, прямокутної (в тому числі квадратної) або будь-якої іншої форми. Літій-іонні*

8535

Електрична апаратура для комутації або захисту електричних кіл чи для приєднання до електричних кіл або в електричних колах (наприклад, вимикачі, перемикачі, роз’єднувачі, запобіжники плавкі, блискавковідводи, обмежувачі напруги, пристрої для гасіння стрибків напруги, штепсельні вилки і розетки та інші з’єднувачі, коробки з’єднання), для напруги понад 1 000 В*

8536

Електрична апаратура для комутації або захисту електричних кіл чи для приєднання до електричних кіл або в електричних колах (наприклад, вимикачі, роз’єднувачі, перемикачі, реле, запобіжники плавкі, пристрої для гасіння стрибків напруги, штепсельні вилки і розетки, патрони для ламп та інші з’єднувачі, коробки з’єднання), для напруги не більш як 1 000 В; з’єднувачі для оптичних волокон, волоконно-оптичних джгутів або кабелів*

8537

Пульти, панелі, розподільні щити*

8546

Ізолятори*

*Для віднесення товарів, зазначених у цьому підрозділі, до товарів, які звільняються від сплати ввізного мита та операції з ввезення яких на митну територію України та/або операції з постачання яких на митній території України звільняються від оподаткування на додану вартість, повинно бути подано документи про відповідність, передбачені технічними регламентами, дія яких поширюється на такі товари, та нанесено на товар знак відповідності технічним регламентам згідно з правилами та умовами його нанесення, визначеними у таких технічних регламентах, або подано повідомлення Міненерго про введення в обіг таких товарів, стосовно яких не виконані вимоги технічних регламентів.

Кабінет Міністрів України постановою «Про внесення змін до розпорядження Кабінету Міністрів України від 25.03.2020 р. № 338 і постанови Кабінету Міністрів України від 09.12.2020 р. № 1236» від 19.08.2022 № 928 продовжив дію карантину в Україні до 31.12.2022. Тому умова пункту 2 постанови Уряду від 20.03.2020  № 224 виконана та Перелік наразі чинний.

Із зазначених змін випливає, що позиції, наявні в Переліку, звільняються від оподаткування податком на додану вартість в частині операцій із ввезення на митну територію України та / або операцій з постачання на митній території України таких товарів. Але виникають суперечності щодо позицій, якими доповнили перелік: чи по ним операції з ввезення на митну територію України та/або операції з постачання на митній території України взагалі звільняються від оподаткування податком на додану вартість та від сплати ввізного мита незалежно від того, для чого вони необхідні, чи тільки у разі, коли вони необхідні для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2?

Тому поки питання чітко неврегульоване, по можливості рекомендуємо замовникам, які планують закуповувати обладнання згідно з Переліком, здійснювати таку закупівлю в рамках протидії COVID-19, оскільки перелік доповнено обладнанням у підрозділі «Інше» розділу «Медичні вироби, медичне обладнання та інші товари, що необхідні для здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2».

Також зверніть увагу: постановою Уряду від 20.03.2020 № 224 затверджено перелік товарів (у тому числі лікарських засобів, медичних виробів та / або медичного обладнання), необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, операції з ввезення яких на митну територію України та / або операції з постачання яких на митній території України звільняються від оподаткування податком на додану вартість та які звільняються від сплати ввізного мита.

Читайте також «COVID-закупівлі: керуємось Постановою від 12.10.2022 № 1178 чи Постановою від 22.09.2021 № 1012?».

Порада. Здійснюючи закупівлю, замовник має пересвідчитися, чи він дійсно не підлягає оподаткуванню податком на додану вартість, ознайомившись із відповідним Переліком. І якщо так — проводити закупівлю з урахуванням даного факту. Тобто під час підготовки до проведення закупівлі в проєкті договору про закупівлю, в розділі, де вказується ціна цифрами та прописом, зазначити «з» або «без» ПДВ відповідно. Так само у специфікації до договору замовник може зазначити «з» або «без» ПДВ відповідно. Це дасть можливість одразу уникнути непорозумінь та здійснити закупівлю відповідно до норм законодавства.

Крім того, за бажанням замовника як в тексті договору, так і в специфікації можна зробити примітку: «Згідно з пунктом 71 підрозділу 2 розділу ХХ Податкового кодексу України постачання товару звільняється від оподаткування податком на додану вартість».

Враховуючи вищезазначене, можуть виникати сумніви щодо таких питань:

  1. Чи дійсно звільняються від оподаткування операції з постачання обладнання, яке було ввезено в Україну до моменту набуття чинності Постановою № 1260 та яке додано до Переліку?
  2. Чи з будь-якою метою можна купувати вищезазначені позиції без врахування податку на додану вартість? Чи така пільга доступна тим, хто купує з метою запобігання COVID-19?
  3. Яка відповідальність може бути накладена на працівників підприємства / організації / установи, які купили вищезазначені товари з врахуванням ПДВ, коли вже набула чинності Постанова № 1260?

З цими запитаннями редакція порталу «Радник у сфері державних закупівель» звернулась до Державної податкової служби. Отриману відповідь обов’язково оприлюднимо на порталі RADNUK.COM.UA.

Звільнення від локалізації

12.11.2022 набула чинності постанова Уряду від 11.11.2022  1261 «Про внесення змін до пункту 3 особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування». Що змінилось? Порівняймо:

До 12.11.2022

Після 12.11.2022

3. Замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі відповідно до Закону з урахуванням цих особливостей.

Положення частин п’ятоїшостоївосьмої і дев’ятої статті 3 Закону застосовуються на умовах, визначених Законом.

Під час здійснення публічної закупівлі відповідно до цих особливостей замовники враховують положення пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону

3. Замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі відповідно до Закону з урахуванням цих особливостей.

Положення частин п’ятої, шостої, восьмої і дев’ятої статті 3 Закону застосовуються на умовах, визначених Законом.

Під час здійснення публічної закупівлі відповідно до цих особливостей (крім випадку, передбаченого абзацом четвертим цього пункту) замовники застосовують положення пункту 61 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону.

Положення пункту 61 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону не застосовуються замовниками в разі здійснення закупівлі товару, включеного до переліку товарів (у тому числі лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання), необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, операції з ввезення яких на митну територію України та/або операції з постачання яких на митній території України звільняються від оподаткування податком на додану вартість та які звільняються від сплати ввізного мита, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2020 р. № 224 (Офіційний вісник України, 2020 р., № 26, ст. 971; 2022 р., № 80, ст. 4864).

Із зазначених змін знову виникають суперечності: вимоги щодо локалізації виробництва не застосовуються, якщо замовник придбаває включений в Перелік, затверджений постановою Уряду від 20.03.2020 № 224, товар (у тому числі лікарські засоби, медичні вироби та / або медичне обладнання), необхідний для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, чи в будь-якому випадку щодо всіх товарів, що є в переліку?

Щоб розібратися з цим питанням, редакція звернулася до Уповноваженого органу. Як тільки ми отримаємо рекомендації, обов’язково розмістимо інформацію на цьому порталі.  

А поки рекомендуємо застосовувати вищенаведені виключення до локалізованих предметів закупівлі у випадку, якщо вони необхідні для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2.

Нагадуємо, що на порталі RADNUK.COM.UA є багато корисних зразків документів, у тому числі й для здійснення закупівель для протидії COVID-19:

Локалізація

Ступінь локалізації виробництва - це показник місцевої складової у питомій вазі вартості сировини, матеріалів, вузлів, агрегатів, деталей, складових частин і комплектуючих виробів, робіт, послуг та інших складових вітчизняного виробництва у собівартості товару, що є предметом закупівлі.

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО