Під час здійснення закупівель варто звертати увагу на деталі, інакше можна потрапити в ситуацію, з якої складно знайти вихід. Для того щоб допомогти розібратися з особливостями проведення закупівель, пропонуємо найактуальніші статті на порталі Радник. Цього тижня приділили особливу увагу проведенню спрощеної закупівлі, продовженню строку дії забезпечення виконання договору, оприлюдненню річного плану (змін до річного плану) в електронній системі та освіті уповноваженої особи.
- Якщо говорити про спрощені закупівлі, передбачені в статті 14 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон), то їх фактично наразі застосовують лише для оборонних закупівель, керуючись вимогами Особливостей № 1275. Якщо переглянути весь текст цих особливостей, ми не знайдемо в ньому якихось спеціальних вимог щодо строків проведення спрощених закупівель. Там просто сказано, що закупівлі можуть бути проведені у порядку проведення спрощених закупівель, визначених Законом, з урахуванням положень, визначених цими особливостями. Якими вимогами керуватися при визначенні строків проведення спрощених закупівель, розглянули у статті «Як провести спрощену закупівлю у 2025 році».
- Частиною 1 статті 27 Закону встановлено, що замовник має право вимагати від переможця процедури закупівлі / спрощеної закупівлі внесення ним не пізніше дати укладення договору про закупівлю забезпечення виконання такого договору, якщо внесення такого забезпечення передбачено тендерною документацією або в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі. Публічні закупівлі мають ознаки двосторонніх правочинів, оскільки одна сторона повинна виконати певні роботи, надати послуги або поставити товар, а інша сторона, відповідно, прийняти роботи / послуги / товар та сплатити обумовлену в договорі ціну, а отже замовник та учасники виступають одночасно і кредиторами, і боржниками. Таким чином, завдаток може виконувати функцію забезпечення виконання договору про закупівлю. Згідно з частиною 1 статті 547 Цивільного кодексу України правочин щодо забезпечення виконання зобов’язання вчиняється в письмовій формі. Отже, будь-які зміни щодо розміру завдатку повинні оформлюватись письмово й за погодженням обох сторін договору, тобто у формі додаткової угоди. У статті «Продовжили договір на 20 %: чи вимагати збільшення наданого забезпечення виконання договору?» розібралися, у яких випадках варто збільшувати забезпечення виконання договору.
- Замовники, які є розпорядниками або одержувачами бюджетних коштів (далі — розпорядники) у розумінні Бюджетного кодексу України, здійснюють видатки лише на підставі бюджетних повноважень, наданих їм законом про Державний бюджет України (або рішенням про місцевий бюджет). Тобто розпорядники коштів державного бюджету здійснюють видатки, обсяги на напрямки яких затверджені законом про Державний бюджет України на поточний рік, а розпорядники коштів місцевих бюджетів витрачають кошти згідно з рішенням про місцевий бюджет. Як у законі про Державний бюджет України, так і в рішенні про місцевий бюджет, усі видатки розподіляються за програмами, яким відповідає певний КПКВ. Для того щоб допомогти вам розібратися, де знайти КПКВ, щоб оприлюднити інформацію в електронній системі, та що безпосередньо означає цей код, підготували статтю «КПКВ у річному плані: що це за новий довідник і де замовнику взяти правильний код».
- Закон установлює правові й економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об’єднаних територіальних громад. Уповноважена особа повинна мати вищу освіту, як правило, юридичну або економічну. Отже, наявність в уповноваженої особи іншої вищої освіти, ніж юридична або економічна, не суперечить вимогам Закону. Але якщо особа має освіту після закінчення технікуму, чи може вона бути призначена уповноваженою особою? Про це детально розповіли в статті «Вища освіта уповноваженої особи: позиція Мінекономіки», спираючись на думку Уповноваженого органу.
- Відповідно до пункту 54 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178, замовник має право з власної ініціативи або в разі усунення порушень вимог законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку органу державного фінансового контролю відповідно до статті 8 Закону, або за результатами звернень, або на підставі рішення органу оскарження внести зміни до тендерної документації та/або оголошення про проведення відкритих торгів. Чи може замовник внести зміни щодо очікуваної вартості, дізнаєтеся зі статті «Внесення змін під час відкритих торгів через неправильну очікувану вартість».
До речі, кожен передплатник порталу має можливість завантажити зразок протоколу про надання 24 годин на усунення невідповідностей (згідно з Наказом № 25).










