Зміст
Словаччина — невелика країна, але вона демонструє одні з найпрозоріших і найсистемніших практик публічних закупівель у Центральній Європі. Частка державних контрактів становить понад 13 % ВВП та близько 32 % бюджету країни — це більше за середній рівень у країнах Організації економічного співробітництва та розвитку (OECD).
У цій статті ми розповімо, як влаштована система державних закупівель у Словаччині: які процедури застосовуються, які зміни відбулися останнім часом та який досвід може бути корисним для реформ в Україні.
Основа системи
Основа системи — Закон про публічні закупівлі № 345/2015 з численними змінами, які постійно вносяться для модернізації й оптимізації процесу. Цей Закон встановлює правила для всіх видів закупівель, включаючи закупівлі товарів, робіт і послуг, рамкові договори, закупівлі на основі європейських директив. Закон ґрунтується на принципах прозорості, недискримінації, ефективності та раціонального використання державних ресурсів (схожі українські норми ми маємо в статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі»).
Закупівлі поділяються на:
- низькопорогові контракти. Низькопорогові із сумами до 50 000 € (це, наприклад, станом на 29.07.2025 буде орієнтовно становити 2 395 000,00 грн), де допустимі спрощені процедури з необов’язковим тендером або запрошенням щонайменше трьох постачальників без публікації оголошення;
- вищепорогові контракти. Вищепорогові — з обов’язковим публічним тендером або обмеженою процедурою (Restricted Tender), відкритими торгами й переговорною процедурою.
Системна прозорість
Контроль за дотриманням законодавства, розробкою рекомендацій та розглядом скарг здійснюється спеціальним наглядовим органом — Управлінням з питань державних закупівель (UVO).
Словацька система виділяється суворими вимогами до розкриття інформації. Функціонує Реєстр партнерів державного сектору (Register of Public Sector Partners), де обов’язково фіксуються кінцеві бенефіціари всіх замовників і постачальників. Усі контракти обов’язково публікуються протягом 10 днів після укладення — у централізованому реєстрі, який доступний усім.
Існує багато електронних інструментів закупівель: eForms, e‑аукціони, онлайн-торги, інтерактивні портали тендерів. Це все дає змогу користувачам мати доступ до інформації про всі переможні контракти онлайн.
Електронна платформа EVO (Elektronický kontraktačný systém), де публікуються всі закупівлі, що значно спрощує доступ до тендерів, забезпечує прозорість і доступність інформації. Учасники можуть подавати документи в електронному форматі, що економить час і кошти, при цьому система EVO дозволяє автоматично перевіряти заявки на відповідність базовим вимогам, зменшуючи ризик помилок через людський фактор.
Цікавий кейс: у 2023 році Словаччина провела масштабний тендер на закупівлю медичного обладнання для лікарень. Завдяки EVO участь взяли понад 50 компаній з різних країн ЄС. Витрати були знижені на 15 % завдяки високій конкуренції. ÚVO виявило дискримінаційні положення в тендерній документації на етапі перевірки й зобов’язало замовника внести зміни. Це дозволило малим підприємствам взяти участь у тендері та перемогти.
Категорії закупівельних процедур
Словацьке законодавство чітко розділяє публічні закупівлі за вартісними порогами: закупівлі малої вартості (до 50 000 €), закупівлі середньої та великої вартості (від 50 000 €).
Закупівлі малої вартості (до 50 000 €) не є «тендером» у класичному розумінні, однак передбачають певні прозорі дії, де замовник повинен звернутися мінімум до трьох потенційних постачальників із запитом цінових пропозицій. Уся тендерна документація має бути збережена, а контракт — опублікований у Реєстрі договорів.
Закупівлі середньої та великої вартості (від 50 000 €), у свою чергу, вимагають використання відкритих тендерних процедур згідно з директивами ЄС і проводяться за такими процедурами:
- відкритий тендер (Open Procedure) — найпоширеніший, усі зацікавлені мають право подати пропозиції;
- обмежена процедура (Restricted Procedure) — спочатку кваліфікація, потім конкурс між обраними;
- переговорна процедура — застосовується за складних або спеціалізованих предметів закупівлі;
- конкурентний діалог / інноваційне партнерство — для нестандартних, складних, технічно невизначених предметів.
Функціонують окремі правила для комунальних підприємств, оборонної сфери чи галузей із конкурентними ринками — для таких випадків також передбачено рамкові угоди, електронні каталоги, динамічні системи закупівель.
До речі, у новій редакції Закону України «Про публічні закупівлі» в українських закупівлях також з’являться такі нові процедури, як інноваційне партнерство, закупівлі для укладення зарезервованого контракту; закупівлі із застосуванням динамічної системи закупівель; агреговані закупівлі; спільні закупівлі.
Підтримка малого бізнесу в системі публічних закупівель Словаччини
Малий і середній бізнес — опора економіки Словаччини. Саме малі й середні підприємства (МСП) створюють тисячі робочих місць і рухають інновації вперед. Щоб дати їм більше шансів у державних закупівлях, словацький уряд впроваджує конкретні механізми підтримки й відкриває доступ до бюджетних коштів. Які саме — розповідаємо далі.
Уряд Словаччини запровадив квоти, які гарантують, що певний відсоток державних замовлень має бути виділений саме малим і середнім підприємствам. Це стосується як прямих контрактів, так і субпідрядних робіт.
Так, у великих тендерах замовники зобов’язані враховувати участь МСП, наприклад шляхом залучення їх до субпідрядних робіт. У проєктах, що фінансуються з європейських фондів, також встановлюються вимоги до залучення МСП.
Менше паперів — більше можливостей. У Словаччині для малого бізнесу спростили участь у державних тендерах: замість купи документів — лише стандартна декларація про відповідність вимогам. Це суттєво знижує адміністративний бар’єр для підприємців.
Крім того, держава та банки пропонують спеціальні фінансові інструменти: гарантії, які покривають витрати на виконання держконтрактів. Завдяки цьому малі компанії можуть сміливо заходити у великі проєкти навіть без значного капіталу. Додатковий плюс — доступ до фінансування з європейських фондів, що відкриває нові горизонти для розвитку.
Одним із прикладів успішної підтримки малого бізнесу є участь компаній у проєктах з модернізації муніципальної інфраструктури. Завдяки політиці пріоритету для локальних МСП десятки невеликих підприємств отримали контракти на постачання обладнання й виконання підрядних робіт у рамках реконструкції шкіл, лікарень і доріг.
Професійність і відповідальність
З початку 2024 року майже всі закупівлі — крім найнижчих — повинні проводити сертифіковані фахівці, які пройшли онлайн-іспит. У разі порушень процедури вони несуть персональну відповідальність.
Починаючи з 2023 року Словаччина активно впроваджує професіоналізацію закупівель, оскільки законом передбачено обов’язкову сертифікацію для всіх фахівців, яка проводиться в електронній формі, включає базовий іспит на знання законодавства, практичні навички та етичні стандарти.
Сертифікат має обмежений термін дії (зазвичай три роки), після чого вимагається повторне підтвердження кваліфікації. Ініціатива спрямована на мінімізацію людського фактору в порушеннях процедур, а також підвищення рівня професійності в роботі закупівельників.
MEAT — м’ясо, яке не їдять
Попри історичне домінування критерію «найнижчої ціни» у закупівлях, Словаччина починає впроваджувати підхід MEAT (Most Economically Advantageous Tender), що оцінює екологічні, соціальні, інноваційні аспекти в тендерах. За підтримки OECD було проведено десятки навчальних заходів і розроблено методичні інструменти для закупівельників.
Наприклад, у тендері можуть оцінюватись: енергоефективність продукції, строки та умови постачання, можливості вторинної переробки або утилізації, надійність і гарантійне обслуговування.
Такий підхід використовується переважно у великих державних проєктах, у сфері будівництва, медицини, ІТ, транспорту. OECD та словацьке UVO розробили методичні рекомендації щодо використання MEAT, зокрема шаблони оцінювання та інструкції для замовників. Основна мета — досягти не дешевшого, а кращого результату за бюджетні кошти.
Як аналог в Україні закупівельники можуть використовувати в закупівлях вартість життєвого циклу (див. «Огляд закупівельної практики щодо застосування нецінових критеріїв оцінки»).
Щось візьмемо для себе, не купуючи
Україна має вже працюючу платформу Prozorro, але досвід Словаччини показує, як можна ще більше підвищити стійкість, довіру та конкурентність системи. Інтеграція MEAT-критеріїв, централізований реєстр партнерів, електронні форми за єдиним стандартом можуть стати ключовими інструментами для реалізації працездатних реформ.
Словацький досвід демонструє: прозорість, електронізація та прозоре інституційне середовище — основа для ефективного використання бюджетних ресурсів. Ключові елементи системи Словаччини — зрозумілі правила, обов’язкове розкриття інформації, сертифікація закупівельників, можливість звернення за роз’ясненнями, чітке обмеження корупційних ризиків та перехід на стратегію ефективності замість жорсткої конкуренції за найнижчу ціну.
Під час здійснення «українських закупівель» вам може стати у пригоді шпаргалка уповноваженої особи щодо вартісних меж. Більше про це — в е-книзі «Особливості здійснення публічних закупівель на період дії воєнного стану та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування».










