Продовжуємо нашу нову рубрику «Лайфхаки для учасників публічних закупівель»! У цій частині розглянемо цікаві лайфхаки, які допоможуть аналізувати закупівлі й перемагати в них.
У минулій частині нашої рубрики «Лайфхаки для учасників публічних закупівель. Частина 1» ми розглянули процес пошуку нових закупівель, а тепер уявімо, що ми знайшли ту саму закупівлю, у якій бажаємо взяти участь. І шо ж робити далі, як перемогти?
Лайфхак № 1. Систематизуйте
Статтею 5 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) встановлено принципи здійснення публічних закупівель, зокрема недискримінація учасників. Якщо б у Законі були принципи підготовки тендерної пропозиції, то, напевно, систематизація очолювала б цей перелік.
Чому так важливо приділити цьому увагу? Бо закупівлі — це про деталі. Вимоги замовників можуть бути розкидані по всій тендерній документації чи оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, а тендерна пропозиція може складатись не з п’яти файлів, а з двохсот.
Не маючи чіткого процесу систематизації, під час аналізу закупівлі або під час підготовки щось може просто загубитись, що в подальшому стане підставою для вашого відхилення, і всі ваші старання будуть марними.
Розберімо ж на прикладі, з якого етапу розпочинаємо систематизувати.
Тож, за інструкцією в статті «Лайфхаки для учасників публічних закупівель. Частина 1» ми отримали табличний моніторинг з цікавими нам закупівлями. Відкривши моніторинг (Рис.1), який нам надіслав майданчик, ми бачимо, які замовники оголосили нові закупівлі, що, в свою чергу, можуть нас зацікавити і в подальшому принести прибуток.
Уявімо, що нас цікавлять закупівлі, очікувана вартість яких стартує від 100 000,00 грн. Отже, бачимо, що таких закупівель три, і в усіх ми бажаємо взяти участь.
Ось і розпочинається процес систематизації. Для початку створіть на вашому комп’ютері папку, у якій зберігатимуться усі ваші документи, що стосуватимуться закупівель (Рис. 2).
Далі за посиланням у табличці моніторингу відкрийте кожну закупівлю, що вас цікавить. Як ми вже зазначали в попередній частині рубрики, навіть відкривши закупівлі, ви вже можете побачити багато інформації про неї, але вся детальна інформація про закупівлю і вимоги до учасника містяться в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі чи тендерній документації (залежно від виду закупівлі).
Пропонуємо у вашій загальній папці створити для кожної закупівлі, що вас зацікавила, окрему папку. Можете присвоїти їм назви відповідно до їх ідентифікаторів або за замовниками, або за будь-яким іншим зручним для вас критерієм, аби не плутатись. Ми ж сьогодні створимо папки за ідентифікаторами (Рис. 3).
Відповідно до назв ідентифікаторів завантажте документацію, що розміщена в електронній системі закупівель під час оголошення кожної з них (Рис.4).
Як бачимо, маємо дві спрощені закупівлі (UA-2022-08-23-001997-a та UA-2022-08-23-003409-a) та одні відкриті торги (UA-2022-08-23-006321-a).
Зверніть увагу на кількість файлів тендерної документації по процедурі відкриті торги (з правого боку Рис. 4) та кількість документів спрощеної закупівлі (по два файли на одну закупівлю). Якщо б ми з вами не систематизували їх, то під час підготовки могли б щось загубити.
Лайфхак № 2. Виділення окремих вимог у тендерній документації
У лайфхаку № 1 ми зрозуміли, що вимоги у відкритих торгах більш складні на відміну від спрощеної закупівлі. Усі вимоги до учасників відкритих торгів замовники встановлюють у тендерній документації до закупівлі.
Вимоги тендерної документації та перелік документів, якими учасник повинен підтвердити свою відповідність таким вимогам, визначається замовником самостійно, з огляду на специфіку предмета закупівлі, керуючись принципами здійснення закупівель та з дотриманням законодавства в цілому.
З огляду на зміст пункту 30 частини 1 статті 1 Закону, учасник подає замовнику тендерну пропозицію щодо предмета закупівлі або його частини (лота) відповідно до вимог тендерної документації. У разі невідповідності — відхилення вашої тендерної пропозиції.
Кожна процедура закупівлі є індивідуальною та потребує чіткої підготовки з урахуванням вимог тендерної документації.
Для того щоб в процесі підготовки нічого не загубити і чітко підготувати свою пропозицію, ви маєте:
- вичитати повністю тендерну документацію (кожне слово);
- для зручності виділити кожну вимогу замовника, яку вам потрібно буде задовольнити як учаснику.
Якщо тендерна документація закупівлі, у якій ви збираєтесь взяти участь, у форматі word, виділяти вимоги замовника ви можете за допомогою інструмента виділення тексту (Рис. 5).
Вигляд виділеної вимоги тендерної документації зображено на Рис. 6.
Якщо замовник викладає документацію у форматі pdf, вам допоможе виділити текст маркер у програмі Microsoft Edge (Рис. 7).
Також у пригоді вам стане програма ABBYY FineReader, у якій є функція розпізнавання сканованого тексту та його виділення (Рис. 8), або інші онлайн-сервіси (Рис. 9).
Водночас рекомендуємо під час підготовки тендерної пропозиції користуватись спеціально розробленими зразками документів для учасників на порталі RADNUK.COM.UA у розділі «Зразки документів» — «Зразки документів учасникам».
Лайфхак № 3. Зверніть увагу на проєкт договору про закупівлю
Пункт 7 частини 2 статті 22 Закону зобов’язує замовника включити до складу тендерної документації проєкт договору про закупівлю з обов’язковим зазначенням порядку зміни його умов.
Чому так важливо під час підготовки тендерної пропозиції приділяти увагу проєкту договору про закупівлю?
По-перше, у проєкті договору про закупівлю зазначені всі умови ваших майбутніх господарських правовідносин, що виникнуть у разі перемоги у процедурі закупівлі.
По-друге, замовник у проєкті договору про закупівлю може встановити додаткові вимоги до тендерної пропозиції (Рис.10).
Також рекомендуємо вам ознайомитись зі статтею «Учасник не надав заповнений проєкт договору про закупівлю, але підтвердив його умови».
Окремо радимо розуміти різницю між «договором» та «договором про закупівлю у розумінні Закону». У поміч стаття «На яких умовах можна вносити зміни до договорів про закупівлю та договорів під час воєнного стану». Також маєте нагоду ознайомитись із такими зразками: